۰ نفر

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مطرح کرد؛

خسارت بیش از ۴۰هزار میلیارد تومانی کشاورزان از خشکسالی / کشت برنج در جنوب کشور هیچ منطقی ندارد

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۱
کد خبر: 532708
خسارت بیش از ۴۰هزار میلیارد تومانی کشاورزان از خشکسالی / کشت برنج در جنوب کشور هیچ منطقی ندارد

احد آزادی خواه با اشاره به خسارت ۴۰هزار میلیارد تومانی کشاورزان به دلیل خشکسالی گفت: علی رغم اینکه کارشناسان همواره از ضرورت اصلاح الگوی کشت و تهیه آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی صحبت می‌کنند، اما طی دهه‌های اخیر دولت‌های مختلف به ضرورت این امر توجهی نداشته‌اند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛  نماینده مردم ملایر در مجلس در خصوص مشکلات برآمده از خشکسالی‌های سال ۱۴۰۰ گفت: بر اساس آمارهای نهادهای مسئول، طی یکسال اخیر بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان به کشاورزان کشور به دلیل خشکسالی و سایرمشکلات خسارت وارد شده است. بر همین اساس نشستی با حضور مسئولان وزارت جها کشاورزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت صمت، نمایندگان مجلس و...در رابطه با موضوع برگزار شد تا راهکارهای عملیاتی برای پوشش خسارات کشاورزان در دستور کار قرار بگیرد.

آزادی خواه در ادامه افزود: یکی از مشکلات جدی که این روزها کشاورزان را آزار می‌هد، مساله کمبود آب در کشور است. برای مقابله با خشکسالی چند کار مهم باید در دستور کار قرار بگیرد. نخست احیای آن دسته از محصولاتی که همچنان روی زمین قرار دارند و برداشت نشده‌اند. این محصولات را می‌توان از طریق انتقال آب و آبیاری مدرن به وضعیت عادی بازگرداند. صیفی جات و محصولاتی مانند چغندر قند که در حوزه تولید اقلام اساسی کاربرد دارند در اولویت این برنامه‌ریزی‌ها قرار دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه گفت: اقتصاد ایران در میان مدت نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه آبیاری مدرن و زیرساختهای بخش کشاورزی است. تحلیلگران و کارشناسان بارها از ضرورت آبیاری‌های قطره ای، اصلاح الگوی کشت و تهیه آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی صحبت کرده‌اند، اما در دولت‌های مختلف توجهی به مطالبات نشده است.کشاورزی ایران ظرفیت‌های فراوانی هم در بهبود شاخص‌های صادراتی و هم تامین اقلام مصرفی مردم دارد که باید به این ظرفیت‌ها توجه شود.

راهکار کشور برای مقابله با خشکسالی‌ها

آزادی خواه در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که از نظر شما، نیازهای کشور برای مقابله با این خشکسالی چیست؟ یادآور شد: برا اساس برآوردهای صورت گرفته برای جبران این خسارت ها، واردات حداقل ۵میلیون تن واردات گندم و۴میلیون تومان جو و علوفه باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد. از سوی دیگر ۱میلیون راس دام سبک باید از عشایر خریداری شود تا کشور در زمینه تامین اقلام اساسی با مشکل روبه رو نشوند. معتقدم این توان در کشور وجود دارد که از این بحران خشکسالی به سلامت عبور کند.

نماینده مردم ملایر با اشاره به واردات حدود ۴میلیون تن گندم در سال قبل تاکید کرد: به دلیل خشکسالی ها، واردات گندم در امسال باید به ۵میلیون تن افزایش پیدا کند. برنامه‌ریزی برای تهیه و تامین اقلام مورد نیاز مردم در بخش کشاورزی و دامداری باید از ابتدای سال صورت بگیرد تا در هفته‌های پایانی سال با مشکل کمبود میوه شب عید و...مواجه نشویم. بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش کشاورزی به گونه‌ای تدوین شده که دولت منابع کافی برای جبران خسارت‌های احتمالی را داشته باشد.

این نماینده با اشاره به اینکه اغلب دولت‌ها در ایران عملکرد مناسبی در خصوص اصلاح الگوی کشت نداشته اند، گفت: در بسیاری از استان‌ها که با کمبود جدی آب مواجه هستند، مجوز تولید محصولاتی که آب زیادی نیاز دارند، داده می‌شود. تولید برنج در سیستان و بلوچستان یا تولید هندوانه در مناطق گرمسیری و... از جمله این اشتباهات استراتژیک در بخش کشاورزی است.

آزادی خواه در پایان خاطر نشان کرد: راهکار معقول آن است که محصولاتی مانند، برنج، چای، صیفی جات و سایر محصولات آب بَر در شمال کشور و چغندر قند و...در جنوب کشور و سایر استان هایی که از کمبود آب رنج می‌برند، تولید شود. اصلاح الگوی کشت یکی از موضوعاتی است که نمایندگان از طریق بهبود شاخص‌های نظارتی و در صورت نیاز تصویب قانون تلاش می‌کنند ابعاد و زوایای گوناگون آنرا محقق سازند.