۰ نفر

استارتاپ‌ها در خدمت میزبانی جام‌جهانی

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۱۴
کد خبر: 417936
استارتاپ‌ها در خدمت میزبانی جام‌جهانی

رقابت‌های جام‌جهانی 2022قطر فرصتی ایده‌آل برای استارتاپ‌های مختلف است تا در این مسابقات حضوری پررنگ داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری,4استارتاپ بین‌المللی و محلی زیرنظر «فناوری ورزشی قطر»، (QST) اختراع‌ها و ابتکارهای خود را به نمایش گذاشتند تا کم‌کم آماده کمک به میزبانی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 شوند. آنها روز جمعه گذشته و در خلال جشن سالانه روز ملی ورزش در مجموعه «اسپایر پارک» موفقیت‌های جدید خود را در معرض دید عموم قرار دادند. قطری‌ها، حدود 2 سال دیگر میزبان رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال در سال2022 خواهند بود و به‌همین دلیل کلیه فعالیت‌های آنها زیرنظر قرار گرفته است.

آماده برای جام‌جهانی 2022

4 استارتاپی که جمعه گذشته جدیدترین ابداع‌های‌شان را به نمایش گذاشتند، Classtap، HiQ-Nano، Wisify و Chant Unite به‌ترتیب از کشورهای قطر، ایتالیا، پرتغال و استرالیا بودند. این شرکت‌ها ازجمله 10استارتاپی محسوب می‌شوند که در برنامه شتاب‌دهنده QST با ابتکار بانک توسعه قطر مشغول به فعالیت هستند. روز ملی ورزش در اصل بهانه‌ای بود برای اینکه استارتاپ‌ها به فکر جام‌جهانی 2022 باشند؛ جایی که قطر باید نشان دهد که برخلاف عقیده برخی کشورها، توانایی میزبانی از این رویداد بزرگ را با شرکت  32 تیم خواهد داشت.

رویدادهای ورزشی فراوان

 بشار هدهد، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت Classtap می‌گوید: «دولت قطر تلاش بسیاری برای توسعه سبک زندگی ورزشی انجام می‌دهد و آنها برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی فراوانی را ازجمله جام‌جهانی 2022پیش رو دارند. اینجا اتفاقات زیادی رخ داده است. همچنین همکاری‌های بسیاری با مشارکت‌ شرکت‌های بین‌المللی و محلی که انواع مختلفی از فعالیت‌های ورزشی را ایجاد می‌کنند و به توسعه فضای ورزشی در قطر کمک می‌کنند، شکل گرفته است.»

ریکاردو مورا، مدیرعامل Wisify هم درباره جشن سالانه روز ملی ورزش قطر می‌گوید: «این یک تجربه بسیار جالب بود. نحوه آگاهی مردم در مورد ورزش چیزی است که من در قطر آن را بسیار تحسین می‌کنم. ورزش برای مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ خصوصاً تأثیرات مثبت آن بر سلامتی فرد.»

تمدید فراخوان همکاری کسب‌وکارهای ایرانی در برگزاری جام‌جهانی

چند روز پیش سازمان فناوری اطلاعات ایران، فراخوان امکان همکاری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی در برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 قطر را تمدید کرد. در همین راستا، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران هم به کسب‌وکارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد که به‌دنبال رایزنی‌های به‌عمل‌آمده، سازمان فناوری اطلاعات ایران درصدد فراهم آوردن امکان همکاری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی در برگزاری جام‌جهانی 2022قطر است.

این کسب‌وکارها باید تا دهم اسفندماه با ارسال نامه رسمی به سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه معرفی کسب‌وکار خود در حد حداکثر 2صفحه و به زبان انگلیسی برای ارسال به‌طرف قطری، آمادگی خود را اعلام کنند.

تجربه موفق در روسیه

مسکو طی چندصد سال گذشته در چهارراه تاریخ جهان قرار داشته و باوجود آنکه، پایتخت یکی از ابرقدرت‌های جهان است، اما بسیاری از قدرت این شهر به‌عنوان یک مرکز علمی، فنی و دانشگاهی غافل هستند.

باتوجه به برخی فشارهای جهانی و تحریم‌هایی که علیه این کشور پهناور اعمال شده، روس‌ها پیشرفت فوق‌العاده‌ای در عرصه استارتاپ داشته‌اند و یکی از بهترین مکان‌ها برای عرضه این فناوری، رقابت‌های جام‌جهانی2018 بود.

مسکو از پشتیبانی استارتاپ‌ها برخوردارست و پس از پایان جام‌جهانی هم روند رو به رشد این صنعت در روسیه و خصوصا مسکو تداوم پیدا کرد. ازجمله مهم‌ترین و مؤثرترین استارتاپ‌های روسی که در طول جام‌جهانی2018 عملکرد موفقی داشتند می‌توانیم به استارتاپ Busfor اشاره کنیم؛ شرکتی که دفترش در مسکو قرار دارد و یک استارتاپ سفر است. آنها در سال2018، با بیش از 5هزار شرکت اتوبوسرانی قرارداد داشتند و خدمات گسترده‌ای را به گردشگران در طول جام‌جهانی ارائه دادند.

نیاز به استارتاپ برای میزبانی

روز ملی ورزش در اصل بهانه‌ای بود برای اینکه استارتاپ‌ها به فکر جام‌جهانی 2022 باشند؛ جایی که قطر باید نشان دهد که برخلاف عقیده برخی کشورها، توانایی میزبانی از این رویداد بزرگ را با شرکت 32‌تیم خواهد داشت