۰ نفر

اجرای ۵ پروژه برای تنوع‌ بخشی به نهاده‌ های دامی

۱ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۷
کد خبر: 592298
 اجرای ۵ پروژه برای تنوع‌ بخشی به نهاده‌ های دامی

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: برای تنوع بخشی به مصرف نهاده‌های دام و طیور عملیاتی ۵ پروژه ملی در کشور اجرا شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرای ۵ پروژه ملی برای تنوع بخشی به مصرف نهاده‌های دام و طیور در کشور عملیاتی شده است. برنامه‌هایی «چون جایگزینی ذرت و سویا با ضایعات کشاورزی داخلی برای خوراک دام، طیور و آبزیان ( ۱۵۰۰ تن در ماه)»، «تولید خوراک دام از ضایعات نخیلات(تولید ۳۰ تن خوراک فرآوری شده در روز)»، «تولید دستگاه پخت و بازیافت ضایعات پروتئینی (قابلیت تولید ۱۵۰۰ تن محصول پروتئینی در سال)»، «فرآوری و غنی‌سازی کود طیور برای تغذیه دام(روزانه ۴۰ تن)» و «انجام مطالعات فارمی(تعیین سطح بهینه استفاده از گندم در جیره جوجه‌های گوشتی)».

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که با اجرای کامل این طرح‌ها ۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور رقم بخورد. برنامه‌هایی که با اختصاص ۹ میلیارد تومان اجرایی می‌شود. البته این کار با چالش‌هایی چون بازار بزرگ واردات، نبود مزرعه الگو و مشکلات تامین نهاده‌ها مواجه است.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساماندهی به این حوزه اقداماتی نیز در دست اجرا دارد که می‌توان به «استفاده از علوفه کامل نیشکر در تغذیه دام»، «استفاده از ضایعات میوه و تره بار در تغذیه دام»، «تولید خورک دام از سرشاخه نیشکر فرآوری شده»، «استفاده از ضایعات پسته در تغذیه دام»، «استفاده از برگ و طوقه چغندرقند درتغذیه دام» و غیره اشاره کرد.