۰ نفر

گزارش زنده اقتصاد آنلاین از مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال

تاریخ برگزاری انتخابات مشخص شد/ بلای جدید فوتبال: هیات رییسه فدراسیون از رسمیت خارج شد + عکس

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۰۷
کد خبر: 640157
تاریخ برگزاری انتخابات مشخص شد/ بلای جدید فوتبال: هیات رییسه فدراسیون از رسمیت خارج شد + عکس

مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال صبح امروز برای مشخص شدن وضعیت فوتبال ایران برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مجمع فدراسیون فوتبال برای انتخاب رییس جدید فدراسیون و رسیدگی به وضعیت برخی از اعضای هیات رییسه از صبح امروز در هتل المپیک برگزار شد. 

در ابتدای جلسه حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال و دبیر جلسه درخصوص عدم حضور رییس پیشین فدراسیون فوتبال در مجمع سخنانی را اعلام و ابراز امیدواری کرد که تصمیمات اتخاذ شده سبب پیشرفت فوتبال ایران و عدم تعلیق آن توسط نهادهای بالاتر نظیر فیفا و ای اف سی شود.

در ابتدای جلسه برای تصویب بند ۱-۱۴ یعنی عدم حضور رییس معزول رای گیری انجام شد و با اکثریت آرای حضار، شهاب الدین عزیزی خادم با توجه به محرومیت توسط کمیته استیناف و تخلفات رخ داده، دیگر حق حضور در مجمع را نخواهد داشت و بدین ترتیب پرونده حضور عزیزی خادم حداقل تا پایان محرومیت دو ساله‌اش توسط کمیته اخلاق برای همیشه بسته شد.

ماجدی: دو ساعت مانده به سال تحویل، بدهی‌ها را صاف کردیم

در ادامه جلسه، میرشاد‌ ماجدی عضو‌ هیات رییسه و سرپرست فدراسیون فوتبال در نوبت سخنرانی خود، ضمن تسلیت به مردم آبادان، ابتدا در خصوص شور و نشاط تزریق شده توسط فوتبال به جامعه صحبت کرد و سپس گزارش کوتاهی درخصوص عملکرد دوران سرپرستی خودش ارائه داد. از جمله مشکلات مالی شدید   فدراسیون فوتبال و عدم وجود منابع مالی که بنا به گفته ماجدی، این موضوع سبب شد تا فدراسیون برای تسویه بدهی‌های خود به مشکل بخورد و تا ساعت ۱۷ تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ تسویه تمامی بدهی‌ها طول کشید اما اکنون فدراسیون هیچگونه بدهی ندارد و حتی توانسته برای تیم ملی امید چند اردوی تدارکاتی برگزار کند. ماجدی در ادامه در خصوص لغو بازی با کانادا هم توضیحاتی ارائه داد و اینکه فدراسیون فوتبال قطعا از طرف مقابل شکایت خواهد کرد. ماجدی در پایان از اعضای مجمع درخواست کرد که با بهترین تصمیم خود، فوتبال ایران را از بلاتکلیفی خارج کنند.

معاون وزیر: صعود تیم ملی به جام‌ جهانی ۱۹۹۸ شوری مانند آزادسازی خرمشهر داشت

محمد‌ پولادگر معاو‌ن‌ توسعه ورزش قهرمانی‌ ضمن عرض پوزش بابت غیبت وزیر ورزش و جوانان که قرار بود در مجمع حضور یابد، با مقایسه شور ایجاد شده از بابت صعود تیم ملی به جام‌ جهانی ۱۹۹۸ با آزادشازی خرمشهر، از نقش مهم فوتبال در جامعه سخن گفت و اینکه فوتبال باید از سیاسی کاری خارج شود. پولادگر در انتها از اعضای مجمع درخواست اخذ هوشمندانه ترین تصمیم را داشت.

بازرسی مالی عجیب و حق رای ۱ + ۸۰

دبیر کل فدراسیون با اعلام اینکه تعداد اعضای مجمع ۸۰ نفر است اما به دلیل اینکه باشگاه سایپا حق ۲ رای دارد، ۸۱ رای انجام ‌می‌شود. در ادامه کامرانی فر نوبت ارائه گزارش مالی را داد و نوبت به بازرس مالی رسید اما یحیوی که این مهم را برعهده داشت، در کمال تعجب با اعلام اینکه گزارشات مالی هنوز در اختیار آنها قرار نگرفته، اعلام آن را به آینده موکول کرد که همین موضوع باعث اعتراض یکی از اعضای مجمع شد که چگونه بدون حسابرسی و ارائه یک‌ گزارش مالی، مجمع درحال برگزاری است!

فیفا هیچکدام از روسای فدراسیون را قبول نداشته است

کامرانی فر عدم وجود صورت‌های مالی را به اعضای گذشته هیات رییسه مربوط دانست و اینکه علیرغم پیگیری‌ها، این صورت‌ها در اختیار اعضای فعلی قرار نگرفته است. دبیر مجمع ضمن درخواست برای ایجاد فرصت تا مجمع عمومی بعدی برای اعلام صورت‌های مالی، ادعا کرد که جیانی اینفانتینو رییس فیفا در حضور وی و میرشاد ماجدی اعلام کرده که تنها فدراسیونی که طی دو سال، ۴ رییس تغییر داده و هیچکدام مورد تایید فیفا نبوده، فدراسیون فوتبال ایران بوده است. به همین دلیل هم در شرایط فعلی بهتر است به پیگیری مشکلات کلان تری پرداخته شود.

در ادامه با تصویب اعضای مجمع، تصویب شد که تازیخ ۸ شهریور ماه مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برای انتخاب رییس و نواب رییس برگزار شود.

پیشنهاد کامرانی فر رد شد

دبیرکل فدراسیون با ارائه پیشنهاد اینکه ۳ نفر از اعضای مجمع فدراسیون به حسابرسی اسناد رسمی بپردازند مه با مخالفت شدید یکی از اعضا مواجه شد و آن را غیرقانونی دانست و یحیوی بازرس مجمع با تایید پیشنهاد یکی دیگر از اعضای مجمع یعنی قنبرزاده، در یک مجمع فوق العاده بازرسی مالی انجام شود.

سوال خطیر بابت وضعیت مبهم مالی سازمان لیگ

علی خطیر که به عنوان نماینده باشگاه تراکتور در مجمع حاضر شده بود، با انتقاد از کامرانی فر گفت وقتی هیات رییسه اجازه نداده که آنها رسیدگی و حسابرسی را انجام دهند، چگونه این اتفاق رخ داده و‌ چه اتفاقی افتاده که سازمان لیگ از تلفیق فدراسیون فوتبال خارج شده و با اعلام تخطی یحیوی، این‌ پرسش را مطرح‌ کرد که چگونه سازمان لیگ از صورت مالی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ خارج شده است؟

یحوی با تایید اینکه در  دو سال فوق الذکر این اتفاق زخ داده، اعلام کرد که متاسفانه سازمان لیگ هم‌ مثل فدراسیون صورت‌های مالی را برای حسابرسی ارائه نداده است. بعد از این، کامرانی فر دوباره از اعضای مجمع خواست که حسابرسی از صورت‌های مالی را پس از انتخابات در مجمع بعدی و با حضور تیم‌ جدید مدیریتی به مشورت گذاشته شود.

تذکر ‌بی موقع

در این میان نماینده فوتبال ساحلی با تذکری بی مورد نسبت به عدم دریافت پاداش‌ها سخن گفت که میرشاد ماجدی با اعلام‌ اینکه تمامی پاداش‌ها تا امروز صبح تسویه شده، به این موضوع پایان داد.

تایید پیشنهاد جدید کامرانی فر

با تایید تمامی اعضای مجمع، پیشنهاد جدید دبیرکل قرار بر این شد که حسابرسی به مجمع عمومی بعدی و بعد از اینکه رییس بعدی انتخاب شد، انجام شود.

پیشنهاد ویژه ساکت تایید شد

محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان اظهار کرد: همه مسائلی که در فوتبال می گذرد، نباید ما را از اصل توسعه فوتبال دور کند. متاسفانه در شرایطی که این روزها با مشکلاتی  دست و پنجه نرم می کنیم، نباید این اصل را فراموش کنیم. پیشنهاد ما چندین ماه قبل ارائه شد و سازمان لیگ هم ارزیابی درستی داشتند.  موضوع این است که باشگاه های فوتبال مجاز باشند تیم ب خود را در یک رده یا رده های پایین تر از رده اصلی فعالیت خود داشته باشند. یعنی اگر خوشه طلایی ساوه در لیگ یک حضور دارد، می تواند در لیگ دو یا سه هم تیم ب داشته باشد.  دلیل هم این است در هرم سازندگی فوتبال، وقتی به رده امید می رسیم و اگر بازیکنی به تیم بزرگسالان جذب نشود، معمولا رها می شود. برای اینکه چرخه سازندگی و ارتقاء این بازیکنان کامل شود، در کشورهای پیشرفته دنیا که همه مطالعه کرده اند، در اسپانیا، پرتغال و آلمان، تیم های ب وجود دارند که این امکان را می دهد که باشگاه ها این فعالیت را داشته باشند. الان هم تعدادی از باشگاه ها تیم دوم دارند اما قانون می گوید حتما باید یک باشگاه، هیات مدیره و سیستم مالی مجزا داشته باشد و مجددا مالیات هم بدهد. این عملا یک هزینه مضاعف را به باشگاه ها تحمیل می کند و پیوستگی و سبک فنی مشترک را در تیم های پایه از بین می برد.  در تاریخ مقرر پیشنهاد کردیم که در مجمع، این موضوع مورد رای گیری قرار گیرد و باشگاه ها اجازه داشته باشند، تیم دوم را با این شرط داشته باشند که در یک رده مشترک با تیم اصلی نباشند چرا که مشکل تعارض به وجود نیاید. اینجا هم اشکال این است که قوانین دیده نشده است.

این پیشنهاد با تایید اعضای مجمع به تصویب رسید.

حضور حمید استیلی در اتاق خبرنگاران

سرپرست تیم‌ ملی با حضور در اتاق خبرنگاران، از نزدیک شاهد برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال بود.

حضور حمید استیلی در اتاق خبرنگاران

موافقان عزل اعضای هیات رییسه حرف زدند

سید حسینی و طالقانی به عنوان موافقان عزل چهار تن از اعضای هیات رییسه باید پشت تریبون قرار می گرفتند که طالقانی ابتدا خواستار دفاع هیأت رییسه و سپس ورود به ماجرا شد که کامرانی فر اعلام کرد اینگونه نباید باشد. از این رو سیدحسینی رییس هیأت فوتبال استان سیستان و بلوچستان گفت: ابتدا باید بگویم دوستان از تصمیم ما دلخور نشوند.

ایشان خواست سوالی را از ناظر فیفا بپرسد که کامرانی فر وارد موضوع شد و گفت: نمایندگان فیفا و ای.اف.سی تذکر دادند که پاسخ هیچ موضوعی را نمی دهند.

او سپس اعلام کرد: من انگلیسی سوالم را از ناظر فیفا می پرسم چون نمی دانم شما قطعا به خوبی ترجمه می کنید.

سپس ماجدی گفت: زبان رسمی مجمع فارسی است و مترجم قانونی و همزمان در این باره نظر می دهد.  

سیدحسینی سپس قبول کرد و گفت: شما به عنوان ناظر بگویید آیا عدم تبعیض در مجمع فدراسیون فوتبال رعایت می شود؟ کمیته اخلاق (عزیزی خادم) را محروم کرده اما مجمع باید او را عزل کند. چطور براتی با اشراف کامل به اساسنامه درباره پیشنهاد آقای ساکت اظهار نظر می کند اما در این باره نه! اگر براتی بگوید من می پذیرم و دیگر ادامه نمی دهم. اگر عزیزی خادم بد کار کرده و هیأت رییسه کار خوبی کرده است چرا نامه عزل را زدید . نظر اکثر دوستان این بود که تمام هیأت رییسه نباشد. شاید نظر آنها برای عزل درست بود اما چون با مجمع مشورت نشد و در زمان مشخص  او را کنار نگذاشتند چنین خواسته ای داشته اند. درباره برگزاری بازی در مشهد و همچنین نحوه عزل موقت تذکر داد. ما هیچ نشانه هایی از عزل موقت در دوران کارکرد عزیزی خادم ندیدیم. مسائل انسانی و اخلاقی را خواهش می کنم در نظر بگیرید یادمان باشد قرار بود یک امتیاز از بحرین بگیریم اما سپس همه را بردیم و قطار موفقیت روی ریل افتاد. خواهش می کنم شرافتمندانه برخورد کنید و مجمع نشان داده است در این مسائل تأثیری نداشته است.

توضیح جنجالی عضو مجمع در دفاع از خویش

براتی از اعضای مجمع که در دفاع از خودش پشت تریبون ایستاد، صحبت‌هایش را اینگونه مطرح کرد: پیشنهاد عزل باید مستدل باشد و برای اعضای مجمع ارسال شود. هیچگاه دلیل و استدلال قانونی به اعضای مجمع ارائه نگردید. پیشنهاد کنندگان درباره نظر رییس معزول و سرپرست فعلی بوده است. برای پیشنهاد عزل هیچگونه دلیل ذکر نگردید اصولا در این موضوع خلاف اساسنامه است.

وی سپس خواست انگلیسی جملاتش را بگوید اما کامرانی فر اجازه نداد اما براتی خیلی کوتاه به انگلیسی خطاب به نمایندگان فیفا و ای اف سی اعلام کرد که به وی اجازه توضیح داده نمی‌شود!

او سپس صحبت هایش را اینگونه ادامه داد: با این حال به احترام مجمع من صحبت می کنم.  اگر منظور آقایان عملکرد کلی است که فدراسیون باید رسیدگی کند. وظیفه ارتباط با اعضا با رییس، سرپرست و دبیرکل است. من چطور می توانم ارتباط بگیرم. به همین خاطر من در رسانه ها صحبت کردم. ما خواستار برگزاری مجمع عمومی سال ۱۴۰۰ شدیم آنکه رییس و دبیرکل باید این کار را کنند اما باز هم از دستور جلسات در آن زمان خارج شد. من چهار نامه و بقیه دو نامه در اعتراض به رفتار فدراسیون داشتیم که در سامانه اداری تایید شد. برگزاری بازی در مشهد هم مصوبه هیات رییسه را نداشت. آقای اصولی توصیح می دهد چرا این تصمیم را گرفتند. درباره اعزام به قطر هم ماجدی توضیح می دهد. حقوقی که گرفته ام قانونی است. آقای طالقانی نه تنها من وکیل در ایران بلکه در انگلیس و سوییس هم وکالت می کنم. من حقوق گرفتم در دوران حضور شما در هیأت رییسه و سپس دوران عزیزی خادم هم حقوق گرفتم که کاملا قانونی بوده است.  می دانید یک وکیل بابت وکالت یک خانه دو میلیاردی ، دویست میلیون می گیرد پس این رقم ها را که در شأن مالی من نیست نگویید. من زیر میزی نگرفتم. بنده هر پولی گرفتم قرارداد داشتم. من بیمه فدراسیون نیستم چون بیمه تامین اجتماعی من از جای دیگری رد می شود. بیمه تکمیلی ام از فدراسیون است پس اگر اعلام شده که بیمه من از فدراسیون رد می‌شود، چیزی هم طلبکار می‌شوم!

دفاعیات دو‌ عضو دیگر

 رضا اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال که درخواست عزل او از هیأت رییسه توسط اکثریت مجمع فدراسیون اعلام وصول شده است در دفاعیات خود گفت: طبق بند ۹ ماده ۲۹ اساسنامه بند ویژه ای برای دستورجلسه داده شده است.آن چیزی که امروز مورد بحث است در هفت بند توسط اعضای محترم مجمع در هفت بند قرار داده شده است که ۶ بند آن سوال است‌. وقتی شما پیشنهادی  دارید یعنی سوال دارید. در یک بند از آنها پیشنهاد عزل چهار تن از اعضای هیات رییسه وجود دارد. طبق همان بندی که در فوق گفتم اعلام شده است باید پیشنهاد عزل دارای استدلال باشد. تعداد جلسات زیادی در سال ۱۴۰۰ داشتم که تمام مستندات هم موجود است. اتفاقا یکی از دلایل عزل رییس این بود که ایشان برای برگزاری مجمع عمومی تلاشی نداشت.

 او درباره برگزاری بازی در مشهد تاکید کرد: این موضوع به دوران ما مرتبط نمی شد. من عضو مشهدی هستم اما خنده دار است که آن را به بنده که اصالتا مشهدی هستم ربط می دهند. یادم هست پنجم فروردین ۹۹ قرار بود بازی با هنگ کنگ در ورزشگاه امام رضا مشهد  برگزار شود. از سوی دیگر یکی از تاکیدات فیفا و AFC این بود که بازی های ملی باید در شهرهای مختلف برگزار شود. سپس وقتی درخواست میزبانی جام ملت ها دادیم مشهد جزو بهترین ورزشگاه ها معرفی شد. آقای ساکت به عنوان مدیرعامل سپاهان با من تماس گرفت و گفت ما می توانیم میزبانی بازی های همزمان بازی های باشگاهی در آسیا را داریم که Afc اعلام کرد توان آن را ندارید . با توجه به این موضوع همین اتفاق افتاد. مگر اتفاقات تبریز رقم نخورد. مگر اتفاقات حاشیه ای در فینال لیگ قهرمانان اروپا نیفتاد؟! فوتبال است و این اتفاقات می افتد. حوزه کاری در برگزاری بازی برای فدراسیون بوده است  و اتفاقات دیگر ربط به ما ندارد.  وزیر بهداشت اعلام کرد پنجاه درصد ظرفیت باید تماشاگر بیاید آنوقت من باید بگویم نیایند؟! درباره سفر به قطر هم نمی دانم این موضوع چه ربطی به من دارد و تنها چهار عصو هیأت رییسه باید درگیر این موضوع شوند.

مهرداد سراجی دیگر عضو هیات رییسه هم در پاسخ به اتهامات وارده به خودش گفت: مراتب اعتراض خودم را به نحوه اتهامی که به اینجانب و همکارانم اعلام شده است بگویم. روش و شکل اتهام مستدل نبوده است. مجمع عمومی به ما رأی داد که شفاف و فارغ از فساد تصمیم گیری شود. من در سه بخش می خواهم توضیحاتی را ارائه دهم. در درجه اول می خواهم شهادت دهم تمام اتفاقاتی که رقم خورد در جهت صیانت از  فوتبال بود. نکته دوم فعالیت ها در دایره اساسنامه فدراسیون فوتبال بوده است. خط قرمز ما هم جلوگیری از بحران ها شبیه به تعلیق بوده است. همه بدانند بند یک هنوز در مجلس شواری اسلامی تایید نشده است البته تلاش هایی رقم می خورد. ماجرا از آنجایی شروع شد که به من از جایی تهمت زدند که سوال پرسیدم در سازمان لیگ چه خبر است که طبق مصوبات هیأت رییسه به من اجازه بررسی اسناد آنجا داده نمی شود؟ من در سفر به قطر مدخلیتی نداشته ام. نه تنها مصوبه من نبوده بلکه مشورتی هم با من نشد. شاید لازم هم نبوده است. مجمع باید امروز تصمیم بگیرد اتحاد و همراهی باید باشد یا اینکه به مشکل بخوریم. من خواهش می کنم دوباره به من اعتماد شود در سال جام جهانی تا کمک کنیم. نگران اختلافات هیأت رییسه نباشید. اگر اختلافات داخلی نباشد انفعال ما را خموده می کند.

کامرانی فر خواستار رأی گیری شد

دبیرکل فدراسیون فوتبال خواستار پایان فرصت سوال و جواب شد اما اعضای مجمع خواستار پرسیدن سوالات بیشتر شدند. کامرانی فر نیز گفت برای رعایت حقوق تساوی باید به هر دو طرف وقت یکسان داده شود.  همین موضوع پس از دقایقی بحث و درگیری لفظی براتی با مخالفانش به اینجا ختم شد که کامرانی فر گفت: با توجه به شرایط فعلی و درخواست ها وارد رأی گیری می شویم. هر نفر چهار برگ مجزا در اختیار دارند که این عزیزان می توانند در رأی گیری شرکت کنند. سپس برای شمارس آرا،  سه نفر به عنوان ناظر انتخاب شدند. در این لحظات هرج و مرج بسیار زیادی در سالن مجمع عمومی وجود داشت. کامرانی فر در حالی که گفته بود ۸۱ حق رأی وجود دارد در هنگام رأی گیری اعلام کرد ۸۲ رای داده خواهد شد. باشگاه سایپا دو حق رأی دارد. برای عزل هر یک از اعضای هیات رییسه نیاز به دو سوم آرای ماخوذه است.

نتیجه نهایی

پس از اخذ رای گیری از تمامی اعضا، کامرانی فر با بازخوانی بندهای اساسنامه در خصوص چگونگی قبولی آرا و اینکه با دو سوم آرای شفاف و‌معتبر ماخوذه رای گیری قابل استناد خواهد بود. در ابتدا آرای احسان اصولی شمرده شد که با ۳ رای مخدوش، ۳۱ رای مخالف و ۴۸ رای موافق، عزل وی به حد نصاب نرسید. سپس نوبت به مهرداد سراجی رسید که یک رای مخدوش، ۲۷ رای مخالف و ۵۴ رای موافق، روی مرز دو سوم بودن ایستاد. به همین دلیل دقایقی در مجمع برای محاسبه دقیق آرا وقت صرف شد و سرانجام با تایید رسمی دبیرکل و ناظران فیفا و ای اف سی، سراجی از عضویت در هیات رییسه فدراسیون فوتبال عزل شد.

نفر بعدی، طهمورث حیدری بود که با یک رای مخدوش، ۴۳ رای مخالف و ۳۸ رای موافق، در هیات رییسه ماندگار شد.

نفر آخر هم‌ احمدرضا براتی بود که پس از شمارش آرا، مشخص شد که در سبد رای وی دو رای مخدوش، ۳۳ رای مخالف و ۴۷ رای مخالف، در هیات رییسه ابقا شد.

بدین ترتیب با عزل یک عضو از اعضای هیات رییسه فدراسیون، این هیات از اعتبار ساقط شد و باید دید چه بلای جدیدی بر سر فوتبال ایران می‌آید.

تاریخ برگزاری انتخابات مشخص شد/ بلای جدید فوتبال: هیات رییسه فدراسیون از رسمیت خارج شد + عکس