۰ نفر

تراکتور دگرگون می‌ شود

۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 640733
تراکتور دگرگون می‌ شود

باشگاه تراکتور برای بازگشت به جمع مدعیان و پایان کابوس لیگ بیست و یکم، با چهره ای دگرگون شده و سیاست هایی جدید پا به فصل جدید می گذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ورزش سه، لیگ بیست و یکم برای تراکتور به پایان رسید. این تیم روز گذشته بدون انجام بازی هفته پایانی مقابل نساجی در تهران، به خانه برگشت تا یکی از عجیب ترین و پر استرس ترین فصل های خود را به شکلی نامعمول به پایان برساند. نتیجه این بازی هم مثل بازی ناتمام مقابل پرسپولیس با رای کمیته انضباطی مشخص خواهد شد. با توجه به شرایط تراکتور در جدول رده بندی، نتیجه این دو بازی خیلی نمی تواند آثار یک فصلِ کابوس وار را پاک کند و این تیم تحت هر شرایطی با رتبه دو رقمی از لیگ 01-1400 خداحافظی می کند.

برای رهایی کامل از کابوس فصلی که گذشت، تراکتوری ها قبل از اتمام فصل برنامه ریزی برای فصل جدید را شروع کرده اند. آنها با تجربه این چهار سال (بعد از خصوصی شدن) به دنبال بستن تیمی پرمهره اما اقتصادی هستند که توان رقابت تا پایان فصل با یک ریتم مشخص را داشته باشد. در چنین شرایطی، نگاهی انداخته ایم به برنامه تراکتور برای کامبک به جمع مدعیان قهرمانی:

زلزله در لیست سال بعد؛ بسیاری می روند

تراکتور طی دو فصل اخیر به ویژه در لیگ بیست و یکم، تیمی بود که فاصله نیمکت نشینان آن با نفرات اصلی خیلی زیاد بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده حفظ ترکیب اصلی، یکی از اولویت های نقل و انتقلاتی باشگاه تراکتور خواهد بود. البته دگرگونی بزرگی در لیست سرخ پوشان برای فصل جدید در راه خواهد بود؛ این دگرگونی شامل حال نفراتی خواهد شد که در این چند فصل با وجود هزینه بالا، کارایی فنی پایینی داشتند. البته حفظ چند بازیکن شاخص فعلی که از نیم فصل دوم لیگ بیست و یکم پیشنهادات مالی قابل توجهی داشتند، ماموریتی دیگر برای تراکتور است که به نظر می رسد یکی از سخت ترین ها باشد.

توجه به نفرات زیر 23 سال و بالا بردن کارایی تیم های پایه جهت ایجاد چرخه تامین بازیکن برای تیم بزرگسالان، از دیگر تصمیماتی است که تراکتوری ها اخیرا در جلسات مدیریتی خود روی آن تاکید کرده اند. به طور کلی با بهره گرفتن از تجربیات این چهار فصل، تراکتوری‌ها به خوبی پی به این موضوع برده اند که صرفا با هزینه نمی توان موفقیت به دست آورد. پیش بینی می شود که تراکتور در این فصل یکی از پرکارترین های مارکت تابستانی باشد. خرید بازیکنان میان رده کارآمد برای تقویت نیمکت و همگون تر کردن تیم هم در دستور کار کمیته نقل و انتقالات سرخ پوشان خواهد بود.

ساغلام تیم می بندد

یکی از مشکلات بزرگ تراکتور طی این چند فصل اخیر، بسته نشدن تیم توسط سرمربی بوده است. این موضوع ارتباط مستقیمی با بی ثباتی روی نیمکت سرخ پوشان دارد. برای مثال تراکتورِ لیگ بیست و یکم با کمالوند شروع کرد، یک ماه بعد با استعفای او دوباره سراغ کریمی رفت و تنها چند هفته پس از شروع لیگ، سولدو را جانشین او کرد. این پایان کار نبود و در نیم فصل دوم ساغلام به عنوان چهارمین مربی فصل هدایت سرخ پوشان را به عهده گرفت. موفقیت ساغلام در نجات تراکتور باعث شد تا باشگاه نسبت به ادامه همکاری با او تمایل زیادی داشته باشد.

بر اساس صحبت هایی که شده، خریدهای تابستانی طبق لیستی که ساغلام ارائه کرده، انجام خواهد شد. سرمربی ترکیه ای که در دو مقطع، تیم هایی که دیگران بستند را به پایان فصل رساند، اینک می تواند برای اولین بار تراکتورِ مورد نظر خود را بسته و راهی مسابقات کند. سرمربی ترکیه ای تراکتور که شناخت کاملی از تیم خود در طول این چند ماه پیدا کرده، لیست ورودی و خروجی نهایی خود را به زودی اعلام خواهد کرد.

بازگشت خارجی های جذاب

حداقل دو خارجی سرشناس را در تراکتورِ 02-01 خواهیم دید. باشگاه هایی چون تراکتور که توان مالی خوبی دارند حداقل یکی دو اسم بزرگ را در لیست خریدهای خود قرار می دهند. ترجیح تراکتوری ها برای این قسمت از لیست خود، بازیکنان خارجی هستند. بر اساس این سیاست، از آن جایی که قیمت ستاره های ایرانی شدیدا بالا رفته، جذب بازیکنان باکیفیت خارجی می توانند به صرفه تر باشد. البته جذب این بازیکنان با تایید کمیته نقل و انتقالات باشگاه انجام خواهد شد.

کادرفنی از عملکرد تیاگو فریرای پرتغالی رضایت داشته و همکاری با او در فصل آینده ادامه خواهد یافت. به این ترتیب تراکتوری ها سه خارجی دیگر می توانند جذب کنند. شانس بازیکنانی که ساغلام در مارکت زمستانی خواستار جذب آنها بود بیشتر است. باشگاه تراکتور در آن مقطع با دو تن از این بازیکنان به توافق رسید ولی به دلیل مشکل رضایت نامه، انتقال صورت نگرفت. حال با پایان فصل، سرخ پوشان کار خود برای جذب خارجی ها را با اولویت قرار دادن این نفرات شروع می کنند.

مدیریت باشگاه؛ اینجا هم تقویت می شود

تراکتور با شرایطی عجیب و بحرانی پای به لیگ بیست و یکم گذاشت. پنجره بسته نقل و انتقالاتی، حواشی عجیب و محرومیت های مالی سنگین همگی نشان از سومدیریت شدید در این باشگاه داشت. آن ها با مالکیت زنوزی پای به لیگ بیست و دوم خواهند گذاشت و به نظر می رسد که میر معصوم سهرابی هم به عنوان مدیرعامل کار خود را ادامه دهد. به نظر می رسد که بعد از آزمون و خطاهای بسیار که به یک بی ثباتی مدیریتی بزرگ انجامید، مالک و مدیرعامل فعلی به نقطه تعامل مورد نظر دست یافته اند تا در مسیر ثبات حرکت کنند.

البته تراکتور در بخش مدیریتی به ویژه معاونت های زیر مجموعه تقویت خواهد شد. برخی از پست ها که بدون مدیر و معاون هستند تعیین تکلیف خواهند شد و قرار است در آکادمی باشگاه هم تغییرات اساسی صورت بگیرد. آکادمی باشگاه طی سال های اخیر فعال بوده اما هنوز به محلی برای تزریق مداوم بازیکنان جوان به تیم بزرگسالان تبدیل نشده و مثل هوای فصل بهار، گاهی آفتابی بوده و گاهی بارانی.