۰ نفر

اوقات تلخ شیرینی‌فروش‌ها

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۴۸
کد خبر: 354533
اوقات تلخ شیرینی‌فروش‌ها

رئیس هیأت‌مدیره انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی می‌گوید که گرانی شکر احتمال استفاده از شیرین‌کننده مضر ساخارین را در قنادی‌ها بیشتر می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، تهرانی‌ها تقریبا نصف سال‌های گذشته شیرینی می‌خرند و حتی ماه رمضان هم نتوانسته است به کار قنادی‌ها رونق بدهد و برخلاف همیشه که زولبیا و بامیه بازار قنادی‌ها را در ماه رمضان داغ می‌کرد، حالا قنادی‌های تهران می‌گویند زولبیا و بامیه هم دیگر خوب نمی‌فروشد!
آن‌ها توضیح می‌دهند که وقتی قدرت خرید مردم کم می‌شود، کالا‌های لوکس‌تر و فانتزی زودتر جای‌شان را در سبد خرید مردم از دست می‌دهند.
قنادی‌های تهران می‌گویند که گذشته از قدرت خرید، قیمت شیرینی هم به صورت غیررسمی بالا رفته است؛ چون تقریبا تمامی هزینه‌های تولید شیرینی از شکر، روغن، آرد گرفته تا دستمزد کارگر همه و همه گران شده است. حالا بر اساس اعلام اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان قیمت شیرینی از سال ٩٢ تا ٩٧ بین ٧١ تا ١١٨‌درصد رشد داشته و گران‌شدن این محصول در سال ٩٨ باعث شد که فروش قنادی‌ها ٤٠‌درصد در یک سال گذشته کاهش داشته باشد.
هر چند که علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان گفته بود که برای افزایش رسمی قیمت شیرینی بعد از ماه رمضان تصمیم می‌گیرند؛ اما حالا تقریبا هیچ قنادی را در تهران نمی‌توانید پیدا کنید که با نرخ‌های مصوب بفروشد.

افزایش بی‌سروصدای قیمت در قنادی‌های تهران
شکر در روز‌های اخیر حسابی خبرساز شده است؛ سه برابر شدن قیمت شکر و کمیاب‌شدن آن در مدت اخیر حسابی جریان‌ساز شده است. شکر که تا همین یک ماه پیش کیلویی ٣هزار تومان به فروش می‌رسید، در هفته‌های اخیر تا ١٥‌هزار تومان هم افزایش پیدا کرد. طبیعی بود که گرانی شکر گرانی محصولاتی را هم که در آن‌ها از این ماده استفاده می‌شد، به دنبال داشته باشد.
بر اساس گزارش‌های میدانی، برخی از قنادی‌ها بدون گرفتن مجوز از اتحادیه و بدون این‌که خبر رسمی درباره گران‌شدن قیمت انواع شیرینی و کیک اعلام شود، اقدام به بالابردن نرخ انواع شیرینی و کیک کرده‌اند.
یکی از قنادی‌های معروف که در مناطق مرفه‌نشین پایتخت هم شعبه دارد، اقدام به بالابردن قیمت شیرینی‌های خود کرده است.
این قنادی معتبر انواع شیرینی‌های خود را بین ٧ تا ١٠‌هزار تومان گران کرده و به کارمندان خود هم سفارش کرده که درباره قیمت‌های شیرینی‌ها با مشتریانی که قصد خرید ندارند، صحبت نکنند؛ چرا که ممکن است بازرس اتحادیه باشند.
این کارمند در این‌باره توضیح می‌دهد: «حدود دو هفته می‌شود که قیمت‌ها بالا رفته است و بعد از گران‌شدن شکر و برخی از اقلام اولیه بود که قیمت‌های ما بالا رفته و تا جایی هم که خبر دارم بقیه قنادی‌های بزرگ هم شیرینی‌های‌شان را گران کرده‌اند. البته اتحادیه هنوز هیچ مجوزی برای بالابردن قیمت‌ها نداده، ولی از آنجا هم که فروش‌مان نسبت به گذشته کمتر شده هیچ راهی جز گران‌کردن شیرینی نداشتیم.»
در این قنادی هر کیلوگرم شیرینی‌تر با قیمت ٣٦‌هزار تومان به فروش می‌رود؛ در حالی که قیمت مصوب اتحادیه قنادان برای فروش شیرینی‌تر ٢٦‌هزار تومان است. علاوه بر شیرینی‌تر که در این قنادی معروف بالاتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود، شیرینی‌های مربایی و انواع پای میوه‌ها هم در حالی که باید با قیمت ٢٠‌هزار تومان به فروش برسند، در این قنادی با قیمت ٢٦ هزار تومان فروخته می‌شوند.

قیمت‌های عجیب شیرینی در قنادی‌های برند
برند «ن» که یکی از قنادی‌های معروف در تهران است، مشتریان وفاداری هم دارد. وقتی به سایت این شیرینی‌فروشی سر می‌زنید، آن‌قدر قیمت‌ها عجیب‌وغریب هستند که ممکن است به بینایی خود برای شمردن صفر‌ها شک کنید.
در این شیرینی‌فروشی، قیمت شیرینی‌هایی مثل ناپلئونی، انواع رولت و سایر شیرینی‌های‌تر ٤٦‌هزار تومان است و فقط نان خامه‌ای ساده با قیمت ٢٦ هزار تومان به فروش می‌رسد.
جالب اینجاست که این شیرینی‌فروشی، شیرینی‌های خشک خود را هم با قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌کند. در حالی که اتحادیه قنادان قیمت شیرینی‌های خشک درجه یک را ٢١‌هزار تومان اعلام کرده، شما در قنادی «ن» شیرینی خشک زیر ٢٤‌هزار تومان پیدا نمی‌کنید.
تنها شیرینی نسبتا ارزان این قنادی که آن هم از قیمت مصوب گران‌تر است، شیرینی دانمارکی است که با قیمت ٢٤‌هزار تومان به فروش می‌رسد. بقیه شیرینی خشک‌های این قنادی مثل شیرینی زبان، گردویی و شیرینی‌های مغزدار با قیمت‌های ٣٤‌هزار تومان، ٥٧‌هزار تومان و ٣٠‌هزار تومان فروخته می‌شوند. شیرینی‌فروشی «ن» تارت‌ها و دسر‌های خود را هم با قیمت‌های بالای ٦٠ هزار تومان به فروش می‌رساند. قیمت هر کیلوگرم کیک تولد هم در این شیرینی‌فروشی از ٧٥‌هزار تومان آغاز می‌شود که با تزیینات مختلف و تا حدودی عجیب با قیمت گزاف به مشتریان عرضه می‌شود.

فروش دانه‌ای شیرینی
در این میان مدل فروش شیرینی در قنادی‌های تهران هم تا حدی متفاوت از گذشته است و حالا فروش شیرینی به صورت قطعه یا اسلایس هم این روز‌ها رواج زیادی دارد. البته این موضوع بیشتر مربوط به شیرینی‌های لوکس و گرانقیمت است که هر عدد آن بهای زیادی دارد؛ به عنوان مثال یکی از این شیرینی‌های گرانقیمت اکلر است که هر عدد آن ٤‌هزار و ٢٠٠ تا ٥‌هزار تومان قیمت دارد.
اکلر نوعی شیرینی فرانسوی است. این شیرینی درواقع نوعی شیرینی سنگین و پرملات است که درون آن با شکلات یا کارامل پر شده و روی آن هم از این مواد پوشیده شده است.
ماکارون یکی دیگر از این نوع شیرینی‌هاست که هر عدد آن بین ٣ تا ٣‌هزار و ٥٠٠ تومان قیمت دارد و درواقع بیسکویت‌های فانتزی‌ای هستند که بیشتر برای هدیه‌دادن خریداری می‌شوند.
به جز شیرینی‌های دانه‌ای فروش برش‌های کیک هم در بسیاری از قنادی‌های تهران رواج دارد. هر برش کیک معمولا حدود ١٠٠ گرم وزن دارد و بین ٨ تا ١٥‌هزار تومان فروخته می‌شود.

گرانی شکر و ممنوعه‌ای به نام ساخارین
حالا گران‌شدن شکر یک نگرانی جدی را در مشتریان ایرانی تشدید کرده و آن استفاده از شیرین‌کننده مشکوک و مضر ساخارین به جای شکر است. نگرانی‌ای که البته پرویز جهانگیری، رئیس هیأت‌مدیره انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی آن را بیراه نمی‌داند و می‌گوید: «متاسفانه استفاده از قند‌های مصنوعی در صنایع غذایی باب شده و حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره این قند‌ها مطرح است؛ چون آن‌ها باید به اندازه مجاز مصرف شوند و مصرف بیش از اندازه این قند‌های مصنوعی خطرناک است.»
او ادامه می‌دهد: «ساخارین یکی از همین قند‌های مصنوعی است که استفاده از آن به دلیل ارزان‌بودن در سال‌های اخیر باب شده و اغلب قنادی‌ها ترجیح می‌دهند به جای این‌که از شکر استفاده کنند، از ساخارین در محصولات خود بهره ببرند.
ساخارین مدتی در آمریکا ممنوع شده بود، اما دوباره مجوز استفاده از آن صادر شد؛ با این حال من اصلا استفاده از این افزودنی را توصیه نمی‌کنم؛ چون اصلا خوب نیست که مردم هر روز با این قند مصنوعی سر و کار داشته باشند. به جای ساخارین، قند مصنوعی ساکرالوز را به قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها توصیه می‌کنم؛ چون بی‌خطرتر از ساخارین و بهترین جایگزین برای شکر است.»