۰ نفر

استارت آپ ها نیروی مولد کشور

۴ دی ۱۳۹۷، ۷:۱۵
کد خبر: 324321
استارت آپ ها نیروی مولد کشور

طی سال های اخیر شاهد رشد و پویایی استارت آپ ها در سطح کشور هستیم. هر چند بنا به اظهار نظر کارشناسان این حوزه هنوز فاصله بسیاری تا تحقق کامل استارت آپ ها در کشور وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است استارت آپ ها به دلیل کم بودن هزینه اولیه راه اندازی در کسب و کارها شکل گرفته اند،که همین امر باعث استقبال هرچه بیشتر جوانان خوش فکر و نیروی انسانی خلاق شده است. بدیهی است، امروزه با توجه به رشد روز افزون فعالیت استارت آپ این نوع از کسب و کارها از انواع مختلفی برخوردار هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

یکی از ابتدایی‌ترین انواع استارت آپ نوع سنتی آن است. به طور کلی این نوع از کسب و کارها بسیار کوچک هستند و در مقایسه با دیگر استارت آپ ها از رشد و توسعه کمتری نیز برخوردار هستند، این نوع از استارت آپ ها بیشتر شامل مشاغلی مانند لوله کشی،شیرینی پزی و مواردی از این دست است. استارت آپ های با سرمایه گذاری شخصی را می توان از دیگر انواع کسب و کارهای جدید نام برد که البته این نوع از سرمایه گذاری‌ها امروزه در کشور بسیار دیده می شود. این نوع از کسب‌ و کارها به صورت شفاف با هدف رشد و تبدیل شدن به شرکتی بزرگ بدون استفاده از سرمایه‌ خارجی کار خود را آغاز می‌کند.

در این نوع از استارت آپ ها، تمام هزینه‌ها و سرمایه‌های مورد نیاز از طریق اعتبارات و دارایی‌های شخصی تامین می‌شود. به عبارت ساده‌تر کارآفرینان در این نوع از کسب و کار نباید از طریق فروش سهام، منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند، چرا که در این صورت دیگر امکان کنترل کامل کسب‌ و کار خود را از دست خواهند داد. استارت آپ با سرمایه گذاری خارجی نیز در زمره انواع دیگرکسب و کارهای جدید قرار می گیرد.

در این نوع از استارت آپ به دنبال کسب درآمد کوتاه و موقت نیستند، بلکه در مقابل آنها می‌خواهند، شرکتی بسازند که علاوه‌بر ارزش بالای مادی، به شهرت جهانی دست یابد و برای سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذارانش، سود فراوان به دنبال داشته باشد. به طور کلی باید در نظر داشت که سرمایه گذاری در این نوع استارت آپ ها با ریسک بالا مواجه خواهد بود، چرا که احتمال شکست در این کسب و کارها با میزان احتمال موفقیت آنها برابری می کند.

یکی دیگر از انواع استارت آپ ها شامل کسب و کارهای هدف است،این نوع از استارت آپ ها تنها با هدف پیوستن به شرکت‌های بزرگ در آینده ایجاد می شود، اما هدف آنها کوچک‌ است. این نوع از استارت آپ ها سعی دارند تا یک مدل تجاری موفق را در سطح جهان یا در داخل کشور اجرا کنند. استارت آپ های متناسب با سبک زندگی یکی دیگر از انواع فعال کسب و کارهای نوین در کشور هستند،این نوع از استارت آپ ها امروزه با سبک زندگی شهری افراد همخوانی بسیار چرا که افراد می توانند متناسب با شرایط خود ساعت کار و محل کار را مشخص کنند.

استارت آپ برگ برنده

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که می توان با استفاده از کسب و کارهای نوین شاهد ایجاد تحولی عظیم در اقتصاد کشور بود، چرا که تجربه ثابت کرده است، استارت آپ ها می توانند با سرمایه گذاری اندک و با استفاده از ایده‌های نوین تحولی شگرف در اقتصاد به خواب رفته کشور ایجاد کند. آنچه مسلم است، امروزه استارت آپ ها با موانع جدی بسیاری برای رشد و تعالی مواجه هستند که از مهمترین آنها می‌توان به عدم تخصیص اعتبارات و حمایت های لازم از سوی دولت اشاره کرد. هرچند در این مجال باید یاد آور شد که در هیچ جای دنیا دولت ها حامی استارت آپ ها نیستند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که هزینه رشد استارت آپ ها را دولت ها پرداخت کنند،بلکه صاحبان این مشاغل باید با ایده پردازی های نوین، استفاده از تجارب افراد موفق در این حوزه و همچنین انجام تبلیغات گسترده ضامن بقای خود باشند.

اشتغال در سایه رشد استارت آپ‌ها

امروزه استارت آپ ها توانسته اند در جذب نیروی کار موفق عمل کنند تا جایی که برخی از صاحب نظران معتقد هستند که با آغاز به کار استارت آپ ها افراد بیشتری جذب بازار کار شده اند که این خود می تواند یکی از امتیازات کسب و کارهای نوین باشد. به طور کلی باید در نظر داشت که ایده های نوین می تواند افراد بیشتری را مشغول به کار کند، چرا که یک استارت آپ از مجموعه های متعدد تشکیل می شود.

بررسی معایب کسب و کار نوین

به طور کلی باید در نظر داشت که استارت آپ ها با توجه به اینکه از عمر کوتاهی در کشور برخوردار هستند. بنابراین با معایب متعدد نیز مواجه خواهند بود که برخی از افراد تنها به این دلایل حاضر به سرمایه گذاری و این نوع کسب و کارها را آغاز کنند.ریسک بالا در راه اندازی کسب و کارهای نوین را می توان یکی از معایب آن برشمرد، چرا که احتمال شکست در این نوع کسب و کار به دلیل آشنا نبودن با تمام زوایای آن وجود دارد. به عبارت ساده تر با توجه به نو بودن ایده و همچنین مشخص نبودن آن،از این رو بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که استارت آپ ها با ریسک بسیار بالایی همراه هستند. ساعت کار طولانی از دیگر معایب استارت آپ ها برشمرده می شود،چرا که فرد در این نوع از کسب و کارها برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید زمان بیشتری را صرف کند که این مهم شاید برای برخی از افراد مطلوب به نظر نرسد. به طور کلی به دلیل افراد خود صاحب و مدیر کسب و کار خود هستند. بنابراین برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیاز به صرف زمان طولانی تر است. نبود حامی در استارت آپ ها می تواند فرد را منزوی کند و از پیشرفت پروژه او را باز دارد، چرا که در این نوع از کسب و کارها حمایت مالی کمتری از استارت آپ به عمل می آید و در بیشتر شرایط صاحب استارت آپ این احساس را دارد که به دلیل نبود امنیت مالی و همچنین نبود هیچ سرمایه گذاری باید به تنهایی ریسک کار را بپذیرد، این خود می تواند احتمال شکست را در اجرای پروژه افزایش دهد.

هدف از راه اندازی استارت آپ چیست؟

همان گونه که می دانیم یکی از اصلی‌ترین اهداف راه اندازی استارت آپ ها ایجاد نوآوری است و خدمت رسانی برای راحتی و آسایش افراد در زندگی است، اما باید بدانیم که بزرگ‌ترین هدف هر استارتاپ هر چند کوچک باشد، در مرحله اول تنها نوآوری است، اما نوآوری خود دارای دو جنبه متفاوت است، چرا که فرد زمانی که فناوری موجود را وارد بازار‌های جدید کسب و کار می کند نوآوری افقی اتفاق می افتاد. این در حالی است که در استارت آپ، ما به دنبال نوآوری عمودی هستیم. ایجاد و تجاری سازی فناوری جدید که در گذشته هیچ گاه وجود نداشته است. به طور کلی باید خاطر نشان کرد که هدف اصلی از به کارگیری فناوری راحت کردن شرایط زندگی مردم است که این مهم امروزه بیشتر بر دوش کسب و کارهای نوین قرار دارد. از سوی دیگر باید متذکر شد که استارت آپ ها امروزه تنها به صورت اپلیکیشن ظاهر نمی شوند، بلکه می تواند به صورت سنتی و با انجام کسب و کارهای سنتی نیز ظاهر شود. به عنوان مثال کیوسک‌های فروش مواد غذایی در برخی از نقاط شهری را می‌توان نمونه بارز این مهم باشد.

بررسی مزایایی کسب و کارهای نوین

امروزه استارت آپ ها با مزایای بسیاری همراه هستند که مهم ترین آن مقرون به صرفه بودن خدمات ارائه شده از سوی این نوع کسب و کارها است، به عبارت دیگر این مهم به عنوان وجه تمایز و اصلی ترین شاخصه استارت آپ به حساب می آید. دسترسی به بهترین و با کیفیت ترین خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن از دیگر مزایای کسب و کارهای نوین برشمرده می شود، چرا که طبق اظهار نظر کارشناسان یکی از رسالت های استارت آپ ها ارائه خدمات در زمان کوتاه است. یکی از مهم ترین دستاوردهای استارت آپ ها تحقق شهر هوشمند است، چرا که به واسطه این نوع از کسب و کارها افراد جامعه می توانند با استفاده از اینترنت به خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. در پایان باید یادآور شد که بنا به اظهار نظر کارشناسان استارت آپ یک فرهنگ است، فرهنگی که می‌تواند با خلاقیت و نوآوری بسیاری از مشکلات پیش روی را از میان بردارد.