۰ نفر

کسب و کار خانوادگی خود را رشد دهید!

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 315282
کسب و کار خانوادگی خود را رشد دهید!

کسب و کارهای خانوادگی بیش از کارآفرینی هستند. در واقع آنها سرمایه گذاری هایی عاطفی هستند که باعث می شوند روابط شما با خویشاوندان، کارکنان، جامعه و خودتان عمیق تر شود. آیا ممکن است شما کسب و کار خودتان را بدون از دست دادن روابط شخصی خود که در قدم اول باعث موفقیت شما شده اند گسترش بدهید؟ بی شک همینطور است اگر شما بتوانید احساسات را از کار خود جدا کنید و کسب و کار خودتان را حرفه ای اداره کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرصت امروز نوشت: برایان موک در محیط کسب و کار خانوادگی خود به نام خدمات تضمینی خودروی هارت که در ایلینوی رشد یافته است و آن را در سن 27 سالگی از پدر خود خریده است. او اکنون 35سال دارد و در حال گسترش آن در سراسر کشور است.

رشد کسب و کار خانوادگی

موک می گوید: من همیشه آرزوی توسعه شرکت و تبدیل آن به یکی از جوامع موجود را داشتم. من به دنبال راهی برای به جا گذاشتن میراثی از خودم مانند چیزی که پدرم ساخت هستم. هر کسی که بخواهد می تواند کسب و کار خانوادگی کوچکی را توسعه بدهد به شرطی که ارتباطات خانوادگی خود را از دست ندهد. او مهم ترین نکات برای انجام این امر را به اشتراگ گذاشته است.

1. کسب و کارتان را از وابستگی به خودتان نجات دهید!

برای گسترش یک کسب و کار خانوادگی همه چیز باید بدون شما یا اعضای دیگر خانواده شما به آرامی پیش برود. پس طرح جایگزین خود را بسازید.

موک در این موضوع می گوید: در گذشته کارهای شرکت حول من می چرخید، جواب هر سؤال یا چیدن استراتژی ها بر روی من متمرکز بود. اما برای تبدیل کردن آن به یک کسب و کار مستقل می دانستم که باید بتوانم خود را از جریان کار خارج کنم.

سیستم هایی بسازید که هر کسی بتواند کارهای کلیدی را انجام دهد، مانند جذب مشتریان جدید، تغییر در شیوه بازاریابی، ساختن مکان های جدید و استخدام کارمندان. سپس به کارمندان فعلی خود قدرت کافی برای تصمیم گیری در مورد موضوعات ذکر شده و پیگیری آنها را بدهید. اگر مدیرکل ندارید، الان بهترین زمان برای سپردن این موقعیت به یک فرد شایسته است.

زمانی که کسب و کار شما بتواند بدون شما به کار خود ادامه دهد، مکان های جدیدی بدون دخالت مستقیم شما آغاز به کار خواهند کرد که باعث خواهد شد به جای درگیری با نیازهای روزمره یک فروشگاه، شما بیشتر مشغول گرفتن تصمیمات اساسی تر و به کار بستن مدل های گسترش شوید. با ساختن سیستم هایی که هر کسی بتواند آنها را پی بگیرد، شما می توانید صرف نظر از اینکه کارمندان شما در چه موقعیتی قرار گرفته اند در برند شرکت و کارمندان خود ثبات ایجاد کنید.

2. همه افراد لازم را در هیأت مدیره جا دهید

اگر چندین عضو خانواده مالک کسب و کار هستند، برای پیشرفت در یک برنامه باید همه آنها بر روی آن برنامه اتفاق نظر داشته باشند، اما اگر فقط یک نفر مسئول است، استفاده از افراد لازم در هیأت مدیره باعث تسریع روند پیشرفت خواهد شد.

موک در این باره می گوید: دلیل اقدامی که انجام می دهید و تأثیر آن را بر روی کسب و کار توضیح دهید. اگر من دیکتاتور بودم و صرفاً به آنها اطلاع می دادم که قرار است چه کاری انجام دهند و از آنها می خواستم به آن تحقق ببخشند، ممکن است آن را به خاطر ترس به سرانجام می رساندند اما با رضایت قلبی آن را انجام نمی دادند. اگر یک تشکیلات به خاطر رغبت به انجام کاری رشد یابد، کارمندان شما تبدیل به ارتشی خواهند شد که می خواهند از ماموریت شما محافظت کنند.

کارمندان کهنه کار به اندازه اعضای خانواده مهم هستند. آنها ممکن است مانند اعضای خانواده شما حس تسلط و مالکیت بکنند و همچنین هزینه ای که می کنند به همان اندازه ارزشمند است.

اینجا افرادی مشغول به کار هستند که من را از چهار سالگی می شناسند. تجربه آنها باارزش است و بینش آنها بسیار مهم است. احترام گذاشتن به آنها و ساختن شرکت بر پایه آنها وظیفه من است.

3. با مشتریان صادقانه ارتباط برقرار کنید

هنگامی که موک اخبار مربوط به کسب و کارش را به اشتراک می گذاشت، در ابتدا مشتریان واکنشی منفی داشتند و به این فکر می کردند که کسب و کارشان همه دستاوردهای گذشته شان را از دست خواهد داد.

موک در این باره می گوید: ما به اندازه ای که لازم بود با مشتریان ارتباط برقرار نمی کردیم و مشتریان زیادی فکر می کردند که ما کسب و کارمان را به شرکت دیگری واگذار کرده ایم.

مشتریانی که به یک کسب و کار خانوادگی پایبند هستند ممکن است از تغییر خوش شان نیاید یا از اینکه کسب و کار شما ارتباط شخصی با آنها را از دست بدهد می ترسند. برای اطمینان بخشیدن به آن ها، تا حد ممکن با آنها ارتباطی صادقانه برقرار کنید. از کانال های ارتباطی خود برای توضیح دقیق اتفاقاتی که در شرکت می افتد و دلیل تصمیم به توسعه کسب و کار خود استفاده کنید و در هر ارتباطی که با آنها برقرار می کنید به آنها نشان دهید که در همان سطح سرویس دهی همیشگی خود باقی می مانید.

موک همچنین می افزاید: ما اسنادی را برای همه کسانی که در قسمت سرویس دهی به مشتری کار می کنند آماده کرده ایم و همچنین از طریق ایمیل توضیحات لازم را به مشتریان مان دادیم و به آنها اطمینان دادیم. نتیجه نهایی این بود که مشتریان محلی به شدت از موفقیت شرکت حمایت کردند. وقتی که آنها فهمیدند که این اتفاق یک داستان واقعی آرمان آمریکایی است، موافقت خود را ابراز کردند.

4. ارزش های خود را مشخص کنید

برای بسیاری از مشتریان، ارزش های مالکان و تجربه شخصی آنها از سرویس باعث حمایت آنها از کسب و کار می شود. در مسیر رشد، مشخص کردن و درک کردن ارزش های کسب و کار برای ادامه کار بسیار بااهمیت است.

آیا شما تجربه کارمندان خود را اولویت بندی می کنید؟ در مورد تمامیت نماد تجاری چطور؟ شما چه تأثیری بر روی جامعه می گذارید؟ شما می خواهید بر کدام احساسات مردم وقتی که با نماد تجاری شما ارتباط برقرار می کنند تأثیر داشته باشید؟ چه توافقاتی قابل قبول هستند؟ محدودیت های شما در توسعه چه چیز هایی هستند؟

موک می گوید: ما ممکن است ماشین ها را تعمیر کنیم اما طرز نگاه مان به این کار مانند کسب و کارهای اقامتی است. من باید مدیران فروشگاه های خودم را به منظور فراهم کردن بهترین تجربه برای مشتری تربیت می کردم. آنها باید این کار را متناسب با ارزش های ما انجام می دادند.

کارمندان شما مسئول ساختن محیطی هستند که فرهنگ اصیل خانواده شما را نشان بدهد. وقتی که شما به وضوح ارزش های خود را مشخص کنید، مشتریان قادر خواهند بود تجربه شخصی-خانوادگی خود را همزمان با رشد کسب و کار شما حفظ کنند.

5. عاقلانه استخدام کنید

برای توسعه یک کسب و کار، شما مجبور به استخدام کارمندان جدید هستید این امر شاید چیزی باشد که شما به انجام آن عادت دارید یا ممکن است اولین باری باشد که فردی خارج از خانواده برای شما کار کرده باشد.

در هر دو مورد، برای انتخاب کارمند محتاط و عاقل باشید. هر استخدام جدید باید نماینده ارزش هایی باشند که مشخصه کسب و کار شما هستند.

از رد کردن نامزدهای واجد شرایط که احساس می کنید مناسب کار شما نیستند نهراسید. هنگامی که نام شما بر روی کسب و کارتان باشد، کارمندان شما کاری بیش از نشان دادن کسب و کار شما انجام می دهند. آنها خانواده شما و پشتوانه تاریخی کار شما را نشان می دهند.

اگر کسی قرار است اسم من را بر روی سردر مغازه اش نصب کند، باید بهترینِ بهترین ها باشد. من آدم هایی را رد کرده ام که فقط خواستار حق امتیاز بودند. اگر آنها قرار است نمایانگر ارزش های ما باشند پس باید مانند ما باشند.

6. پذیرفتن پیشرفت کند

ساختن کسب و کار خانوادگی سال ها حتی نسل ها طول می کشد. وقتی که تصمیم به رشد و گسترش گرفتید، خود را برای پیشرفتی کند آماده کنید.

فرقی نمی کند که مکان جدیدی افتتاح می کنید یا یک شعبه جدید ایجاد می کنید یا سرویس جدیدی اضافه می کنید، هر قدم این فرآیند زمانبر است مخصوصا اگر شما قصد داشته باشید میراث اصلی کسب و کار خود را حفظ کنید.

برای موک، حذف کردن خودش از کسب و کار دو سال طول کشید. ساختن سیستم های مورد نیاز برای افتتاح شعبه های جدید حتی بیشتر طول کشید و او هنوز با شعبه داران مستعد ملاقات می کند. مکان های محلی تنها مکان های فعال این کسب و کار هستند.

برای او این روند کند ارزشمند است به دلیل اینکه وقتی شعبات جدید افتتاح می شوند، از کسب و کاری که او و پدرش ساخته است احساس استقلال می کنند. موک در این باره می گوید: ما چیزی منحصر به فرد خواهیم ساخت. ما به آرامی و روشمند آن را خواهیم ساخت و در نهایت موفق خواهیم شد.

او می افزاید: هیچ چیز در یک شب اتفاق نمی افتد. هیچ چیز آسان نیست، اما نباید هم آسان باشد. هیچ چیزی که قرار است به حیات خود ادامه بدهد آسان نخواهد بود.