۰ نفر

ایجاد مراکز تکثیرتیلاپیا در مناطق کویری ایران

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 327654
ایجاد مراکز تکثیرتیلاپیا در مناطق کویری ایران

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: راه اندازی مراکز تکثیر ماهی تیلاپیا برای رونق اقتصادی در بخش کشاورزی مناطق کویری ایران با جدیت دنبال می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، حسن صالحی روز سه شنبه در آیین انعقاد تفاهم نامه تکثیر ماهی تیلاپیا در سمنان در دفتر استانداری، افزود: مناطق کویری ایران اکنون با چالش خشکسالی و کاهش تولید محصولات کشاورزی مواجه هستند، با راه اندازی واحدهای پرورش ماهی سازگار با طبیعت می توان برای حفظ جمعیت در این مناطق تلاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ماهی تیلاپیا در بیش از 150 ایران جهان تولید می شود و عمده تولید این ماهی به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: میزان تولید پسته در استان کرمان در سال زراعی 96-97 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 70 درصد کاهش یافت، راه اندازی واحدهای پرورش ماهی در این منطقه و دیگر استان های ایران می تواند به رونق اقتصادی در بخش کشاورزی ایران کمک کند.

رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: تولید ماهی تیلاپیا، با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار، برای مصرف کننده به صرفه است.

تیلاپیا متعلق به ‌گونه خاصی از ماهی‌ های آب‌ های شیرین و از اعضای خانواده «سیکلیدماهیان» است، با وجود اینکه گونه آزاد تیلاپیا، بومی کشورهای آفریقایی است، در تمام مناطق دنیا شناخته شده است.

تیلا‌پیا یک ماهی پرورشی بسیار ایده‌آل است، زیرا به مراقبت زیاد نیاز ندارد و سریع رشد می‌کند، همین ویژگی تیلا‌پیا سبب شده است پرورش این محصول غذایی اقتصادی و با سایر غذاهای دریایی قابل رقابت باشد.

در قالب این تفاهم نامه با حضور علیرضا آشناگر استاندار سمنان، برای راه اندازی مرکز تکثیر تیلاپیا در سمنان بیش از 50‌ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد و در واحد تکثیر این ماهی سالانه 2‌ میلیون قطعه بچه ماهی و 500 تن ماهی پرواری تولید می شود.

در استان سمنان سالانه یکهزار و 50 تن انواع ماهی تولید می شود، استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار در حوزه های مختلف جهادکشاورزی مشغول به فعالیت هستند.