۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قند و شکر در 10ماه گذشته چقدر گران شد؟

۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵
کد خبر: 325125
قند و شکر در 10ماه گذشته چقدر گران شد؟

در سال 96 بیش از 2 هزار تن قند و شکر در کشور تولید شد، در پایان این سال وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد که در سالجاری از واردات شکر بی نیاز می شویم و دیگر ارزی برای واردات این کالا از کشور خارج نمی شود. با این اوصاف انتظار می رفت که تغییر نرخ ارز تاثیر کمتری بر قیمت قند و شکر داشته باشد، اما آمار نشان می دهد قیمت قند 30.6 و شکر 26.9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ در چند سال گذشته در کشور اقدامات خوبی در جهت بهبود عملکرد چغندر قند انجام گرفت و در همین راستا تولید این محصول طی سال های 92 تا 96  از 42 تن به 60 تن در هر هکتار رسید. 

قرار بود این میزان عملکرد که به ادعای وزارت جهاد کشاورزی در حد اتحادیه اروپا است ما را در سال 97 بی نیاز از واردت شکر کند، اما آمار گمرک نشان می دهد تا آذر ماه سالجاری 88 هزار تن شکر وارد کشور شده است.

البته نباید فراموش کرد که در سال 96 واردات ما بیش از 856 هزار تن بوده و اکنون در ماه های پایانی سال 97 هستیم و حداکثر میزان واردات عددی حدود 88 هزار تن است که نسبت به سال های گذشته بسیار ناچیز به نظر می رسد.  

وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده است تا پایان فصل برداشت چغندر پاییزه میزان چغندر تحویلی به کارخانه ها تا یک میلیون تن هم برسد و تولید شکر امسال از مرز 2 میلیون تن عبور کند.

همچنین این وزارتخانه پیش بینی کرده است ظرف مدت دو الی سه سال آینده با احداث کارخانجات فرآوری چغندر قند در تولید شکر به خوداتکایی کامل برسیم.  

درجداول زیر به بررسی تغییرات قیمت قند و شکر در 10 ماه گذشته تا به امروز پرداخته ایم.

قند