۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

مسیر حرکت بازار سرمایه با نظام اقتصادی در یک جهت است

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبر: 407000
مسیر حرکت بازار سرمایه با نظام اقتصادی در یک جهت است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی و کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر درآمد حاصل از فروش نفت، صادرات و درآمدهای دولت کاهش پیدا کند و درنتیجه آن، توان مالی و درآمد بازار سرمایه که به عنوان یکی از بزرگ ترین بنگاه های اقتصادی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در اقتصاد نقش دارد، کاهش یابد، میتوان نتیجه گرفت که در این برهه به نوعی واحد پولی و ارزش پول ملی ما درمقایسه با سنوات گذشته کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، فردین آقا بزرگی، مدیرعامل و نایب رییس هیئت مدیره کارگزاری بانک دی در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: با رویکردی که در پیش گرفته شده است، یکی از دغدغه های بزرگ برای فعالان بازار و اقتصاد، تجربه ریسک به منظور جبران کاهش ارزش پول است.

آقا بزرگی اضافه کرد: بازار سرمایه و بورس به عنوان یکی از قانون مندترین و با اصالت ترین حوزه های سرمایه گذاری شناخته می شود، لذا تغییراتی که در نوسانات قیمت ها ناشی از تدابیر، تصمیمات و تعرفه ها و دگرگونی های اقتصاد کشور صورت می گیرد، به عنوان یک ریسک محسوب می شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی اظهار داشت: بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها یکی از متناسب ترین و پرسود ترین بازارها محسوب می شود اما اگر توان اقتصادی کشور کاهش یابد، به منزله وقوع تورمی است که اگر به صورت آشکار هم مشاهده نشود، نشان دهنده رشد قدر مطلق سود صنایع و شرکت ها در آینده نزدیک خواهد بود.

آقا بزرگی در پاسخ به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر شاخص سهام گفت: این نوسانات تاثیری بر شاخص سهام نداشته است به این دلیل که اگر بنا بر کاهش یا افزایش نرخ ارز باشد باید عکس این موضوع را مشاهده و روند معکوس را می دیدیم درصورتی که به این شکل نیست.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه نظام بازار مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی در فضای اقتصاد نیست، نمی توانیم با سایر بازارها آن را مقایسه کنیم و این بازار به نوعی با نرخ های مدیریت و کنترل شده عمل می کند.

نایب رییس هیئت مدیره کارگزاری بانک دی تصریح کرد: مصداق این حرف این است که با وجود اینکه از ابتدای سال که نرخ ارز از 14 هزار تومان به 12 هزار تومان کاهش پیدا کرده است، کاهش سطح عمومی قیمت ها را مشاهده نمی کینم و شاخص هم درحال افزایش است. هم چنین سطح عمومی قیمت ها و شاخص خرده فروشی هم رو به افزایش بوده و نشان دهنده اداره شدن با یک سیستم نظارتی است.

آقا بزرگی درخصوص صورت های مالی شرکت ها گفت: چون شرکت ها مطابق با یک ضابطه خاص موظف به منتشر کردن اطلاعات هستند، هیچ گونه انحرافی قابل مشاهده نیست و این شرکت ها مطابق استاندارد، اطلاعات را منتشر می کنند و غالب آن ها با افزایش سودآوری مواجه بوده اند.