۰ نفر

یافته‌های یک تحقیق درباره مشکل نژاد مرغ داخلی

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۸
کد خبر: 589921
یافته‌های یک تحقیق درباره مشکل نژاد مرغ داخلی

بررسی پژوهشگران گروه علوم دامی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در خصوص عملکرد سویه‌های جوجه گوشتی داخلی و وارداتی نشان داد که عملکرد کنونی هر دوی این سویه‌ها، در مرغداری‌های سطح کشور حداقل ۲۵درصد کمتر از توان واقعی آنهاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محققان گروه علوم دامی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با هدف آزمایش ارزیابی و مقایسه عملکرد جوجه گوشتی سویه داخلی «آرین» با سویه وارداتی «راس»، تحقیقی انجام دادند.

نتایج این تحقیق نشان داده است که سرعت رشد و نیازهای غذایی این دو سویه تفاوت معناداری دارد و نسبت عملکرد سویه آرین که مرغداران به دست می‌آورند، ۵۰۰ گرم کمتر از عملکردی است که دانشگاه تهران در این تحقیق به‌دست آورده است.

بر اساس نتایج تحقیق محققان دانشگاه تهران، مشخص شد عملکرد سویه آرین بسیار بهتر از مقادیر ارائه‌شده در راهنمای پرورش آن در بازار بوده است.

مجتبی زاغری، عضو هیأت علمی گروه علوم دامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران درباره اهداف و ضرورت انجام این تحقیق، گفت: این تحقیق در پی ایجاد مشکل و انتقاد بازار نسبت به سویه آرین انجام شد. در نتیجه تحقیق، با اثبات کیفیت مطلوب این سویه مشخص شد که وزن کم محصولات سویه آرین در بازار به دلیل شرایط محیطی مرغداری‌ها به لحاظ بهداشت محیط و تغذیه بوده و به این نتیجه رسیدیم که از این سویه در بازار به درستی بهره‌برداری نشده است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، این آزمایش در آشیانه پرورش آزمایش‌های بیولوژیک گروه مهندسی علوم دامی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران انجام شده است.

بر اساس این تحقیق، در مقایسه با گزارش‌ها، عملکرد کنونی هر کدام از سویه‌های گوشتی «آرین» و «راس» در سطح کشور حداقل ۲۵ درصد کمتر از توان واقعی آنهاست.

زاغری، مجری این پژوهش تاکید کرد: با توجه به عملکرد ضعیف هر دو سویه در سطح مرغداری‌های کشور ضروری است به منظور استفاده بهینه از نهاده‌ها (دان، جوجه و انرژی) در رویه‌های کنترل سلامت و بهداشت و تغذیه و همچنین شرایط پرورش گله‌های گوشتی تحول ایجاد شود.

در این تحقیق پیشنهاد شده است با توجه به بازدهی پایین‌تر استفاده از مواد مغذی، سرعت رشد هفته اول و بالا بودن فشار خون سرخرگ ریوی و عوارض آن در سیستم تنفس و گردش خون خروس‌های سویه آرین که منجر به بروز عارضه آسیت می‌شود و ناشی از ۲۰ سال حرکت تک‌بعدی در مسیر اصلاح نژاد لاین آرین بوده است، لازم است تدوین برنامه‌های ارتقا و اصلاح نژاد سویه آرین در اولویت قرار گیرد.