۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تغییرات قیمت مرغ در یک ماه اخیر/ آیا قیمت مرغ افزایش می‌یابد؟

۷ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 493163
تغییرات قیمت مرغ در یک ماه اخیر/ آیا قیمت مرغ افزایش می‌یابد؟

قیمت مرغ طی یک ماه اخیر تغییرات زیادی داشته و اعداد و ارقام ضد و نقیضی از سوی مسئولان عنوان شده است؛ هرچند بازار مرغ در چند روز گذشته آرامش نسبی را تجربه کرد اما تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت مرغ شده‌اند.

اقتصادآنلاین – سیده زهرا محمودی؛ افزایش قیمت و کمبود مرغ در بازار در ماه‌های اخیر به یکی از اخبار روزانه تبدیل شده است؛ افزایش قیمت این کالای اساسی به حدی بود که در ماه گذشته برخی فروشگاه‌ها آن را با قیمت 40 هزار تومان برای هر کیلو هم به فروش رساندند.

چرا قیمت مرغ افزایش یافت؟

در خصوص علل افزایش قیمت مرغ، عوامل متعددی ذکر می‌شود؛ برخی از دلالان و واسطه‌گری‌ها می‌گویند؛ بعضی ارز ترجیحی، کمبود و نیز افزایش قیمت نهاده‌ها را دلیل افزایش قیمت مرغ عنوان می‌کنند و برخی هم از نقش دعوای دولتی‌ها در افزایش قیمت مرغ یاد می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که از سوی مرغداران و فعالان این صنعت برای افزایش قیمت مرغ عنوان می‌شود، کمبود نهاده‌های دامی (خوراک دام و طیور) است. این در حالی است که به نهاده‌های دامی ارز 4200 تومانی تعلق می‌گیرد؛ سیستم نامناسب توزیع نهاده‌های دامی، موجب شد تا مرغداران برای تامین نهاده‌ها با مشکل مواجه شوند.

 در پی کمبود نهاده‌های دامی، مرغداران مجبور شدند برای تداوم تولید، نهاده‌ها را با قیمتی بالاتر در بازار آزاد بخرند و در نهایت این موضوع اثر خود را روی قیمت نهایی محصول (مرغ) نشان دهد.

البته در روزهای اخیر اعلام شده که نهاده‌های دامی به صورت گسترده و با قیمت مصوب در بازارگاه عرضه شده است و دیگر کمبودی وجود ندارد و با توجه به این موضوع قیمت گوشت و مرغ کاهش خواهد داشت.

تحولات قیمت مرغ در یک ماه اخیر

طی یک ماه اخیر قیمت مرغ نوسانات زیادی داشته است و گفته‌های ضد و نقیضی در خصوص آن وجود دارد. برای مثال در هشت آذر ماه وزیر جهاد کشاورزی قیمت مرغ را 18هزار تومان اعلام کرد؛ این در حالی است که دقیقا یک روز بعد یعنی 9آذر قیمت مرغ از سوی خود او، 20هزار و 400تومان اعلام شد.

علی رغم گفته‌های وزارت جهاد، 10آذر ماه یعنی یک روز بعد از اعلام شدن قیمت 20هزار و 400تومانی، قیمت این مرغ به 22هزار و 800تومان رسید؛ یعنی 2 هزار و 400تومان تفاوت قیمت آن هم در یک روز.

وزیر جهاد 13آذر ماه نوید از کاهش قیمت مرغ داد و 14آذر سازمان تعزیرات قیمت مصوب مرغ را 20هزار و 400تومان اعلام کرد و در همان روز نایب رییس کانون صنفی مرغداران گوشتی، علت ثبات مرغ را تامین نهاده‌ها دانست.

داستان قیمت مرغ به این جا ختم نشد و 19آذر ماه، رییس کمیسیون کشاورزی، علت گرانی مرغ را دعوای دولتی‌ها دانست و ده روز بعد نایب رییس کانون سراسری مرغداران گوشتی قیمت مرغ را 22هزار و 500تومان تومان اعلام کرد و صحبت‌های ضد و نقیض همچنان در حالی ادامه دارد که قیمت مرغ به 20هزار و 400تومان رسیده است.

طوفانی در پی آرامش قیمت مرغ در راه است؟

در روزهای اخیر مرغدارن به علت افزایش نرخ نهاده‌ها و جوجه یک روزه خواستار افزایش قیمت مرغ شده‌اند. همچنین درحالی که کنجاله سویا از آذر ماه سال گذشته 274.9درصد رشد داشته است؛ قیمت مرغ نسبت به سال گذشته 58درصد افزایش داشته و این نشان‌دهنده ضرر برای تولیدکنندگان است. نتیجه قیمت‌گذاری و ثابت نگه داشتن قیمت به صورت دستوری چیزی جز ضرر و زیان برای تولیدکنندگان و در نهایت کمبود کالا و نیز گرانی آن نخواهد بود.