۰ نفر

با بهترین گلزنان تاریخ فوتبال آشنا شوید

۷ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۵۰
کد خبر: 703478
با بهترین گلزنان تاریخ فوتبال آشنا شوید

لیونل مسی که از نظر بسیاری به عنوان بهترین بازیکن تاریخ شناخته می‌شود، به همان اندازه که در خلق موقعیت‌ها استثنایی است، در موقعیت‌یابی نیز استثنایی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گل، بر اساس داده‌های فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) فهرستی از بهترین گلزنان تمام رقابت‌های رسمی تاریخ فوتبال منتشر شده است.

زلاتان ابراهیموویچ/ ۵۷۰ گل

مسلماً بهترین فوتبالیست سوئدی تمام دوران، زلاتان ابراهیموویچ یکی از مشهورترین گلزنان و مرگبارترین مهاجمان فوتبال است. ابراهیموویچ که چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی بسیار تواناست، به هر تیمی که رفته گل‌هایی به ثمر رسانده و در برخی از بهترین باشگاه‌های اروپا بازی کرده است.

 تولیو کاستا/ ۵۷۵ گل

تولیو کاستا در طول دوران حرفه‌ای ۲۴ ساله خود ادعا می‌کند که بیش از ۱۰۰۰ گل به ثمر رسانده است. اما این آمار شامل بازی‌های دوستانه و بازی در سطح آماتور هم می‌شود. با این حال، آمار گل‌های او که ۵۷۵ است قابل توجه است، به‌خصوص وقتی در نظر بگیریم که ۱۳ گل از این گل‌ها تنها در ۱۵ بازی برای تیم ملی برزیل انجام شده است.

اووه زیلر/ ۵۷۵ گل

اووه زیلر، ستاره هامبورگ، که به دلیل مهارت هوایی و ضربات قیچی تماشایی خود مشهور است، یکی از بهترین مهاجمانی است که آلمان تا به حال پرورش داده است و گلزن فوق‌العاده قابل اعتمادی برای باشگاه و کشور است. او در مجموع ۵۷۵ گل تنها در ۶۴۹ بازی به ثمر رساند که نسبت ۰.۸۹ گل به بازی را به او داد.

فرنس دیک/ ۵۷۶ گل

دستاورد‌های فرنس دیک ممکن است تحت‌الشعاع هموطنش فرانس پوشکاش قرار گرفته باشد، اما مهاجم مجارستانی در نوع خود یک گلزن برجسته بود. دیک به طور میانگین بیش از سه گل در هر بازی برای اولین باشگاهش یعنی آث میلان (۲۲۰ گل در ۷۲ بازی) به ثمر رساند؛ قبل از پیوستن به فرنتس‌واروش، تیمی که او ۲۰۰ گل فقط در ۱۴۰ بازی زد.

او همچنین ۲۹ گل برای کشورش به ثمر رساند و اگرچه مشخص نیست چند بازی در بالاترین سطح انجام داده است، اما با مجموع ۵۷۶ گل به کار خود پایان داد.

 جو بمبریک/ ۶۱۶ گل

جو بمبریک دومین بازیکن ملی ایرلند شمالی در این فهرست است و دیگری جیمی جونز است. بمبریک دو دهه قبل از جونز بازی می‌کرد، اما آن‌ها یک ویژگی مشترک داشتند که برای سرگرمی گل می‌زدند. جای تعجب نیست که بمبریک در کل دوران حرفه‌ای خود ۶۱۶ گل به ثمر رساند.

این مهاجم وسط بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۸ برای چلسی بازی کرد و ۳۴ گل برای این تیم به ثمر رساند. با این حال، او بهترین سال‌های حرفه‌ای‌اش را در لینفیلد گذراند، تیمی که او ۲۸۶ گل در لیگ فقط در ۱۸۳ بازی زد که ۵۰ گل از این تعداد در فصل ۳۱–۱۹۳۰ به ثمر رسید که بالاترین تعداد گل در جهان در آن سال بود.

او با به ثمر رساندن گل‌های دیدنی با شوت‌های تند و قلابی از فواصل باورنکردنی شهرت پیدا کرد.

اوزه‌بیو/ ۶۱۹ گل

اوزه‌بیو که در پرتغال با نام O Rei شناخته می‌شود، یکی از پرکارترین گلزنان دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بود. اوزه‌بیو یک چهره پرطرفدار در لیسبون است که هواداران در سرتاسر جهان او را می‌شناسند. او در ۶۳۹ بازی ۶۱۹ گل زده است که نسبتی باورنکردنی است.

رابرت لواندوفسکی/ ۶۲۷ گل

لواندوفسکی که از سوی فیفا به عنوان بهترین بازیکن جهان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ معرفی شد، در دورتموند نام خود را مطرح کرد و سپس در بایرن مونیخ خود را به عنوان یک اسطوره تثبیت کرد و رکورد‌های گلزنی متعددی را در بوندسلیگا شکست.

این بازیکن ۳۴ ساله از یک عنوان بین‌المللی درخشان نیز برخوردار بوده و بهترین گلزن تاریخ لهستان و سومین گلزن بین‌المللی مردان در اروپاست، تنها پس از فرانس پوشکاش و کریستیانو رونالدو.

گرد مولر/ ۶۳۴ گل

گرد مولر به خاطر بازی تهاجمی خود در محوطه جریمه شهرت داشت. ستاره بایرن مونیخ که در فینال جام جهانی ۱۹۷۴ گل برتری آلمان غربی را به ثمر رساند، میانگین بیش از یک گل در بازی در سطح بین‌المللی (۶۸ در تنها ۶۲ بازی) را دارد.

جیمی جونز/ ۶۴۷ گل

جونز بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در سرزمین مادری‌اش گذراند. او که بهترین گلزن تاریخ فوتبال لیگ ایرلند بود، ۵۱۷ گل برای باشگاه گلناون به ثمر رساند و برای ۱۰ فصل متوالی بین سال‌های ۱۹۵۲-۱۹۵۳ و ۱۹۶۱-۱۹۶۲ در صدر جدول گلزنی قرار گرفت. آمار حرفه‌ای او ۶۴۷ گل برای باشگاه‌های مختلف است.

او یک مهاجم وسط عضلانی و بی‌نقص بود که می‌توانست با هر دو پا به توپ ضربه بزند و در هر موقعیتی گلزنی کند.

فرانس پوشکاش/ ۷۲۹ گل

فرانس پوشکاش بازیکن کلیدی در دو تا از بزرگ‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال یعنی تیم مجارستان و قهرمان جام اروپا در سال ۱۹۶۰ رئال مادرید بود. پوشکاش پای راستش قوی نبود و اکثر ۷۲۹ گل خود را در دوران حرفه‌ای‌اش که بین سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۶۶ طول کشید، با پای چپش به ثمر رساند.

پله/ ۷۶۲ گل

پله که به عنوان بهترین بازیکن تمام دوران در نظر گرفته می‌شود، یکی از پرکارترین مهاجمانی بود که فوتبال تا به حال شناخته است. اسطوره فوتبال که سه بار با برزیل برنده جام جهانی شده است، هنوز هم برای بسیاری بهترین بازیکنی است که تا به حال این جام را به ارمغان آورده است.

 روماریو/ ۷۷۵ گل

رونالدو، اسطوره برزیلی می‌گوید که هنر گلزنی را از روماریو آموخته است؛ بازیکنی که یوهان کرایف، سرمربی سابق بارسلونا او را نابغه در محوطه جریمه توصیف می‌کند. در واقع، روماریو یکی از بهترین بازیکنان تمام‌کننده‌ای بود که فوتبال تا به حال دیده است، همانطور که با رکورد ۷۷۵ گل او مشخص است.

لیونل مسی/ ۷۹۶ گل

لیونل مسی که از نظر بسیاری به عنوان بهترین بازیکن تاریخ شناخته می‌شود، به همان اندازه که در خلق موقعیت‌ها استثنایی است، در موقعیت‌یابی نیز استثنایی است. در واقع، تا به امروز، ستاره آرژانتینی تقریباً ۷۹۶ گل در ۱۰۱۰ بازی به ثمر رسانده است. علاوه بر این، در حالی که مسی اکنون وارد سی سالگی خود شده است، مسلماً کامل‌تر از هر زمان دیگری است.

جوزف بیکان/ ۸۰۵ گل

دومین گلزن پرکار تاریخ فوتبال که کمتر کسی نام او را می‌داند. جوزف بیکان که در دهه ۱۹۳۰ ستاره اتریش بود، عضو تیمی بود که به نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۳۴ رسید، اما در واقع تا سال ۱۹۵۵ به بازی ادامه داد و در نهایت در سن ۴۲ سالگی بازنشسته شد.

در آن زمان، بیکان، یک مهاجم دو پا و سرعتی بود که ۸۰۵ گل به ثمر رساند. گزارش‌های ضد و نقیض متعددی در مورد تعداد گل‌های رسمی بیکان منتشر شده است، اما پس از ادای احترام فیفا در سال ۲۰۲۰ در سالگرد تولد او، مشخص شد که او ۸۰۵ گل در دوران حرفه‌ای خود بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۵۵ به ثمر رسانده است.

برخی از هم‌تیمی‌هایش حتی ادعا کردند که او در واقع بیش از ۵۰۰۰ گل زده است - چیزی که بیکان هرگز انکار نکرد و به سادگی گفت: «اگر می‌گفتم پنج برابر پله گل زده‌ام، چه کسی مرا باور می‌کرد؟...»

 کریستیانو رونالدو/ ۸۲۴ گل

بعید است که مهاجمی استثنایی مانند کریستیانو رونالدو را ببینیم که ذهنیت گلزنی‌اش او را به استاد گلزنان تاریخ ورزش تبدیل کرده باشد.

ستاره پرتغالی پس از شروع کار خود به عنوان وینگر، در بخش عمده‌ای از قرن بیست و یکم بر جدول گلزنان غالب شد و رکورد‌ها را یکی پس از دیگری شکست و رکورد‌هایی را در لیگ قهرمانان اروپا ثبت کرد که شاید هرگز کسی از آن‌ها فراتر نرود.

او که اسطوره رئال مادرید امروزی است، به طرز قابل توجهی در ۳۰ سالگی هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت نداشت و همچنان با سرعتی چشمگیر برای تیم‌هایی مانند یوونتوس و منچستریونایتد به گلزنی ادامه داد.

رونالدو پیشرو در جدول گلزنان فوتبال بین‌المللی و همچنین برترین گلزن تاریخ فوتبال است. او هنوز کار خود را تمام نکرده است، زیرا پس از فتح اروپا، چالش جدیدی را برای فوتبال آسیا آغاز می‌کند.