۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

دوپینگ‌ پرچمدار ایران در المپیک؛ توطئه در کار است؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 610587
دوپینگ‌ پرچمدار ایران در المپیک؛ توطئه در کار است؟

مثبت شدن دو‌ تست دوپینگ پیاپی پرچمدار ایران در المپیک زمستانی پکن، مسئله پیچیده‌ای به نظر می‌رسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ هفته گذشته در جریان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن تست دوپینگ حسین ساوه شمشکی ملی‌پوش رشته آلپاین ایران به‌دلیل استفاده از ماده ممنوعه استروئید مثبت شد تا از حضور او در مسابقات این دوره ممانعت شود.

هرچند درخواست نمونه B بالای ۹۹ درصد نتیجه قبلی را تایید می‌کند چراکه همان نمونه ادرار یا خونی است که از یک ورزشکار گرفته شده و نیمی از آن جداسازی شده و درصورت درخواست نمونه B، برای بار دوم تست دوپینگ روی آن انجام می‌شود؛ با این وجود ورزشکار ایرانی خواستار انجام نمونه B شد و نتیجه همان چیزی بود که قبلا اعلام شده بود. بعد از این اتفاق و با محرز شدن دوپینگ قطعی حسین ساوه شمشکی، این ورزشکار مجبور به ترک محل برگزاری بازی‌ها ظرف ۲۴ ساعت شد.

درهمین رابطه عباس نظریان به نکته‌ای اشاره کرده که موضوع مثبت شدن تست دوپینگ ساوه‌شمشکی در پکن را مشکوک به نظر می‌رساند. رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی گفته است: «در نزدیک‌ترین فاصله به اعزام به بازی‌های المپیک زمستانی، از ورزشکاران تست دوپینگ گرفتیم که پاسخ آن‌ها منفی بود.

 موضوع پیش آمده بسیار ناراحت کننده و پیچیده است. این تست به آزمایشگاه کلن آلمان فرستاده شد و پاسخ آن نیز منفی بود.»

اما ماده‌ای که در نمونه دوپینگ حسین ساوه‌ شمشکی دیده شده، استروئید آنابولیک آندروژنیک است، ماده‌ای که در موردش گفته می‌شود «اصلا تاثیر کوتاه مدت ندارد و استفاده از آن با رعایت پروتکل زمانی چندماهه تاثیرگذار خواهد بود»

رییس فدراسیون از یک سو می‌گوید که نزدیک به اعزام از این ورزشکار تست دوپینگ گرفته شده که منفی بوده، در عین حال نیز ماده ممنوعه موجود در نمونه این ورزشکار، چیزی نیست که توانسته باشد در آستانه اعزام و سفر از آن استفاده کرده باشد؛ بنابراین وقتی ماده ممنوعه تشخیص داده شده در نمونه یک ورزشکار با ماندگاری بالا باشد، اساسا یا نمونه او به آزمایشگاه فرستاده نشده و یا اینکه آزمایشگاهی که این نمونه را منفی تشخیص داده، ایراد دارد. این در حالی است که به نمونه گیری وادا هیچگاه شک و تردیدی وارد نبوده و نمی‌شود نتیجه اعلام شده را زیر سوال برد.

ضلع دیگر ماجرا، نادوی ایران است. غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی در این‌بار می‌گوید: «قبل از شروع بازی‌ها، ما در ۱۴ دی ماه از همه اعضای تیم ملی اسکی که او هم در آن لیست بود، تست گرفتیم و نمونه‌ها را به کلن آلمان فرستادیم.

یک هفته قبل از اعزام جواب تست را گرفتیم که همگی منفی بود. کار ما در نادو در درجه اول مچ‌گیری نیست که بخواهیم تست بگیریم و مثبت باشد و افتخار کنیم که آمار بالا رفته است. ما در درجه اول پیشگیری از طریق دانش‌افزایی می‌کنیم. تنها کار ما این است که آموزش بدهیم و اطلاع رسانی کنیم. مسئولیت با ورزشکار است و او باید بپرسد و اطلاع داشته باشد. ورزشکار باید مبنا را بر این بگذارد که هر دارو و مکملی آلوده است، مگر آنکه خلافش ثابت شود.»

بعد از آبروریزی در المپیک زمستانه و اخراج از دهکده بازی‌ها، حالا ساوه‌شمشکی در آستانه اخراج از کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک هم خواهد بود. همانطور که در دوره گذشته نیز بعد از مثبت اعلام شدن تست دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور قهرمان ووشوی ایران، او نیز از کمیسیون ورزشکاران کنار گذاشته شده بود.

ساوه‌شمشکی در انتخابات روز ۲۱ آبان با ۴۱ رای به عنوان نفر پانزدهم وارد کمیسیون شده بود و حالا مثبت شدن تست دوپینگش او را در معرض اخراج از این کمیسیون نیز قرار می‌دهد چراکه طبق آیین‌نامه، ورزشکار عضو کمیسیون هرگز نباید محرومیتی در زمینه دوپینگ دریافت کرده باشد.

دوپینگ همیشه جدای از ورزشکار و رشته‌ای که از این محل آسیب می‌بینند، افراد دیگری را محق می‌کند که پشت خط فرد متخلف مانده‌اند، خصوصا وقتی پای اعزام بین‌المللی و مسابقه رسمی در میان باشد.

حالا در ماجرای حسین ساوه‌شمشکی که دوپینگش در المپیک زمستانی مثبت شده، مرتضی جعفری که در مسابقات انتخابی المپیک رقابت نزدیکی با این ورزشکار داشته، نسبت به پایمال شدن حقش معترض است: «حسین ورزشکار خیلی خوبی است، ۳۶ سال سن دارد و دو بار هم المپیک رفته است. تقریبا ۱۰ ماه پیش رباط صلیبی خود را عمل کردم و به سختی به مسابقات انتخابی المپیک رسیدم.

اولین مسابقه انتخابی ما در ترکیه بود، آنجا هر چه خوب اسکی می‌کردم حسین بهتر از من بود و نفر سوم اختلاف فاحشی با ما داشت. هر کاری که می‌کردم حسین باز یک پله خودش را از من جلوتر می‌کشاند.

این کمی برایم عجیب بود که کسی با ۳۶ سال سن امسال و در شرایطی که خیلی در تمرینات هم شرکت نمی‌کرد، اینگونه کار کند. در مسابقات داخلی هم باز این روند جلو رفت و حتی در آخرین انتخابی در پیست دربندسر همچنان حسین نفر اول بود، یعنی از ۱۳ مسابقه در ۱۱ مسابقه اول شد. این خیلی داستان سوال برانگیزی بود. این داستان آنقدر قوی بود که فدراسیون اسکی به اصرار ورزشکاران مجبور به گرفتن تست دوپینگ شد.

۱۵ دی ماه تست را از ما گرفتند. من و بقیه بچه‌ها خیلی پیگیری کردیم که چرا جواب نمی‌آید. می‌گفتند هنوز کمیته پزشکی جواب را نفرستاده است، در صورتی که جواب تست دوپینگ بعد از ۱۵ روز می‌آید. در نهایت هم جوابی به ما ندادند.»