۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

عرضه 50تن تیلاپیای داخلی به بازار تا پایان سال/ افزایش امنیت غذایی و اشتغال ره‌آرود تولید تیلاپیا در کشور

۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 318106
عرضه 50تن تیلاپیای داخلی به بازار تا پایان سال/ افزایش امنیت غذایی و اشتغال ره‌آرود تولید تیلاپیا در کشور

رییس مرکز تحقیقاتی ماهیان آب شور داخلی گفت: عرضه ماهی تیلاپیای داخلی به بازار آغاز شده و تا پایان سال حجم آن به 50 هزارتن می‌رسد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مرتضی علیزاده در گفت وگو با اقتصادآنلاین با اشاره به راه اندازی نخستین مزرعه تولید ماهی تیلاپیا در کشور، اظهار کرد: میزان تولید و عرضه ماهی تیلاپیا در این مرکز از 50 هزار تن آغاز شده و در سال 98 به بیش از 300 تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: همچنین مزرعه دیگری نیز تا بهار یا تابستان سال 98 کار خود را با تولید 3 میلیون قطعه بچه  ماهی و 250 تن ماهی تیلاپیا آغاز خواهد کرد.

علیزاده با تاکید بر اینکه برنامه سازمان شیلات رساندن تولید تیلاپیای کشور به میزان 50 هزارتن است، افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در صورت تامین تسهیلات 3 تا 5 سال آینده میزان تولید تیلاپیا در کشور به 50 هزار تن می‌رسد.

وی استان‌هایی که شامل طرح توسعه تولید ماهی تیلاپیا می‌شوند را یزد، سمنان، قم و خراسان جنوبی عنوان کرد.

علیزاده با تاکید بر اینکه افزایش امنیت غذایی و اشتغالزایی از نتایج توسعه تولید ماهی تیلاپیا در داخل کشور است، افزود: تولید این ماهی در داخل کشور علاوه بر اینکه تامین کننده بخشی از امنیت غذایی است با راه اندازی صنایع جانبی اشتغالزایی مناسبی نیز دارد.

وی ضمن رد ادعاهای مطرح شده درباره محدودیت غذایی مصرف این ماهی، گفت: شایعاتی که درباره ماهی تیلاپیا مغرضانه است، با اطمینان می‌توان گفت که تیلاپیای تولید داخل هیچ مشکلی برای سلامتی ندارد چرا که در بالاترین حد استاندارد پرورش داده می‌شود.

رییس مرکز تحقیقاتی ماهیان آب شور داخلی یادآور شد: گرچه این ماهی نسبت به برخی از انواع دیگر ماهیان پرورشی داخلی پروتئین و مواد مغذی کمتری دارد، اما مصرف آن برای کودکان، بیماران، سالخوردگان و حتی زنان باردار بی‌ضرر است و حتی توصیه می‌شود.

علیزاده در پایان یادآور شد: در حال حاضر 6 میلیون تن ماهی تیلاپیا در جهان تولید می‌شود که کشورهای اروپایی و آمریکا با سختگیرانه ترین استانداردهای غذایی از بزرگترین مشتریان آن هستند.