۰ نفر

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد؛

خرید تضمینی ۶هزار میلیارد تومان گندم

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۲۷
کد خبر: 527968
خرید تضمینی ۶هزار میلیارد تومان گندم

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان در طرح خرید تضمینی خریداری شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حسن حنان» در نشست پایش بازار کالاهای اساسی با بیان اینکه پیش‌بینی شده امسال تا هشت میلیون تن گندم در کشور خریداری شود.

وی با بیان اینکه این مقدار گندم در قالب حدود ۲۰۰ هزار محموله از گندمکاران ۱۰ استان تحویل گرفته شده است، خاطرنشان کرد: خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد پنج درصدی به دلیل آغاز زودهنگام برداشت گندم در کشور دارد.

 پیش از این در اطلاعیه ای اعلام شده بود که خرید تضمینی گندم در حال حاضر در استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد در جریان است و این میزان خرید در ۱۸۶ مرکز و از ۶۶ هزار کشاورز و در قالب ۲۰۲ هزار محموله خریداری شده که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته از نظر مقدار خرید سه درصد افزایش و از نظر ارزش ۲ برابرشده است.

در سال جاری هر کیلوگرم گندم با قیمت چهار هزار تومان به اضافه یک هزار تومان جایزه تحویل (در مجموع ۵ هزار تومان) خریداری می‌شود که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. با توجه به اضافه شدن مبلغِ جایزه‌ تحویلِ گندم توسط دولت به قیمت تضمینی قبل که چهار هزار تومان بود، این جایزه همچنین به کشاورزانی که پیش از تصویب جایزه یک هزار تومانی، گندم خود را تحویل داده‌اند تعلق می‌گیرد و به‌زودی به حساب همه گندمکاران واریز خواهد شد.

طی سال‌های اخیر به دلیل خودکفایی در تولید گندم و خرید از کشاورزان داخلی، ورود این محصول به کشور ممنوع بوده و به غیر از تکمیل ذخایر کشور در برخی مواقع توسط شرکت بازرگانی دولتی، مجوزی برای واردات گندم برای بخش خصوصی صادر نشده است.