۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس

سازمان آب و برق خوزستان با تصمیم‌های سلیقه‌ای روند توسعه را قفل کرده است/ پرورش ماهی در قفس هیچ مشکل زیست محیطی ایجاد نخواهد کرد

۹ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 325594
سازمان آب و برق خوزستان با تصمیم‌های سلیقه‌ای روند توسعه را قفل کرده است/ پرورش ماهی در قفس هیچ مشکل زیست محیطی ایجاد نخواهد کرد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان و بهره برداری از دریاچه‌های پشت سدها با حفظ شرایط و مقررات زیست محیطی به توسعه گردشگری، کشاورزی و اشتغالزایی استان کمک می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت ، عباس پاپی زاده ، در رابطه با موانع پرورش ماهی در قفس در استان خوزستان گفت: پرورش آبزیان در آب‌‌های قابل شربی که زمان کافی برای پالایندگی ندارند مناسب نیست، اما فاصله بسیار زیاد سد‌های استان خوزستان  باعث می‌شود  پالایندگی طبیعی  خود به خوداتفاق بی‌افتد، بنابر این پرورش ماهی در دریاچه‌های پشت برخی از سد‌ها هیچ مشکلی برای محیط زیست ایجاد نخواهد کرد.

ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان خوزستان در جهت توسعه بخش کشاورزی و گردشگری

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان و بهره برداری از دریاچه‌های پشت سدها با حفظ شرایط و مقررات زیست محیطی به توسعه گردشگری، کشاورزی و اشتغالزایی استان کمک می‌کند، اما متاسفانه با سنگ اندازی‌های متعدد مدیران آب و برق استان امکان بهره مندی از این ظرفیت وجود ندارد.در حوزه گردشگری فرصت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیادی وجود دارد که به دلیل تصمیم‌های سلیقه‌ای، دیکتاتوری و یک‌سویه مدیران آب و برق استان از دست رفته است.

پرورش ماهی در قفس هیچ مشکل زیست محیطی ایجاد نخواهد کرد

پاپی زاده افزود: فاصله بسیار زیاد سد‌ها پالایندگی طبیعی ایجاد کرده و هیچ مشکل زیست محیطی به وجود نخواهد آورد، همانطور که در بسیاری از رودخانه‌های کشور آبزیان زندگی می‌کنند. بی تردید بهره برداری از این ظرفیت و پرورش آبزیان در قفس‌های مشخص با ظرفیت استاندارد هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  استان خوزستان بیش از 2000 کیلومتر کانال بتنی با حجم بسیار زیاد دارد که هر کیلومتر ان ظرفیت بسیار زیادی برای پرورش آبزیان، توسعه کشاورزی و اشتغال زایی دارد همچنین در شهرستان دزفول حداقل 1000 کیلومتر کانل بتنی در ابعاد مختلف وجود دارد، با فنس‌کشی‌های علمی و تور‌های محدود کننده در مسیر جریان آب هر 500 متر آن حوضچه‌های رایگانی برای پرورش آبزیان خواهد بود که در نهایت بخش کشاورزی نیز از آب آن بهره‌مند می‌شود، اما متاسفانه آب کانالها بدون بهره‌برداری‌های اقتصادی و حتی شرب در جریان است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود:سازمان آب و برق خوزستان سازمان آب و برق خوزستان با بهانه‌های مختلف توسعه استان خوزستان را در بخش‌های کشاورزی، آبزی‌پروری و اشتغالزایی قفل کرده است. تصمیم‌های این سازمان خلاف قانون نبوده اما مسیر راحت‌تر را انتخاب کرده است

با بهانه‌های مختلف توسعه استان خوزستان را در بخش‌های کشاورزی، آبزی‌پروری و اشتغالزایی قفل کرده است. تصمیم‌های این سازمان خلاف قانون نبوده اما مسیر راحت‌تر را انتخاب کرده است، چرا که جذب سرمایه و مشارکت در توسعه بخش‌های مختلف استان نیازمند فعالیت، تلاش و کار بیشتر است که مدیران این سازمان ترجیه می‌دهند بدون درد سر و چالش امورات خود را بگذرانند.

گفتنی است پرورش ماهی در قفس طرحی است که در آن ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به‌صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است. این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی دارد و برای اجرای آن‌هم از همه منابع آبی از قبیل دریا، دریاچه، استخرهای ذخیره، استخر، چشمه‌ها، نهرها و رودخانه‌ها می‌توان استفاده کرد.

از مزایای اجرای آن می‌توان به کاهش هزینه نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی یا دستگاه‌های مداربسته، مدیریت آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی، سهولت و اقتصادی بودن درمان علیه انگل‌ها و بیماری‌ها در مقایسه با استخرهای خاکی اشاره کرد.