۰ نفر

بیمه ایران ۵۵۵ برابر بیش از حق بیمه دریافتی درپلاسکو خسارت می‌دهد

افزایش سرمایه بیمه ایران به ۱۰ هزار میلیارد تومان/ مالکیت بخشی از سهام یک بانک بزرگ

۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴
کد خبر: 175111
افزایش سرمایه بیمه ایران به ۱۰ هزار میلیارد تومان/ مالکیت بخشی از سهام یک بانک بزرگ

مدیرعامل تنها بیمه دولتی ایران با اشاره به موضوع افزایش سرمایه این شرکت از ۳۴۰۰ میلیارد به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری، گفت: بیمه ایران درصدد است مالکیت بخشی از سهام یکی از بانک‌های بزرگ کشور را بر عهده گیرد.

اقتصاد آنلاین - فرناز حبیبیان ؛ محسن پورکیانی مدیرعامل بیمه ایران، امروز برای ارائه آخرین اقدامات انجام شده شرکت بیمه ایران در خصوص حادثه آنش سوزی ساختمان پلاسکو تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به اینکه از مجموع 600 واحد تجاری فعال در ساختمان پلاسکو در مجموع فقط 210 واحد تحت پوشش بیمه ‌ای بودند و خسارت خواهند گرفت، گفت: شرکت بیمه ایران بلافاصله پس از وقوع حادثه در محل حاضر و اقدامات لازم برای تشکیل پرونده و ارزیابی خسارت وارده به 160 بیمه‌گذار مستقیم و غیرمستقیم شرکت بیمه ایران انجام شد، چنانچه تاکنون 8 میلیارد و 300 میلیون تومان خسارت از سوی شرکت به زیاندیدگان پرداخت شده است.

وی با تأکید بر اینکه براساس اعلام مراجع ذیصلاح، حادثه ساختمان پلاسکو عمدی نبوده است گفت: تعداد بیمه نامه‌های صادر شده آتش سوزی بیمه ایران بعد از وقوع حادثه پلاسکو بیش از 150 درصد رشد داشته است.

وی حجم تعهدات شرکت بیمه ایران در پرونده پلاسکو را بالغ بر 33 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این در حالیست که فقط 60 میلیون تومان حق بیمه دریافت شده بود واین یعنی شرکت بیمه ایران 555 برابر بیش از حق بیمه دریافتی ملزم به پرداخت خسارت خواهد بود.

پورکیانی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 6 سناریو با هدف افزایش توانگری مالی شرکت بیمه ایران در نظر گرفته شده است گفت: مهمترین برنامه در این حوزه افزایش سرمایه شرکت تعریف شده است که در این راستا پیش بینی می شود سرمایه شرکت بیمه ایران از 3400 میلیارد تومان به حدود 10 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که بخشی از آن بصورت نقدی، بخشی از محل فروش شرکت‌های دولتی و سایر دارایی های دولت تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موضوع افزایش سرمایه در شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت بیمه بسیار آسان‌تر از شرکت دولتی بیمه ایران است گفت: با توجه به توافقاتی که با مجلس و وزارت اقتصاد صورت گرفته و با نظر مساعد آن‌ها، پیش‌بینی می‌کنیم تا قبل از پایان سال جاری به نتایج مثبتی در این بخش دست پیدا کنیم.

مدیرعامل بیمه ایران در ادامه با اشاره به اینکه بانک‌ها در کشورهای پیشرفته از دل بیمه‌ها بیرون می‌آیند، گفت: متأسفانه در کشور ما این رویه برعکس است که نیاز جدی به تغییر جهت وجود دارد.

وی افزود: بیمه ایران قبل از انقلاب بانک بیمه ایران را هم داشته است که اشتباهاً به گمان خصوصی بودن آن، با بانک ملت ادغام شده است. وی افزود: یکی از ابزارهای شرکت‌های بیمه برای تبدیل گردش مالی خود به یک اهرم قدرتمند، ورود به حوزه بانکداری است گفت: متأسفانه با توجه به قوانین و مقررات فعلی، این امکان وجود ندارد اما بیمه ایران درصدد است مالکیت بخشی از سهام یکی از بانک‌های بزرگ کشور را بر عهده گیرد.

پورکیانی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از پرتفوی بیمه ایران مربوط به بخش بیمه درمان است، در خصوص پیش بینی خود از تحقق ضریب نفوذ 7 درصدی بیمه در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه، گفت: با توجه به نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم در نظر گرفته در طول برنامه ششم توسعه در مجموع ضریب نفوذ بیمه حداکثر به 3.5 درصد خواهد رسید چرا که صریح 7 درصدی منوط به رشد متوسط سالیانه 50 درصدی صنعت بیمه به خصوص در بخش بیمه های زندگی است که قابل تحقق نیست.

وی همچنین با انتقاد از روند بیمه شخص ثالث در کشور ما با اشاره به اینکه در همه   کشورهای پیشرفته بیمه های شخص ثالث برای راننده صادر می شود، گفت: در ویرایش اخیر صورت گرفته در بیمه شخص ثالث، حرکت به این سمت و محور قرار گرفتن راننده در نظر گرفته شده است که این مهم مستلزم ارتقای نرم افزاری شرکت های بیمه است.

وی با اشاره به اینکه شرکت بیمه ایران تاکنون با بیمه های خارجی مذاکره ای نداشته است، در خصوص موضوع بیمه خودروهای صفر کیلومتر انتقادات وارده را تایید کرد و گفت: بیمه ایران قراردادی با خودروسازان ندارد اما یکی از موضوعاتی که در سندیکای بیمه مطرح است، ساماندهی این موضوع است چرا که با وضعیت موجود سود و منافع حاصل از بیمه خودروهای صفر کیلومتر بیشتر به جیب خودروسازان می رود تا کسانی که حق بیمه خریداری می کنند که نیازمند اصلاح است.

پورکیانی در پایان حق بیمه های پرداختی شرکت بیمه ایران در 9 ماهه سال جاری را بالغ بر 8 هزار و 541 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مجموع خسارات پرداخت شده در طول این مدت بیش از 5 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است.