۰ نفر

تشدید مشکل تامین نهاده‌ دامی؛

مرغداران، مرغ را به زیان می‌ فروشند

۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷
کد خبر: 540935
مرغداران، مرغ را به زیان می‌ فروشند

نائب رییس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور از تشدید مشکلات تامین نهاده‌‌های دامی در 40 روز اخیر خبر داد و گفت: مرغداران برای تامین نهاده‌های دامی به دریافت پول از بازار غیر رسمی با پرداخت سود بالا و خرید نسیه روی آورده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، حبیب اسدالله نژاد با انتقاد از ادامه‌دار شدن مشکلات تامین ‌نهاده‌های دامی، اظهار کرد: نزدیک به 40 روز است که برخی از مرغداران در تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز با مشکل مواجه هستند و ‌به‌رغم خرید از سامانه بازارگاه (سامانه توزیع خوراک دام و طیور کشور) نهاده‌ها به دستشان نرسیده است.

وی ادامه داد: از ابتدای ماه گذشته بارگذاری درخواست سهمیه نهاده در سامانه بازارگاه به کندی انجام می‌گیرد و تحویل نیز با تاخیر انجام می‌شود.

اسدالله نژاد میزان تاخیر در تحویل نهاده‌ها را گاها بیش از یک ماه عنوان کرد.

وی یادآور شد: این میزان تاخیر برای تحویل نهاده درب مرغداری به مرغداران، تقریبا به اندازه دو سوم یک دوره پرورش مرغ گوشتی است.

اسدالله نژاد معتقد است؛ تاخیر طولانی در تحویل نهاده‌های دامی 2 بار هزینه بر دوش مرغداران می‌گذارد، اولی مربوط به پرداخت هزینه ثبت درخواست در سامانه بازرگاه و خرید نهاده دولتی  و دیگری هزینه خرید از بازار آزاد برای گذراندن دوره پرورش است که از روی ناچاری انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود نقدینگی برخی از مرغداران به بازار غیررسمی پول با پرداخت سود بالا برای خرید نهاده‌های دامی روی آورده‌اند، افزود: مرغداران نقدینگی مورد نیاز برای خرید نهاده‌های دامی را یا باید از بازار غیر رسمی پول با سود بالا تامین کنند یا باید اقدام به خرید غیر نقدی نهاده‌ها کنند که هر دوی آن‌ها پراخت سود بی‌زحمت از جیب تولیدکننده به فرصت‌طلبان است.

اسدالله نژاد اظهار کرد: در این شرایط قیمت خرید مرغ از مرغداران متناسب با هزینه تمام شده تولید نیست و اکنون مرغ را به زیان می‌فروشند.

به گفته وی؛ از ابتدای سالجاری تا کنون ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب ذرت و سویا، وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب دان و وزارت راه هزینه حمل و نقل را افزایش داده‌اند که در مجموع منجر به افزایش 20 درصدی هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ شده است.

اسدالله نژاد یادآور شد: قیمت جوجه یکروزه نیز هیچگاه در سطح قیمت مصوب نبوده و قیمت هر قطعه آن بین 7 تا 9 هزار تومان نوسان داشته است.

وی اصلاح قیمت مصوب خرید مرغ از مرغداران با توجه به شرایط کنونی را ضروری دانست و افزود: هم اکنون تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران بیش از 20 هزار تومان تمام می‌شود.

رییس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور قیمت مناسب برای خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران با توجه به هزینه تمام شده را بیش از 20 هزار تومان و قیمت مناسب برای مصرف کننده را حدود 29 هزار تومان اعلام کرد.