۰ نفر

نایب رئیس انجمن مرغداران:

ممنوعیت صادرات مرغ تاثیری در بازار ندارد

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۲۳:۱۷
کد خبر: 480087
ممنوعیت صادرات مرغ تاثیری در بازار ندارد

نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت: طی ماه‌های اخیر صادراتی نداشتیم که ممنوعیت آن بتواند بر بازار اثر گذار باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود اصرار مسئولان ستاد تنظیم بازار به اجرای نرخ مصوب، اما این امر شدنی نیست چرا که با حرف نمی‌توان تولید را روی یک قیمت خاص توجیه کرد.

وی افزود: اگر قیمت فروش، حداقل نرخ تمام شده باشد، امکان ادامه تولید برای مرغدار وجود دارد، در غیر این صورت نتیجه‌ای جز ورشکستگی ندارد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه وضعیت تولید مرغ بسیار نگران کننده است، بیان کرد: اگر ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب عرضه شود، مرغدار مشکلی در توزیع مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ندارد، اما در شرایط فعلی هر چه جلوتر می‌رویم بحران تولید به سبب وضعیت تامین نهاده جدی‌تر می‌شود. به عنوان مثال برخی واحد‌های مرغداری با گذشت ۲۵ روز از تاریخ جوجه ریزی، تاکنون یک کیلو دان دریافت نکرده اند که با این وجود نمی‌توان انتظار عرضه با نرخ مصوب را داشت.

این ‌مقام ‌مسئول با بیان اینکه اجرای دستوری قیمت مصوب مرغ اقدامی ضد تولید است، گفت: اگر دولت نهاده مورد نیاز مرغدار را تامین کند، مرغدار موظف به توزیع مرغ با نرخ مصوب است، در غیر این صورت مرغداران یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج می‌شوند.

به گفته وی، در شرایط فعلی که مرغدار بخش اعظم نهاده خود را از بازار آزاد تامین می‌کند، اجرای دستوری عرضه مرغ با نرخ مصوب موجب شده از صادرکننده به واردکننده تبدیل شویم.

وی با اشاره به اینکه نرخ منطقی مرغ به تامین نهاده‌های دامی بستگی دارد، افزود: اختلاف قیمت مصوب با نرخ واقعی تولید به تامین نهاده‌های دامی بستگی دارد چرا که میزان دریافت نهاده هر یک از واحد‌های مرغداری با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی واحد‌های خرد از ۵۰ درصد بیشتر نهاده با نرخ مصوب تحویل نمی‌گیرند که با این وجود قیمت‌های فعلی بازار منطقی است.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه وضعیت تامین، تخصیص و توزیع نهاده‌های دامی‌تعریفی ندارد، بیان کرد: طی ۱۰ روز اخیر وضعیت توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه نگران کننده است.

این مقام مسئول درباره تاثیر ممنوعیت صادرات بر بازار مرغ بیان کرد: اتخاذ این تصمیمات از جنبه ماهیت کار اقدامی نادرست است چرا که صادرات خلق الساعه و متکی به شرایط زمانی منطقی نیست و در قرارداد مدت دار، صادرکننده برای مدت زمان مشخص موظف به عرضه با نرخ معین است که اتخاذ چنین تصمیماتی آسیب جدی به بازار‌های صادراتی و تولید داخل وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر اتفاقی در حوزه صادرات مرغ رخ نداده است، بیان کرد: امسال در بحث مرغ صادرات چندانی نداشتیم که بر بازار اثر بگذارد و به نظر می‌رسد مواردی به کارگروه تنظیم بازار منتقل می‌شود که در ظاهر می‌تواند راهگشا باشد، اما در واقعیت انتظار می‌رود مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی تمامی توان خود را بگذارند تا دان مورد نیاز واحد‌های مرغداری تامین شود که این امر در کاهش قیمت تمام شده و عرضه با نرخ مصوب در فروشگاه‌ها تاثیر بسزایی دارد.

اسداله نژاد در پایان با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات تاثیری در بازار مرغ ندارد، تصریح کرد: اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و نادرست کمکی به تنظیم بازار نمی کند و تنها تامین ۱۰۰ درصدی نهاده‌ها موجب می شود تا بازار سیاه مرغ و نهاده از بین رود.