۰ نفر

اسامی دریافت کنندگان ماشین آلات کشاورزی موجود است

۱۲ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۵۰
کد خبر: 494632
اسامی دریافت کنندگان ماشین آلات کشاورزی موجود است

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: اسامی تمام کسانی که تراکتور دریافت کرده اند با کد ملی و پلاک راهنمایی و رانندگی موجود است و آمادگی انتشار آنها را نیز داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، چندی پیش برخی از فعالان عرصه کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی اعلام کردند که کشاورزان در بخش مکانیزاسیون از دریافت تسهیلات بانکی تا قرار گیری در لیست انتظار دریافت ماشین آلات و عدم تحویل ماشین آلاتی چون کمباین و تراکتور و...با مشکلات بسیاری مواجه اند و از مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی درخواست کردند که لیست دریافت کنندگان ماشین آلات کشاورزی را مشخص کند تا به صورت شفاف معلوم شود چه کسانی ماشین آلات دریافت کرده اند و چه کسانی در لیست انتظار هستند و راستی آزمایی شود که آیا کسانی که تراکتور دریافت کرده اند، کشاورزان واقعی هستند؟

آنها همچنین اعلام کردند که ترکیبی از دلالان بخش خصوصی و کارگزار دولتی باعث ایجاد انحراف ماشین آلات کشاورزی به بازار آزاد شده اند و معتقدند وقتی تراکتور از چرخه توزیع جهادکشاورزی به دست کشاورز برسد، کشاورز به آن نیاز دارد و آن را وارد بازار آزاد نمی کند زیرا اگر بفروشد باید آن را گرانتر خریداری کند.

بنابر گفته این فعالان عرصه ماشین آلات کشاورزی هر شهرستانی سهمیه ای برای دریافت ماشین آلات کشاورزی دارد ولی این سهمیه ها به دست کشاورز واقعی نمی رسد.

در این راستا کامبیز عباسی - رییس مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی با بیان اینکه جامعه کشاورزی به توسعه مکانیزاسیون و خرید ماشین آلات کشاورزی بسیار علاقه‌مند شده اند گفت: وزارت جهاد کشاورزی به نحو شایسته ای به وظایف خود در  شناسایی و آشنایی کشاورزان با ماشین آلات عمل می کند. در کنار این کار نیز تسهیلات بسیار زیادی را در این بخش برای کشاورزان در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی به کشاورزان برای خرید ماشین پرداخت شده است. بیش از ۲۲ هزار دستگاه تراکتور و بیش از ۳۵۰ دستگاه کمباین غلات به کشاورزان تحویل داده شده است و حدود ۴۵ هزار دستگاه ادوات کشاورزی نیز وارد بخش کشاورزی شده است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۵۰ هزار دستگاه تراکتور،  ۳۲۰ هزار ادوات کشاورزی، بیش از ۴۱۰۰ دستگاه کمباین غلات و ۷تا۸ هزار دستگاه کمباین برنج به کشاورزان تحویل داده شده است و به طور کل بخش عمده ای از فعالیت کشاورزان مکانیزه  و فضای سرمایه گذاری عظیمی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی ایجاد شده است.

 وی با بیان اینکه اخیراً افرادی که با بخش کشاورزی هم آشنا نیستند مدعی شدند که تراکتورها به دست کشاورزان نمی رسد،گفت: قرار نیست وقتی کسی پدیده‌ای را غیر واقعی اعلام کرد پاسخگوی آن فرد باشیم. این تراکتورها جز کشاورز به درد کسی نمی خورد و اسامی تمام کسانی که تراکتور دریافت کرده اند با کد ملی و پلاک راهنمایی و رانندگی موجود است و در صورت نیاز آمادگی انتشار آنها را هم داریم.

عباسی تصریح کرد: بانک به سادگی به هر فردی تسهیلات نمی‌دهد. کارگروه های استانی  کشاورزان را در هر استان انتخاب می کنند، اهلیت کشاورز رد یا تایید می شود و سپس در صورت تایید به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند. 

وی با بیان ‌اینکه چهار و نیم میلیون بهره بردار بخش کشاورزی وجود دارد، گفت: در حوزه برنج کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار  و در حوزه گندم نیز به همین میزان کشاورز فعال هستند. قطعاً به تعداد این بهره‌برداران ماشین آلات در کشور وجود ندارد و قرار هم نیست که همه بهره‌برداران ماشین آلات داشته باشند.

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت:بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده که توزیع تراکتور به بهترین حالت ممکن انجام شده است.حرف این بنیاد برای ما سند است، زیرا نماینده یک میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار است و ما حرف هر کسی را  قبول نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از کشاورزان اعلام کرده اند که سهمیه استانی آنها از کمباین و تراکتور به دست افراد خاصی می‌رسد و  آنها با قیمت های بیشتر این ماشین آلات را به فروش می رسانند و آیا وزارت جهاد کشاورزی نظارتی بر توزیع این ماشین آلات در سطح استان‌ها دارد، گفت: در استان ها رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، معاون تولیدات، رئیس مکانیزاسیون، نماینده بازرسی و نماینده حراست مسئول توزیع کمباین و تراکتور هستند. در حقیقت کمیته ای متشکل از ۱۰نفر اهلیت کشاورز را بررسی می کنند که این ماشین آلات دقیقا به دست کشاورزان برسد.

عباسی در ادامه گفت: اگر کشاورزی در اثر مشکلات مالی تراکتور خود را  می فروشد باید آن را متهم کرد؟ یا باید گفت آن فرد کشاورز نیست یا برای کشت و کار تراکتور دریافت نکرده  است؟ شاید آن کشاورز مشکل مالی بسیاری دارد و مجبور به فروختن ماشین کشاورزی خود شده است.

رییس‌ مرکز مکانیزاسیون با بیان اینکه تراکتور و کمباین توسط سازمان حمایت قیمت گذاری می شود، گفت: قیمت تراکتور و کمباین در همه جا براساس قیمت سازمان حمایت تعیین می شود و کسی تراکتور بیش از این قیمت مصوب خریداری نمی کند. همچنین به دلیل اینکه تقاضا برای کمباین و تراکتور  زیاد  و عرضه آنها کم  است این دو ماشین کشاورزی سهمیه بندی شده اند و هر فرد با کد ملی قادر است تنها یک ماشین دریافت کند.

عباسی ادعاهایی که در خصوص افزایش ۴۰۰درصدی قیمت تراکتور می شود را کذب دانست و گفت:قیمت تراکتور امسال ۴۵ درصد افزایش یافته است. چرا برخی افراد می گویند ۴۰۰درصد افزایش قیمت داشته ایم؟مگر قیمت تراکتور چقدر بوده که ۴۰۰درصد افزایش داشته؟ این حرف ها درست نیست و خوب است که انصاف داشته باشیم.

وی در پایان گفت: در خاورمیانه هیچ کشوری مانند کشور ما به کشاورزان تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصدی نمی دهد و همین امر باعث توسعه  مکانیزاسیون در بخش کشاورزی کشور شده است.