۰ نفر

بسیج مردم در مبارزه با ملخ‌ها ضروری است

مهمانی 3 ساله ملخ‌ها در کشور

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۳۷
کد خبر: 352315
مهمانی 3 ساله ملخ‌ها در کشور

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ملخ سه سال مهمان کشور ما خواهد بود و تاکنون 140 مورد ریزش ملخ در کشور داشتیم که دسته‌های آنها از یک هزار تا چند میلیونی بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدرضا درگاهی در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: خطرناکی ملخ صحرایی به اندازه‌ای است که سازمان فائو آن را به عنوان آفتی مهم مورد توجه دارد که زادگاه اصلی آن از شمال آفریقا است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان داشت: از خصیصه‌های مهم این آفت، آرواره‌های قوی است، طول پروازی آنها روزانه 200 تا 400 کیلومتر است که محدودیت‌های پروازی هم ندارد و از آب عبور می‌کند و با توجه به چرب بودن بدن آن، تاثیر سم در طولانی‌مدت انجام می‌شود.

درگاهی ابراز داشت: به شش استان جنوبی که احتمال خطر می‌دادیم، اعلام کردیم که همه ظرفیت‌های سازمان را در سطح استان‌ها به کار گیرند.

وی ادامه داد: نخستین ریزش در کشور ما در بندر نخیلو هرمزگان از کشور عربستان بود که 200 کیلومتر با ما فاصله دارد و مراحل مبارزه متعدد در سطح استان‌ها با این آفت صورت گرفت که از شدت آن بکاهد در غیر این صورت الان باید حضور ملخ‌ها را در استان‌های شمالی شاهد می‌بودیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد: 22 درصد سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی، 36 درصد تولید محصولات زراعی و باغی، 23 درصد سطح مراتع و 38 درصد جنگل‌ها و بیشه‌زارهای کشور در شش استان مورد تهدید این آفت قرار دارند.

وی با بیان اینکه 164 هزار هکتار تا روز گذشته در سطح کشور علیه ملخ صحرایی مبارزه صورت گرفته است، بیان کرد: 140 مورد ریزش ملخ در کشور داشتیم که دسته‌های آنها از یک هزار تا چند میلیونی بوده است.

درگاهی گفت: طبق پیش‌بینی فائو 345 هزار هکتار در سطح کشور باید مبارزه صورت گیرد، اگر وضع به همین شکل بماند و دسته‌های 200 میلیونی به سمت کشور ما نیاید.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: مردم را هم باید بسیج کرد و اجازه ندهیم ملخ‌های صحرایی به مزارع شهری برسند.

وی گفت: ملخ سه سال مهمان ما خواهد بود، اعتباری که در مبارزه با این آفت گذاشته می‌شود استانی است و فرمانداران باید در شوراهای برنامه‌ریزی اعتبارات حفظ نباتات را کامل ببینند.

درگاهی بیان کرد: سال گذشته یک میلیارد و 100 میلیون تومان به جنوب استان و 900 میلیون تومان هم به شمال استان اعتبارات حفظ نباتات داده شده است.