۰ نفر

چگونه در فضای مجازی محتوا تولید کنید؟

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبر: 390304
چگونه در فضای مجازی محتوا تولید کنید؟

«در دوران مدرسه خیلی خوب انشا می نوشتم. همیشه معلمم به من می‌گفت که روزی به نویسندگی رو خواهی آورد. الان که می‌بینم تولید محتوا فعالیت به ‌روز بازار شده است، دوست دارم در این حوزه وارد شوم. دوست دارم بنویسم و عاشق نوشتن هستم. در سایت‌ها نام شما را دیدم که در کار تولید محتوا هستید و برای همین پیام دادم تا از شما برای ورود به این کار کمک بگیرم.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، این پیامی است که در چند سال گذشته چند نفر برای من فرستاده اند. آن‌ها این واقعیت را در نظر نمی‌گیرند که تولید محتوا با نوشتن متفاوت است. شاید در تکنیک‌ها شباهت‌هایی وجود داشته باشد اما هدف و قالب آن‌ها متفاوت است. من وقتی به این افراد تولید محتوا و سختی‌ها و معایب آن و دیگر موارد را توضیح می‌دهم تازه متوجه می‌شوند که تولید محتوا چیست.تولید محتوا تکنیکی است که در چند سال گذشته به دلیل وجود سایت‌های اینترنتی و تغییر الگوریتم گوگل مورد توجه قرار گرفته است. اولین وجه مشترک این حرفه با نویسندگی عشق است؛ یعنی فرد باید عاشق نوشتن باشد اما تکنیک غالب و دیگر موارد خاص خود را دارد.در این گزارش سعی کرده‌ایم توصیه‌های یک متخصص تولید محتوا را برای شروع و ورود به این بازار کار بپرسیم. توصیه‌هایی که نسبت به بقیه کاملاً متفاوت است.

 تولید محتوا چیست؟

 در یک جمله خیلی ساده می‌توان تولید محتوا را به این صورت تعریف کرد: «تهیه مطلب چه به صورت نوشتاری و غیر نوشتاری برای وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی.» هر مطلبی که شما در وب‌سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید، یک محتواست. به فرایند تولید این مطالب، تولید محتوا می‌گویند که تکنیک ساده‌ای نیست و نیاز به دانش تخصصی دارد. کسی که در این حوزه وارد می‌شود فقط نباید علم تولید محتوا را بداند، بلکه باید دانش بهینه‌سازی سایت برای گوگل، ادبیات و تکنیک نوشتن به زبان خودش را بداند و همیشه نسبت به آخرین اخبار حوزه خود به‌روز باشد. تا چند سال پیش تولید محتوا را بیشتر متنی در نظر می‌گرفتند اما با توجه به تغییر گرایش کاربران به محتوای ویدئویی و عکسی و توجه گوگل به آن‌ها، محتواهای مختلف بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

تولید کننده محتوا کیست؟

به  کسی که دانش تولید محتوا برای سایت و مدیریت و برنامه‌ریزی محتوایی وب‌سایت را دارد تولید کننده محتوا می‌گویند. در واقع تولید کننده محتوا باید چندین دانش زیر را داشته باشد:

 انواع محتوا را بشناسد.

 انواع وب‌سایت‌ها و هدف آن‌ها را بشناسد.

 برنامه‌ریزی برای تولید محتوا یا همان استراتژی محتوایی را خوب بداند

 تولید کننده محتوا باید بتواند بهترین نوع مطلب را بر اساس انواع وب‌سایت، هدف و کاربران آن برنامه‌ریزی و تولید کند. تولید کننده محتوا فقط نویسنده مطالب نیست، البته تجربه این کار را باید داشته باشد اما باید بیشتر بتواند نوع محتوای مناسب را اول از همه تشخیص دهد و آن را مدیریت کند.

می‌توان تولید کننده محتوا را کسی معرفی کرد که خوراک سایت و دیگر انواع محتوا را تولید می‌کند. حالا این مطلب می‌تواند متن ویدئو یا عکس باشد. کسی که تولید ویدئو می‌کند الزاماً تولید کننده محتوا نیست؛ فقط بلد است بر اساس سناریوی از قبل تعیین شده، ویدئویی را بسازد. حتی طراح گرافیک بر اساس متن و هدف تعیین شده توسط تولیدکننده محتوا، طرحی را آماده می‌کند. پس اساس انواع محتواها متن است؛ اما حالا این سؤال پیش می‌آید که چگونه می توانیم چنین متنی را تولید کنیم؟ در این مطلب بیشتر موارد پایه و اصلی برای شروع تولید محتوا بیان می‌شود. امیدواریم در مطالب بتوان توضیحات بیشتری در این خصوص نوشت.تولید محتوا به دو بخش فنی و غیر فنی تقسیم می‌شود. اول از همه باید بخش غیر فنی را قوی کرد. فرد فعال در این حوزه باید عاشق نوشتن باشد. نوشتن یک متن ساده برای وبلاگ یک سناریوی ساده سه ساعته چهار سال حداقل زمان شما را می‌گیرد. پس اول از همه صبر داشته باشید و زود خسته نشوید. به‌ویژه در اوایل کار که گاهی مجبور به کار کردن با هزینه پایین می‌شوید، باید تحمل کنید. دوم، ازآن جا که پایه و اساس انواع محتواها متن است چه در مطلب وبلاگ، چه در ویدئو و چه در عکس از متن استفاده می‌شود، این متن نباید غلط نگارشی یا مفهومی داشته باشد. ازاین‌رو باید تولید کننده محتوا ادبیات خود را قوی کند. شما وارد هر کشوری شوید و درخواست کار در حوزه تولید محتوا را داشته باشید، اول از شما می‌پرسند که آیا به ادبیات ما وارد هستید یا خیر. پس باید زبان فارسی را به خوبی بدانید و در انجمن‌های ویراستاری شرکت کنید. از همه مهم‌تر این که رمان بخوانید و دایره لغات خوبی داشته باشید. بهترین کار برای افزایش دایره لغات خواندن رمان و کتاب شعر است.

حتی اگر ۲۰ سال هم در این موضوع کار کرده باشید، باز هم باید دانش خود را در حوزه نگارش و کلمات به‌روز نگه دارید. اما برای این که تولید کننده محتوای قوی در این بازار باشید باید چندین نکته را رعایت کنید که در ادامه چنین نکاتی را بیان می‌کنیم:

 تولید کننده محتوا فقط کار نوشتن را انجام نمی‌دهد بلکه باید با تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت و گوگل آشنا باشد؛ یعنی بداند که چه نوع محتوایی از نظر گوگل مناسب است و چه محتوایی جریمه می‌شود. بداند که محتوای او چه ساختاری باید طبق نظر گوگل داشته باشد. البته لازم نیست که متخصص سئو باشد اما باید تکنیک‌های آن را در حد متن بداند. برای مثال در واقع باید بداند که متا تگ ها چیست و چگونه باید نوشته شوند، نشانی صفحه باید چگونه نوشته شود و چه نکاتی در سئو عکس و ویدئو رعایت شود. همچنین کلمات کلیدی را بشناسد و به خوبی آن‌ها را در متن و در مکان مناسب به کار ببرد.

 باید با انواع محتوا آشنا باشد. اول از همه باید تسلط کامل بر قالب محتوای مبتنی بر گوگل داشته باشد. قالب محتوایی که در سایت نوشته می‌شود با کتاب کاملاً متفاوت است. در سایت کاربرها بیشتر به دنبال پیدا کردن پاسخ سؤال خود هستند؛ پس باید بداند که چگونه متن را بنویسد و چه قالبی را به کار ببرد که کاربر سریع پاسخ خود را پیدا کند. به این متن کاربرپسند می‌گویند.  همچنین او باید بداند که اکنون چه نوع محتوایی باید در فلان بلاگ سایت یا صفحه شبکه اجتماعی استفاده شود. لازم نیست او متخصص تولید ویدئو یا طراح گرافیک باشد بلکه باید بداند چه نوع محتوایی به کار گرفته شود، موضوع آن چیست و چه مطلبی باید برای آن‌ها نوشته شود. تولید ویدئو، کار گرافیکی یا تولید پادکست را متخصص مربوط به خودش انجام می‌دهد. این گروه برای این که بتوانند متن خود را تولید کنند، نیاز به محتوانویس دارند. پس تولید کننده محتوا باید تا حدودی با تکنیک‌ها و چالش‌های تولید ویدئو و انواع دیگر محتوا آشنا ‌باشد.

  باید اهل مطالعه باشد و دانش خود را به‌روز کند. خود ماهیت نوشتن تغییر نمی‌کند؛ اما تکنیک نوشتن برای گوگل همیشه در حال تغییر است. متنی که در ۳۵ سال پیش استفاده می‌کردید، امروز دیگر کاربرد ندارد. پس باید بدانید که الآن تغییر محتوا در گوگل به چه سمتی است و چه نوع محتوایی را باید به کار ببرید. برای همین همیشه باید سایت‌های منبع و مرجع را شناسایی و آن‌ها را هرروز مطالعه کند.

 توانایی مدیریت محتوا را داشته باشد یعنی بداند که الآن با توجه به ساختار سایت یا شبکه چه نوع محتوایی باید به کار گرفته شود و ماه دیگر چه محتواهایی باید نوشته شود.

 از آخرین تغییرات حوزه کاری که برای او می‌نویسد، آگاه باشد؛ یعنی بداند که اکنون در حوزه کاری او چه چیزی ترند است، مردم به چه چیزی نیاز دارند و چه تغییراتی به وجود آمده است.

 تولید محتوا فقط نوشتن نیست، شما اگر کار نوشتن بکنید نویسنده خواهید بود. چند ماه بعد هم این کار را ترک خواهید کرد اما اگر می‌خواهید یک تولید کننده محتوای موفق باشید باید کسب‌وکار خود را خوب بشناسید، نیازش را بدانید، کاربرانش را بشناسید، دانش خود را در حوزه کسب‌وکار به‌روز نگه دارید، انواع قالب و محتوا را بشناسید و در نهایت همراه با تغییرات گوگل پیش بروید.