۰ نفر

چگونگی کسب درآمد از شغل روانپزشکی

زندگی از راه درمان روح

۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۳۹
کد خبر: 171673
زندگی از راه درمان روح

به دلیل افزایش اختلالات و بیماری های روانی در سال های اخیر در نتیجه رشد زندگی شهرنشینی و افزایش استرس، افسردگی و سایر بیماری های مرتبط با این موضوع و نیز با گسترش بخش های نادرست فرهنگ غربی بین خیلی از ایرانی ها و افزایش مشکلات خانوادگی و میان فردی در سال های اخیر، پیش بینی می شود نیاز نسل جدید به روانپزشکان در سال های پیش رو به شکل فزاینده ای رشد داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، فرصت امروز نوشت : روح و روان انسان نیز مانند جسم او نیاز به درمان و رسیدگی دارد اما بیشتر افراد به این موضوع بی توجه هستند. متاسفانه در کشورهایی مانند ایران بیماری روانی به فردی مصداق داده می شود که دیوانه است و کمتر کسی قبول می کند که روان وی بیمار است و نیاز به درمان دارد. همین مسئله باعث می شود افرادی که درس این کار را خوانده اند بسیار در انتخاب خود مردد باشند که آیا این شغل می تواند درآمدزایی خوبی برای یک پزشک داشته باشد یا خیر.

به هر حال جامعه پزشکی این موضوع را درک کرد و به گسترش و تشویق تحصیلکرده های این رشته پرداخت تا افراد بیشتری وارد این حوزه شوند. اگر شما نیز به عنوان یک روانپزشک کار خود را شروع کرده اید لطفا حتما نگاهی به این گزارش بیندازید تا راه های کسب درآمد بیشتر را بشناسید. در قدم اول باید بدانید که شما یک کار سخت را شروع کرده اید، به این دلیل که با بیمارانی در ارتباط هستید که بسیاری از آنها حاضر نیستند قبول کنند بیمارند و شما وظیفه سنگینی در این حوزه دارید.

روانپزشکان به تشخیص، ارزیابی، درمان و پیشگیری از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی می پردازند. شما سعی کنید خود را به عنوان یک پزشک حاذق و برجسته به جامعه معرفی کنید. به این دلیل که در دنیای امروز آشنایی نام می تواند درآمد زیادی را برای هر فرد به دنبال داشته باشد و شما از این موضوع غافل نشوید.

سرمایه گذاری در تربیت فرزند

وقتی یک فرد با مشکلی برخورد می کند (مثلا یک مشکل تربیتی با فرزندش) ابتدا از یک دوست یا بزرگ تر نظرخواهی می کند و آن دوست براساس تجربه های محدودش نقطه نظراتی را مطرح می کند که می تواند مفید باشد یا نباشد. پس از آن، اگر فرد از آگاهی و بینش بهتری برخوردار باشد، به جای رفتن سراغ اعمال مضحک (مثل کف بینی و طالع بینی) سراغ اهل  فن می رود و مثلا سعی می کند با خواندن کتاب یا مقاله، مشکلاتش را حل کند.

به طور مثال، در زمینه تربیت کودکان کتابی مطالعه می کند و البته معمولا آن کتاب، کامل نیست و به طور اختصاصی برای ما تدوین نشده است. در گام بعدی، فرد با یک مشاور تماس می گیرد البته مشاوره تلفنی می تواند راهکار مفیدی باشد ولی چون تماس چهره به چهره وجود ندارد، احساس خوبی نیز تجربه نمی شود و معمولا کلی گویی هایی صورت می گیرد.

از این رو فرد، قدم بعدی را برای رفتن نزد یک مشاور برخواهد داشت. مشاور هم سعی می کند راهکارهایی ارائه دهد و در صورتی که مشکل همچنان باقی بود فرد باید از یک روانشناس بهره بگیرید تا با بررسی مسائل و مشکلات و توانایی های منحصربه فرد او کاری  کند که بتواند راه  ساده  ای را در زندگی  انتخاب کند.

حال پس از بررسی های همه  جانبه روانشناسی و ارائه راهکار های مناسب، فرد متوجه می شود که جایی از مغزش دچار مشکل شده  است. حالا باید نزد روانپزشک رفته تا با دریافت داروهای خاصی تنظیم هورمونی وضعیت عادی خود را به دست آورد یا از یک متخصص مغز و اعصاب بخواهد او را معاینه کرده و در صورت لزوم، عمل جراحی انجام دهد تا فرد بتواند دوباره به روانشناس خود مراجعه کند.

بسیاری از افراد با مشکل تربیت فرزند روبه رو هستند و این موضوع به یک چالش اصلی در جامعه تبدیل شده است. این روزها تربیت فرزند بسیار مشکل تر از قبل شده به این دلیل که هم فرزندان نسبت به گذشته کنجکاوتر هستند و هم وسایلی که در تربیت آنها بسیار تاثیر دارد بیشتر است، مانند وسایل ارتباط جمعی. شما باید به عنوان یک روانپزشک ماهر بتوانید بهترین نسخه را برای تربیت تجویز کنید. گاهی ممکن است زمان خود را برای مدت کوتاهی به صورت تمام وقت به یک نفر اختصاص دهید اما به نتیجه فکر کنید و اصلا از میانه راه ناامید نشوید.

آمارهای نگران کننده

آمارها حاکی از آن است که 10 تا 14میلیون نفر از مردم ایران حداقل یک بار در عمر خود مسائل روانی را به نوعی تجربه کرده اند. علی معین، رئیس کرسی یونسکو می گوید: براساس آمار سازمان WHO از هر چهار نفر در خانواده حداقل یک نفر دچار اختلالات روانپزشکی هستند و اعضای خانواده ها نیز معمولا درگیر مشکلات بیماران می شوند.

شما به عنوان یک پزشک علاوه بر اینکه باید به فکر کسب درآمد از این حوزه باشید باید به بهبود سلامت جامعه نیز بیندیشید که گزینه دوم از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا در بین راه شما می توانید درآمد خوبی برای خود کسب کنید. شما باید کار خود را به صورت گسترده حتی در فضای مجازی گسترش دهید و برای سلامت جامعه خود مفید واقع شوید.

در این بخش شما باید یک گروه در یکی از شبکه های فضای مجازی تشکیل دهید و از مشاور های متخصص که به آنها اطمینان دارید برای پرسش و پاسخ های مجازی بهره ببرید. همچنین بعد از چند جلسه مجازی باید دعوت کنید که به مطب مراجعه کنند و مشکل خود را از نزدیک با شما در میان بگذارند. شما باید کاری کنید که همه این افراد حاضر باشند بیماری خود را بروز دهند و از پنهان کردن آن بپرهیزند.

یادداشت در مجلات خانوادگی

سعی کنید برای مجلاتی که مخاطب آنها خانواده ها هستند مطالبی از جنس تربیت کودک یا چگونگی بهبود روابط میان زوجین قلم بزنید تا بتوانید مخاطبان زیادی برای خود جمع کنید. اگر این مطالب در مجلات و روزنامه ها تداوم داشته باشد قطعا نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت. همچنین باید هر از چندگاهی یک برنامه  تلویزیونی تهیه کنید تا رابطه بین خانواده ها را محکم کنید.

این کار شما باعث می شود دنبال کنندگان برنامه شما افزایش یابد و از سوی دیگر معروف خواهید شد. هر چند مدت یکبار یک سمینار خاصی برگزار کنید و از همه بیمارانی که زیر نظر شما درمان شده اند دعوت کنید. این همایش از اگر حضور رسانه ها برگزار شود، می تواند خروجی خوبی به دنبال داشته باشد.

حتما قبل از برگزاری این گونه سمینارها با افرادی که قصد دارند شرکت کنند هماهنگی لازم را داشته باشید تا حداکثر جمعیت در سالن همایش حضور داشته باشند. دعوت از مقامات دولتی می تواند وزن کار شما را بالا ببرد و باعث شود سمینار شما جلوه دیگری به خود بگیرد. از این موضوع نیز غافل نشوید.

وظایف و مسئولیت های روانپزشک

ارزیابی وضعیت ذهنی و فیزیکی بیماران برای تعیین ماهیت و حد اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی، ارزیابی تاریخچه و سوابق پزشکی و روانپزشکی بیماران به منظور تشخیص بهتر بیماری و امکان تجویز بهترین درمان، انجام تست های مختلف برای تشخیص بیماری و یافتن بهترین راه درمان، تجویز دارو و برگزاری جلسات درمانی لازم تا بهبودی بیمار، همکاری با سایر متخصصان از جمله پزشکان، روانشناسان و... برای درمان همه جانبه بیمار تا رسیدن به بهبودی کامل وی، علاقه زیاد به دیگران و حل مشکلات آنها؛ زیرا در صورت عدم علاقه مندی روانپزشک به انسان ها، نمی تواند شنونده خوبی برای آنها بوده و با ثبات عاطفی مشکلات بیمار را رفع کند زیرا بسیاری از مراجعان روانپزشکان دچار اختلالات روحی و روانی هستند و از مشکلات روحی رنج می برند و نیاز است روانپزشک از ثبات روحی بالایی برخوردار باشد تا بتواند به دور از احساسات، تصمیمی منطقی اتخاد کند، داشتن صبر و حوصله برای گوش کردن به صحبت  بیماران و آرامش دادن به آنها، رازداری از دیگر وظایف روانپزشک است، زیرا گاهی اوقات بیماران مجبور می شوند برای مداوا خصوصی ترین مسائل زندگی خود را با روانپزشک درمیان گذارند و در صورت عدم اطمینان از رازداری پزشک خود عمل تشخیص و درمان با موفقیت انجام نخواهد شد.

مهارت های ارتباطی عالی به منظور تاثیر گذاری بر بیماران، مهارت شنیداری و گفتاری خوب، قدرت تصمیم گیری به منظور اتخاذ تصمیم مناسب و صحیح به دور از احساسات و مسائل غیر تخصصی و توان حل مسئله برای حل مشکلات بیماران، از جمله وظایف شماست که باید برای کسب درآمد بیشتر مورد توجه قرار دهید.