۰ نفر

برق کار حرفه‌ای شوید

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰
کد خبر: 403510
برق کار حرفه‌ای شوید

مغازه الکتریکی فقط بستن چهارتا سیم و لامپ یا فروختن چند عدد وسیله الکتریکی نیست. این‌ها بخش کوچکی از فعالیت الکتریکی کار است. در واقع، عمده فعالیت‌های این حوزه کاری در ساختمان‌ها نشان داده می‌شود.

 برای همین هیچ وقت دیده نشده است.به هر حال نوع کار الکتریکی به صورتی بوده که خیلی از جوانان علاقه دارند تا به این حوزه وارد شوند. البته آن‌ها بیشتر به دنبال کارهای فنی هستند؛ اما کسی بدش نمی‌آید که یک مغازه الکتریکی هم داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، داشتن مغازه الکتریکی مانند بقیه شغل‌ها دارای اصول و قوانینی است. از مسائل مربوط به جواز گرفته تا دانش فنی مورد نیاز که همه آن‌ها باید رعایت شود. در ادامه قصد داریم تا مراحل و دانش‌های مورد نیاز برای الکتریکی کار شدن حرفه‌ای را بیان کنیم. همچنین موارد مربوط به داشتن مغازه در این حوزه را هم برای شما خواهیم نوشت.

برق‌کار دقیقا چه کاری می‌کند؟

به الکتریکی کار، برق‌کار متخصص هم می‌گویند. کسی که باید تبحر خاصی در سیم‌کشی انواع ساختمان، ماشین آلات صنعتی و دیگر دستگاه‌ها داشته باشد. البته دو نوع برق‌کار وجود دارد. برق‌کار عمومی که بیشتر در ساختمان‌های مسکونی و تجاری برای سیم‌کشی کار می‌کند. برق‌کار صنعتی که به بررسی و فعالیت روی سیستم‌های کارخانه‌ای می‌پردازد. کسی که به دنبال افتتاح مغازه الکتریکی است، بیشتر در حوزه عمومی کار می‌کند. صنعتی کاران در کارخانه یا صنعتی استخدام می‌شوند.

مهم‌ترین مسئله در این حوزه رعایت نظم و دقت و همچنین جزئیات است. جزئیات منظور دستورالعمل‌ها کاری و ایمنی است که باید رعایت شود. این که گستردگی کار چقدر است، اهمیتی ندارد. یک اشتباه کوچک می‌تواند الکتریکی کار را تا حد مرگ هم پیش ببرد. برای همین باید اصول و تکنیک‌های مرتبط را به خوبی یاد بگیرد.

کار الکتریکی کار فقط مربوط به سیم‌کشی ساختمان نیست. بلکه خیلی از موارد دیگر هم وجود دارد که او باید به آن‌ها تسلط داشته باشد تا بتواند کار یا همان پروژه رونق پیدا کند:

 طراحی و نصب انواع مختلف سیستم‌های برق‌رسانی در ساختمان‌ها

 طراحی و نصب سیستم‌های محافظتی

 طراحی و نصب سیستم مداربسته و دزدگیر

 طراحی و نصب سیستم ایمنی اطفای حریق

مسلماً هرچه الکتریکی کار درخصوص هرکدام از این سیستم‌ها اطلاعات داشته باشد، مشتریان بیشتری می‌تواند داشته باشد. از طرفی آوازه او هم نسبت به بقیه بیشتر خواهد شد.

چه تحصیلاتی لازم است؟

کار فنی چیزی نیست که بتوان با پیچ گوشتی و سیم و آچار و... انجام داد. این کار تجربی هم نیست. البته هستند الکتریکی کارهای قدیمی که به صورت تجربی همه چیز را یاد گرفتند؛ اما به نظر بهتر است که اصولی در این کار پیش رفت. به هرحال سیم‌کشی ساختمان، مسئله مهمی است. یک کار ناشیانه ناشی از نداشتن اطلاعات می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را وارد کند.

اصولی‌ترین روش یادگیری موارد فنی مربوط به الکتریکی، تحصیل در رشته‌های برق صنعتی، برق ساختمان، تعمیر ماشین آلات الکتریکی، الکترونیک، برق و الکتروتکنیک است. بهترین مکان برای یادگیری این دوره در هنرستان است. در واقع حتی برای گرفتن جواز هم شما باید مدرکی ارائه بدهید که نشان دهد به خوبی با اصول الکتریکی آشنا هستید. حتی می‌توان بعد از هنرستان تا مقطع کاردانی یا کارشناسی هم ادامه داد.

آیا فقط تحصیلات لازم است؟

البته همه چیز تحصیل نیست. الکتریکی مانند هر کاری نیاز به تجربه دارد. اتفاقات ناخواسته که در حین کار روی می‌دهد، فقط باید با تجربه با آن‌ها مقابله کرد. این که چگونه سیستم برق را درست کنیم؟ چه اتفاقاتی وجود دارد؟ چگونه سیستم مداری برای ساختمان با ظاهر خاص طراحی کنیم؟ و هزاران مورد دیگر. شما در هنگام تحصیلات، اصول و مبانی را به طور کلی یاد می‌گیرید؛ اما این تجربه است که به شما نکات لازم را نشان می‌دهد.

البته فقط این نیست، بلکه شخصیت شما هم خیلی مهم است. الکتریکی کار پیچیده‌ای است. گاهی پیدا کردن یک مشکل به ظاهر ساده می‌تواند ساعت‌ها وقت شما را بگیرد. صبور بودن در کار خیلی مهم است. نیاز به حوصله دارد. باید همه چیز با دقت انجام شود. ظرافت در انجام کار درست و تمیز کار کردن دو عامل مهمی است که می‌تواند شما را به موفقیت برساند. نکته بعدی به روز بودن نسبت به سیستم‌های جدید است. در ساختمان‌های تازه ساز از سیستم چراغانی جدیدی استفاده می‌شود. الکتریکی کار باید درباره همه این‌ها اطلاعات داشته باشد.

چقدر سرمایه لازم است؟

به غیر از سرمایه دانش که مهم‌ترین اصل موفقیت در این حوزه است، بحث سرمایه مالی هم مهم است. هزینه اجاره مغازه به موقعیت مکان بستگی دارد. بعد هزینه خرید وسایل است. متأسفانه به دلیل نوسانات قیمت در بازار نمی‌توان هم اکنون سرمایه دقیقی تعیین کرد؛ اما با توجه به بررسی‌های انجام شده، در بدترین حالتی که شما فقط وسایل ابتدایی کار خود را خریداری کنید، حداقل 10 میلیون تومان لازم است. تازه ما خیلی از موارد را هم در نظر نگرفتیم. برای کسی که به دنبال مغازه است، باید سرمایه چند 10 یا صد میلیونی برای تکمیل جنس در نظر بگیرد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که به امید فروش قطعات مغازه خود را باز نکنید. فروش قطعات در یک الکتریکی نسبتاً بالاست؛ اما این‌ها خرده است و حدود متوسط 30 درصد برای شما سود خواهد داشت. این پروژه‌ها هستند که درآمدتان را تعیین می‌کنند. هرچه تبحر شما بیشتر باشد، پروژه‌های بهتری خواهید گرفت. از آن طرف درآمد بالاتری کسب خواهید کرد. نگران پروژه‌های خرد نباشید. به هیچ وجه کارهای خرد را رد نکنید. بسیاری از افراد درصدد بررسی مهارت شما از طریق همین کارها هستند تا شما را به یک شرکت یا ساختمان بزرگ‌تر معرفی کنند. اخلاق خوب در کنار مهارت بالا هم عامل دیگر موفقیت در این حوزه است.

البته اولین کار دریافت جواز است. گرفتن جواز کار سختی نیست. حدود دو تا سه هفته زمان می‌برد. بعد از آن بهتر است که مغازه خود را در مکان شلوغ شهر اجاره کنید. به هر حال تا زمانی که شناخته شوید، باید درآمدتان را از طریق همین تعمیرات جزئی به دست بیاورید.