۰ نفر

آسیب 12هزارتن ذخیره گندم خوزستان

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 323937
آسیب 12هزارتن ذخیره گندم خوزستان

معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان گفت: 12 هزار تن گندم در خوزستان که در سیلوهای روباز نگهداری می شدند بر اثر بارش باران و رطوبت دچار آسیب شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی بحرینی روز یکشنبه در کارگروه آرد و نان خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: آسیب دیدن 12 هزار تن گندم به هیچ عنوان قابل قبول نیست و دستگاه های مربوطه باید از چند ماه پیش از برداشت گندم برای ذخیره سازی این محصول برنامه ریزی کنند تا گندمی که با زحمت و هزینه زیادی به دست می آید به راحتی از بین نرود.
وی گفت: دستگاه های دست اندرکار این موضوع در آسیب دیدن این میزان گندم مقصر هستند و نباید این اتفاق دوباره در استان رخ دهد چرا که قابل قبول نیست.
بحرینی ادامه داد: بازرسان در زمان برداشت گندم، مراکز نگهداری روباز گندم را تعطیل می کردند اما متاسفانه با فشار مسئولان محلی این مراکز باز شدند و هم اکنون شاهد آسیب به میزان زیادی از گندم به دلیل بارش باران و رطوبت شدیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: نباید ذخیره ملی به راحتی از بین برود و برای مدیریت اجرایی خوزستان زیبنده نیست که مقداری زیادی از ذخیره گندم استان بر اثر آسیب دیدن خوراک دام شود.
وی ادامه داد: مقرر شده بود که شرکت غله سیلوهای روباز استاندارد از غیر استاندارد را مشخص کند تا سیلوهای خوزستان به شرایط استاندارد برسند که شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی در این سیلوها نباشیم.
بحرینی افزود:در این شرایط سخت اقلیمی و اقتصادی نباید تولیدات کشاورزی آسیب ببینند و هدر برود.
معاون امور هماهنگی استانداری خوزستان بیان کرد: متاسفانه هیچگونه پیش بینی برای نگهداری گندم در سیلوهای روباز در شرایط نامناسب آب و هوا و باران انجام نگرفته است.
وی افزود: باید کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل و مقصران در این اتفاق مشخص شوند.
وی گفت: تا 20 روز آینده باید برای ذخیره گندم در سال آینده سیلوهای استاندارد و غیراستاندارد مشخص شوند و در صورت نیاز تسهیلات برای برطرف کردن مشکلات سیلوها اعلام شود تا این مسایل حل شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز با اشاره به کیفیت تولید نان در این استان بیان کرد: با وجود کارهای زیادی که برای بهبود کیفیت نان انجام شده اما همچنان در این بخش با استان های دیگر قابل مقایسه نیستیم.
امیر حسین نظری ادامه داد: باید نانوایی ها را ملزم به استفاده از آب تصفیه در پخت نان کرد تا بر سلامت و کیفیت نان تاثیرگذار باشد.

** تخصیص 107 میلیارد ریال تسهیلات به نانوایان 
مدیر شعب بانک سپه در خوزستان نیز در این کارگروه بیان کرد: کل سهمیه پرداخت تسهیلات به نانواهای خوزستان 714 مورد است که از ابتدای امسال تاکنون 53 مورد پرداخت شده است.
علی محمد زاده با بیان اینکه امسال 107 میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت به نانوایان خوزستان اختصاص یافته افزود: کل مبلغ تسهیلات پرداخت شده 21 میلیارد ریال است و مبلغ هر وام 150 میلیون ریال است.
وی ادامه داد: عمده مشکلات پرداخت تسهیلات به نانوایی ها نداشتن ضامن معتبر و تقاضای پرداخت وام با سود چهار درصد است این در حالی است که سود این تسهیلات 15 درصد است.
وی گفت: با رایزنی انجام گرفته نانواها می توانند برای دریافت تسهیلات ضامن همدیگر شوند.