۰ نفر

نقش مدیر بازاریابی در استارت‌آپ

۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۲:۰۲
کد خبر: 257769
 نقش مدیر بازاریابی در استارت‌آپ

در این جا به نقش مدیر بازاریابی در یک کسب‌وکار می‌پردازیم. جریان درآمدی عامل حیات استارت‌آپ است و بازاریابی به عنوان یکی از بازوهای اصلی استارت‌آپ درنظر گرفته می‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نگین یشمی در جام جم نوشت: در بازاری که هر روز در حال تغییر است و کاربرانی که هر لحظه نیازهای جدیدی را احساس می‌کنند، پیدا کردن بستر مناسب و فروش گسترده، کاری پیچیده و خطیر است.

در بازار سنتی، مشتریان دسترسی محدودی به محصولات مورد نیازشان داشتند و رقابت به شکل امروزی معنا نداشت. اما امروزه با جابه جایی قدرت به سوی مشتریان به دلیل دسترسی فزاینده به اطلاعات، جذب و نگه‌داشتن آنها بسیار مشکل شده است. استارت آپ‌ها تلاش می‌کنند هر چه بیشتر نظر مشتریان را به محصول خود معطوف کنند و با پیشنهادات خود آنها را تحت تاثیر قرار دهند؛ بنابراین واحد بازاریابی به دنبال تعیین نیازها، خواسته‌ها و ارزش‌های بازار هدف و تطبیق محصول برای ارضای آنها به گونه‌ای موثرتر و مفیدتر از سایر رقباست. به همین دلیل شناخت بازار و رقبا از مهم‌ترین وظایف این تیم محسوب می‌شود. هر چه بیشتر و بهتر نیازهای مشتریان پاسخ داده شود، به ایجاد رضایت، وفاداری و در نهایت افزایش سود خواهیم رسید.

بدون بازاریابی، فرصت‌های موجود در بازار از دست می‌روند و رقبا پیشتاز بازار خواهند شد. بازاریابی همچنین می‌تواند مسبب نوآوری باشد، زیرا دیدن فرصت‌های بازار منجر به پاسخ از طریق استارت‌آپ می‌شود و می‌تواند ویژگی‌های جدید به محصول اضافه کند. برای هدایت تیم بازاریابی به مدیری خلاق، با انرژی و با تجربه نیاز است. مدیری که گرایش بازار (trends) را بشناسد و بتواند متناسب با گرایش‌ها منابع و عملکردهای تیم را تعیین کند. وظایفی که مدیر بازاریابی در قبال تیم دارد در درجه اول اندازه‌گیری عملکرد فعالیت‌های بازاریابی و تعیین راهبرد برای حرکت تیم است. فراهم کردن ابزارهای جدید و آموزش تیم برای استفاده از آنها، از دیگر وظایف مدیر بازاریابی است.

طرح‌های بازاریابی که معمولا به آنها کمپین می‌گویند در بازه‌ای مشخص با هدفی معلوم (مثلا جذب مخاطب، خرید، آشناسازی کاربران با استارت‌آپ یا ویژگی خاص و...) شکل می‌گیرند و تعیین ماهیت و تخصیص بودجه آن به عهده مدیر بازاریابی خواهد بود. هر چقدر یک کمپین موفق‌تر عمل کند، رشد بهتری را برای استارت‌آپ رقم خواهد زد. هدف اصلی فعالیت‌های بازاریابی، هدایت تعاملات کاربران به‌منظور افزایش وفاداری یا فروش بیشتر است. یک مدیر بازاریابی خوب باید به مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال آشنا باشد و بتواند استراتژی و برنامه‌های بازاریابی را تدوین کند. همچنین شبکه‌های اجتماعی و راه‌های نفوذ به مخاطبان را بشناسد و کمپین‌های آنلاین یا محیطی مناسب را طراحی و اجرا کند. تسلط مدیر بازاریابی به آمار و داده‌های فروش و بازار نیز موضوع مهمی است، زیرا تحلیل این داده‌ها به معنای شناخت هرچه بهتر کاربران است. یک تیم بازاریابی موفق می‌تواند رشداستارت‌آپ را تضمین کند و بازار آن را گستردش دهد.