۰ نفر

افزایش تولید ارقام پرمحصول برنج؛

تولید برنج در گیلان 2برابر شد

۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۹:۴۵
کد خبر: 451537
تولید برنج در گیلان 2برابر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال تولید ارقام پرمحصول برنج در شالیزارهای استان دو برابر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی درجانی  با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در مرحله اول در سطح بیش از ۳ هزار هکتار انجام شده و مرحله دوم نیز در حال انجام است، اظهار کرد: کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه های تولید از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است.

وی افزود: مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در سه مرحله اجرا و هر مرحله در هر هکتار، 100کارت حاوی زنبور تریکوگراما بین ساقه های برنج نصب می شود.

درجانی با بیان اینکه تمایل کشاورزان نسبت به مبارزه بیولوژیک برای از بین بردن کرم ساقه خوار برنج افزایش یافته است، ادامه داد: به طور معمول در همه شهرستان های گیلان از جمله رشت و صومعه سرا شاهد افزایش گرایش صاحبان مزارع برنج نسبت به مبارزه بیولوژیک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه خوار برنج  از زنبور ترکیوگراما استفاده می شود که امسال با همت بخش خصوصی گامهای بزرگی در تولید کارت تریکوگراما نیز برداشته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: البته در جاهایی نیز نیاز است حتما مبارزه با آفت فقط به صورت شیمیایی انجام شود، که اقدامات لازم از سوی کشاورزان صورت می گیرد.

 وی خاطرنشان کرد: مبارزه بیولوژیک هم برای ارقام پرمحصول و هم برای ارقام محلی در شالیزارها انجام می شود.

درجانی ادامه داد: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار سطح کشت دارد که از این مقدار ۲۵ هزار هکتار آن ارقام پرمحصول و ۲۱۳ هزار هکتار آن از ارقام محلی کشت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: یکی از رویکردهای جهاد کشاورزی افزایش تولید برنج است و به همین منظور امسال افزایش تولید ارقام پرمحصول را در دستور کار قرار دادیم.

وی یادآور شد: سال گذشته در 12هزار هکتار از شالیزارهای گیلان ارقام پرمحصول کشت شده بود که امسال دو برابر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اعلام اینکه مرحله وجین به پایان رسیده است و در 17درصد از شالیزارها خوشه دهی گزارش شده است، گفت: ۱۶۱ هزار هکتار از این اراضی به صورت مکانیزه کشت شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود که محصول ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به صورت مکانیزه برداشت شوند.

درجانی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوای مطلوب و همت کشاورزان پیش بینی می شود، امسال بیش از 750هزارتن برنج سفید در گیلان تولید شود.