۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

جلسه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم بالاخره تشکیل می‌شود/ قیمت گندم نباید کمتر از پنج هزار تومان تعیین شود

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 519628
جلسه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم بالاخره تشکیل می‌شود/ قیمت گندم نباید کمتر از پنج هزار تومان تعیین شود

رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: جلسه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم فردا تشکیل خواهد شد و در این جلسه قیمت خرید تضمینی مشخص می‌شود؛ در صورتی که قیمت پایین‌تر از پنج هزار تومان باشد، امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ بحث قیمت خرید تضمینی گندم، موضوعی مهم در امنیت غذایی کشورهاست؛ حدود شش ماه پیش و با قانون جدید مجلس، مقرر شد تا کشاورزان در تعیین قیمت خرید تضمینی نقش داشته باشند؛ چراکه پیش از این کشاورزان در تعیین قیمت محصول خود نقشی نداشتند.

حال با گذشت شش ماه از قانون جدید و با وجود اینکه قیمت خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی قبل از سال جدید تعیین شد، قیمت گندم هنوز مشخص نشده و باتوجه به آغاز فصل برداشت، کشاورزان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. اقتصاد آنلاین در این خصوص به گفت‌وگو با عطالله هاشمی، رییس بنیاد ملی گندمکاران پرداخته است.

عطاالله هاشمی، رییس بنیادملی گندمکاران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در رابطه با آخرین وضعیت تعیین قیمت خرید تضمینی گندم گفت: پس از وقفه‌ای که برای جلسات شورای قیمت‌گذاری ایجاد شد، اعضای بخش خصوصی از وزیر درخواست تشکیل جلسه‌ای برای تعیین قیمت گندم کردند که شورای قیمت‌گذاری فردا جهت تعیین قیمت خرید تضمینی گندم تشکیل می‌شود.

هاشمی تاکید کرد: قیمت گندم باید فردا مشخص شود؛ چراکه فصل برداشت آغاز شده و ما چند روزی هم عقب هستیم و فردا باید به هر ترتیبی قیمت گندم مشخص شود تا کشاورزان تکلیف خود را بدانند و گندم خود را تحویل مراکز خرید دهند.

وی درخصوص قیمت پیشنهادی کشاورزان اظهار داشت: اگر به خاطر امنیت غذایی و نیز حمایت از مصرف‌کننده، سود نازلی برای کشاورزان در نظر بگیریم و قیمت جهانی گندم و... را کنار بگذاریم، این قیمت نباید کمتر از پنج هزار تومان باشد؛ اگر رای اکثریت بر قیمت 5هزار تومانی باشد، این رقم تصویب خواهد شد.

هاشمی همچنین هشدار داد: در صورت عدم تایید این قیمت، میزان خرید گندم شدیدا کاهش می‌یابد و حتی به نصف خرید سال گذشته نخواهد بود و امنیت غذایی به خطر می‌افتد؛ نان گندم و مورد مصرف انسان به سمت احتکار، قاچاق، مصرف نهاده‌های دامی و... خواهد رفت و این عوامل ما را به بزرگ‌ترین واردکننده گندم در سطح دنیا تبدیل خواهد کرد؛ خودکفایی گندم به خطر می‌افتد و در نهایت کشور همه جانبه ضرر خواهد دید.