۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

کمرنگ شدن برندهای خارجی در صنعت پوشاک کشور

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۳۴
کد خبر: 412859
کمرنگ شدن برندهای خارجی در صنعت پوشاک کشور

نایب رییس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران: به طور کلی حضور برندهای خارجی در ایران مانند سابق نیست و میزان آنها کاهش یافته است.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ مجید نامی، نایب رییس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و مدیرعامل شرکت پرنگ مس در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: باتوجه به افزایش نرخ ارز، مبارزه با قاچاق و ممنوعیت واردات پوشاک پس از تصویب طرح ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا توسط دولت، واردات کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: علاوه بر این موارد، پس از ممنوعیت واردات، مبحث دستورالعمل واردات پوشاک خارجی و لزوم ثبت نمایندگی های آنها، صورت نمی گیرد و همانطور که میبینیم، برندهای ایرانی افزایش تولید داشته اند و اکنون نیز فضای مناسبی برای رشد برندهای داخلی است.

نامی اظهار داشت: دسته ای از برندهای شناسنامه دار و خوب در ایران دیگر فعالیتی ندارند اما مطابق با آمار رسمی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده است، نزدیک به یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار قاچاق پوشاک داریم و این رقم، میزان زیادی است.

وی اضافه کرد: در زمانی که واردات رسمی وجود داشت، رقم آن در حدود 60 میلیون دلار بود و این رقم نشان دهنده میزان بالای قاچاق است. عمده قاچاق ما هم از کشورهایی مانند چین و کشورهایی است که کالاهای ارزان قیمت تولید می کنند.

نایب رییس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تصریح کرد: این کالاها با برند خاصی وارد کشور نمی شوند. فعالیت برای برندهای رسمی سخت شده است نه برای کالاهای ارزان قیمتی که از کشورهای آسیایی وارد می شوند و در فروشگاه های کوچک به فروش می رسند.

نامی درخصوص میزان صادرات بیان کرد: صادرات انجام می شود اما میزان آن به شدت کاهش یافته است و این امر دلایل زیادی دارد. بسیاری از مشتریان و فعالان در این حوزه به دلیل مشکلات و مراودات بانکی قادر به همکاری با ایران نیستند.

وی افزود: تعدادی از افرادی هم که درحال فعالیت هستند با مشکلاتی مانند برگشت ارز صادراتی و مشکلاتی که با بانک مرکزی و دارایی وجود دارد، مواجه هستند و این امر موجب منصرف شدن افراد از فعالیت می شود.

مدیرعامل شرکت پررنگ مس گفت: از سوی دیگر، بازار داخلی نیز به شدت نیازمند کالا است و برخی از افراد ترجیح می دهند به دلیل مشکلات موجود، تمرکز خود را بر روی بازار داخلی بگذارند. تولیدکنندگان خوبی در کشور وجود دارند که محصول تولیدی آنها برای صادرات بوده است اما در یک سال گذشته در بازار داخلی فعالیت کرده اند.