۰ نفر

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی؛

مصرف کودهای کشاورزی کاهش یافته است

۷ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۱۸
کد خبر: 594174
مصرف کودهای کشاورزی کاهش یافته است

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی گفت: در ۲سال گذشته به دلیل افزایش حدود پنج برابری قیمت کودهای کشاورزی مصرف این محصول از سطح معمول کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «صیاد فرهادی» امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری که به منظور تشریح اهم اقدامات و مشکلات در بخش تولید و برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از برخی کشورها برگزار شد، افزود: در ۲ سال گذشته کودشیمیایی زیادی مصرف نشده که موجب ناسالم شدن محصولات کشاورزی شده و در نهایت باعث برگشت محصول از برخی کشورها شود.

 رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی اظهار داشت: براساس آنچه که در کشور دیده می شود، لذتی که در واردات کودهای شیمیایی آماده مصرف وجود دارد، در تولید داخلی ندارد در حالی که تولید داخلی کودهای کشاورزی چه شیمیایی ، چه زیستی و آلی همه و همه سرمایه های ملی کشور به شمار می آیند.

وی اضافه کرد: این محصولات تا زمانی که در اختیار کارخانه‌دار و تولید کننده است جزو سرمایه شخصی است و زمانی که وارد چرخه تولید می شود دیگر سرمایه ملی است که باید آن را مورد حمایت قرار داد.

فرهادی ادامه داد: انواع کودهای شیمیایی تولید داخل در کشور توسط موسسه آب و خاک ثبت و تایید می شود و هیچ کودی بدون ثبت نمی تواند به بازار عرضه و توزیع شود بنابراین حساسیت روی کود تولید داخل بیش از کودهای وارداتی است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی گفت: دستگاه های دولتی در بحث نظارت از تولیدات داخلی آزمایش های متفاوت با استانداردهای سختگیرانه انجام می دهند اما برای واردات همین محصولات یک کانتینر کود و سم به عنوان اسناد و مدارک به طور آزمایشی وارد کشور می شود و تنها یک کیلوگرم یا یک لیتر از آن مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد بنابراین برخی سودجو با خیالی آسوده اقدام به مصرف کودهای تقلبی بی کیفیت می کنند.

وی افزود: در واقع اکنون کودهای تولید زیرپله ای که ثبت کودی و تاییدیه ندارند توسط برخی سودجود در بسته بندی های آمریکایی و اروپایی به عنوان محصولات وارداتی خارجی به بازار عرضه می شوند و کشاورزان ما از این محصولات بی کیفیت استفاده می کنند.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی اظهار داشت: جالب اینجاست کشاورزان ما تصور می کنند با وجود تحریم ها،  کود آمریکایی یا اروپایی مصرف می کنند در حالی که آمریکا که به ما دارو هم نمی دهد پس چگونه ما می توانیم از آمریکا کود دریافت کنیم.

فرهادی تصریح کرد: همچنین برخی ادعا دارند که در صورت عدم واردات، امنیت غذایی به خطر می افتد درحالی که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در پنج سال گذشته کمتر از سه درصد نیاز کشور ا زمحل واردات تامین شده و بیشترین محصول مربوط به تولیدات داخلی بوده است.

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی توسط دستگاه های مختلف مورد نظارت قرار می گیرند تاجایی که اگر ۰.۵ درصد ماده موثره کم یا زیاد باشد جریمه می شوند و حتی می تواند به ابطال ثبت کودیشان بیانجامد بنابراین کشاورزان و مردم نگرانی در خصوص مصرف کودهای تولید داخل نداشته باشند زیرا طبق استانداردهای جهانی تولید و عرضه می شود.

هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران ۱۴ تا ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ با حضور  ۹۴ شرکت تولیدکننده داخلی کود، سم و بذر در مجتمع نمایشگاه های بوستان گفت‌وگو در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع برگزار می شود.