۰ نفر

10 تکنیک بازاریابی واقعا تاثیرگذار در اینستاگرام

۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۵۶
کد خبر: 361113
10 تکنیک بازاریابی واقعا تاثیرگذار در اینستاگرام

با یک میلیارد کادر فعال در ماه هیچ تردیدی در مورد جایگاه بالای اینستاگرام در میان شبکه های اجتماعی بزرگ وجود ندارد. این حجم از کاربران موجب جلب توجه شمار وسیعی از برندها و بازاریاب ها شده است. آنها اینستاگرام به چشم یک پلتفرم استثنایی برای دسترسی به مخاطب هدف شان می نگرند. باتوجه به این نکته سهم 15درصدی اینستاگرام از درآمد تبلیغاتی فیس‎بوک جای تعجب ندارد. البته براساس پیش بینی ها این سهم تا سال 2020 به 70درصد خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، اگرچه اینستاگرام یک فرصت عالی برای برندها و بازاریاب ها به حساب می آید، با این حال توجه همگانی به آن موجب هجوم تعداد بسیار زیادی از برندها و بازاریاب های مختلف می شود. به این ترتیب سطح رقابت تجاری در اینستاگرام به بیشتری حدش می رسد. بدون تردید تلاش برای برجسته‎سازی برندمان در میان رقبای پرتعداد کار دشواری است. درست به همین خاطر ما نیازمند تکنیک های کاربردی در زمینه جلب نظر کاربران این پلتفرم هستیم. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی 10 تکنیک بازاریابی واقعا تاثیرگذار در اینستاگرام است.

1. انتخاب یک جلوه و وفاداری به آن

همانطور که به احتمال زیاد می دانید، اینستاگرام حول محور زیبایی‎شناسی توسعه یافته است. در میان انواع مدل های زیبایی‎شناسی، الگوی دیداری اش در کانون توجه توسعه‎دهندگان این پلتفرم قرار دارد. به همین خاطر دستیابی به مخاطب بالا در اینستاگرام نیازمند خلق جلوه بصری جذاب برای برندمان است. متاسفانه بسیاری از برندها بدون توجه به ارتباط میان جلوه های بصری شان اقدام به پیروی از الگوهای متعدد در زمان واحد می کنند. یک برند موفق باید در استفاده از سبک و نوع رنگ ها برای محتوای اینستاگرامی خود ثابت‎قدم باشد.

نکته مهم درباره توجه به الگوی دیداری پایدار رقم تولید روزانه محتوا در اینستاگرام است. بر این اساس کاربران روزانه 100 میلیون فیلم و عکس منتشر می کنند. بدون تردید برند ما نیازمند افزودن عنصری خاص به محتوای خود به منظور ایجاد تمایز است. برندهای موفق همیشه محتوایی با قالب کلی یکسان تولید می کنند. به این ترتیب مخاطب به سرعت محتوای برند موردنظر را در میان شمار انبوهی از محتواها در بخش جست وجو (Explore) پیدا خواهد کرد.

به عنوان مثالی موفق در زمینه وفاداری به قالب کلی محتوای بصری به نحوه فعالیت برند جو مالونه توجه کنید. این برند تصویر عمومی اش را همراه با طبیعت توصیف می کند. به این ترتیب در شبکه های اجتماعی نیز همیشه عنصری از طبیعت در کنار پست های آنها حاضر است.

2. نگارش کپشن های مرتبط با مخاطب هدف

یکی از بهترین راهکارها در جهت ماندن در ذهن مخاطب ایجاد پیوندی میان محتوای بازاریابی مان و زندگی روزمره آنهاست. به این ترتیب تا مدت ها نام برندمان در ذهن آنها خواهد ماند. اهمیت نگارش کپشن های کاربردی و دارای پیوند با مخاطب هدف برندها همین نکته است. وقتی از محتوای بازاریابی صحبت می کنیم، به ویژه در شبکه های اجتماعی، کپشن بخش جدایی‎ناپذیر آن محسوب می شود. یک کپشن مطلوب مخاطب هدف را به برندمان پیوند می دهد. این امر موجب افزایش علاقه مخاطب به پیگیری کمپین ما خواهد شد.

گام نخست در زمینه نگارش کپشن و برقراری ارتباط با مخاطب هدف تحت عنوان «شناخت مخاطب» مورد بررسی قرار می گیرد. در این مرحله هر برند باید مخاطب های هدف خود را شناسایی کند. امروزه اغلب برندها دارای بیش از یک نوع مخاطب هدف هستند. به این ترتیب باید محتوای خود را با سلیقه هر گروه از مخاطب ها هماهنگ کنند. چنین امری به برندها چند صدای مختلف می بخشد. نکته مهم در این میان تلاش برای رفع هرگونه تضاد میان صداهای مختلف برندمان است. در غیر این صورت از جلوه حرفه ای آن کاسته خواهد شد.

نمونه مطلوب در زمینه نگارش کپشن مربوط به برند بوچیز لندن است. این فست فود مشهور کپشن های محتوای اینستاگرامی خود را در کوتاه ترین شکل ممکن طراحی می کند. هنر اصلی آنها در ایجاد ارتباط قوی میان مشتریان و برندشان از طریق کپشن های کوتاه است. به این ترتیب دیگر حوصله کاربران نیز از مطالعه کپشن های طولانی سر نخواهد رفت.

3. بارگذاری بیش از اندازه پست ممنوع

اگر شما قصد برجسته‎سازی کسب و کارتان در میان موج خروشان اینستاگرام را دارید، باید از بارگذاری بیش از اندازه پست دوری کنید. بی‎شک بارگذاری بیش از اندازه پست موجب رنجش خاطر کاربران می شود. نتیجه این امر نارضایتی و حتی بی‎توجهی به فعالیت برندمان در اینستاگرام خواهد بود.

نکته مهم در اینجا اطمینان از بارگذاری مداوم، نه بیش از اندازه، مطلب به منظور حضور در فهرست اخبار حوزه کسب و کارمان است. نتیجه چنین بحثی ضرورت طراحی یک برنامه زمانی دقیق برای بارگذاری مطلب در اینستاگرام است.

باتوجه به مطالعه موسسه CoSchedule Analysis، حالت ایده آل بارگذاری یک یا حداکثر دو پست در روز است. بهترین زمان های بارگذاری پست نیز بین 8 تا 9 صبح و حوالی ساعت 2 بعد از نیمه شب خواهد بود.

نکته مهم در این میان عدم کاربرد توصیه های مطلوب برای یک برند نزد سایر برندهاست. به این ترتیب هر برندی باید اندکی شخصی سازی توصیه های مربوط به زمان بارگذاری پست را در دستور کار قرار دهد.

4. استفاده از استوری برای محتوای در لحظه

استوری با اختلافی معنادار پرطرفدارترین بخش اینستاگرام به حساب می آید. اکنون کاربران اینستاگرام به طور میانگین 500 میلیون استوری در طول روز بارگذاری می کنند. از نقطه نظر بازاریابی چنین استقبالی از بخش استوری به معنای فرصتی طلایی برای برندها خواهد بود. برندها به منظور برجسته‎سازی هرچه بیشتر محتوای خود باید از بخش استوری استفاده مناسب کنند. در غیر این صورت مسیر موفقیت کمپین های شان بسیار دشوار خواهد شد.

نکته جالب در مورد استوری حذف آن پس از 24 ساعت است. به این ترتیب ما نیازمند ویرایش سنگین محتوای استوری مان نیستیم. بخش استوری معمولا برای بیان اخبار و اطلاعات در لحظه کاربرد دارد. به عنوان مثال، نمایش آخرین اخبار در مورد همایش برندمان فقط از طریق بخش استوری جذابیت خاص خود را خواهد داشت. همچنین نمایش پشت صحنه کسب و کار از طریق استوری هیجان بالایی را به مخاطب هدف منتقل می کند.

5. تولید محتوای کاربردی

بدون تردید ما با هدف توسعه برندمان در اینستاگرام حضور داریم. با این حال جلب نظر کاربران این پلتفرم بدون تمرکز بر روی حوزه تخصصی مان امکان‌ناپذیر خواهد بود. انتظار کاربران از یک برند فعال در زمینه تولید لوازم ورزشی تولید محتوای کاربردی و جذاب در همان حوزه است، بنابراین ورود به حوزه های دیگر یک اشتباه استراتژیک محسوب می شود.

یکی از بهترین راهکارها برای جلب نظر مخاطب هدف تولید محتوای کاربردی است. به این ترتیب برندمان به طور خودکار ترقی قابل ملاحظه ای را تجربه خواهد کرد. گام نخست در این زمینه بیان نحوه تاثیرگذاری محصول مان بر روی زندگی مشتریان است. به هر حال کلید موفقیت برندها تولید محصول با هدف رفع مشکلات مشتریان است. اشاره به مشکل مخاطب هدف و تلاش برای رفع آن اهمیت حیاتی دارد.

برند مزارع کالیفیا یکی از نمونه های موفق در زمینه نمایش کاربرد محصولاتش بر روی زندگی مشتریان است. آنها در زمینه تولید نوشیدنی های طبیعی شهرت بالایی دارند. در اینستاگرام نیز بخش قابل توجهی از پست های آنها را معرفی نوشیدنی های تازه شان تشکیل می دهد. در کنار معرفی نوشیدنی های طبیعی، معمولا به خاصیت های درمانی و پزشکی آنها نیز اشاره کلی می شود.