۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تعجب جانواریو از قیمت دلار: ۲۷ هزار تومان؟!

۲۲ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۰۹
کد خبر: 609911
تعجب جانواریو از قیمت دلار: ۲۷ هزار تومان؟!

بازیکن برزیلی سابق تیم استقلال در گفت و گوی متفاوت با اقتصاد آنلاین از تغییرات ۱۰ سال اخیر ایران ابراز شگفتی کرد.

اقتصاد آنلاین – امیر جهانی؛ هفته گذشته بود که فابیو جانواریو هافبک سابق تیم های فولاد خوزستان، استقلال تهران و سپاهان اصفهان، پس از نزدیک به یک دهه به ایران بازگشت. او که جزو معدود بازیکنان خارجی با کیفیت فوتبال ایران بود، در طول سال های حضورش در کشورمان عناوین زیادی را به دست آورد و بسیار هم محبوب بود. البته در این مدت خبرهای زیادی از حضور جانواریو در تهران و اصفهان مخابره شده و او امشب تهران را به مقصد کشورش ترک می کند. همین موضوع سبب شد تا گفت و گوی متفاوتی با وی داشته باشیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فابیو از آمدنت به ایران شروع کنیم. چه اتفاقی افتاد که به اینجا آمدی؟

خیلی از این موضوع خوشحالم و خدا را بابت آن شکر می کنم. من در این مدت همواره پیغام های زیادی از هواداران دریافت می کردم و خیلی علاقه داشتم که روزی به ایران بازگردم. خوشحالم که پس از ۹ سال به اینجا آمدم تا این کشور زیبا با مردم دوست داشتنی و خونگرم را دوباره ببینم.

حتما شنیدی که استقلال هم در صدر جدول است و شانس زیادی برای قهرمانی دارد

بله، سر تمرین استقلال حاضر شدم و با دوستم فرهاد مجیدی هم ملاقات کردم. به نظر او کاریزمای مربیگری دارد و می تواند استقلال را قهرمان کند. چون وقتی شنیدم پرسپولیس ۵ سال پیاپی قهرمان شده، شگفت زده شدم.

چه تغییراتی از ۹ سال قبل تا الان به وجود آمده است؟ 

ترافیک که بیشتر شده است! (خنده) اما خب باید بگویم که بناهای زیادی هم ساخته شده اند که قدیم وجود نداشتند. همین هتل محل اقامت من واقعا زیباست و تا به حال آن را در تهران ندیده بودم. متاسفانه زمان سفرم به اصفهان ولی کوتاه بود و خیلی وقت نکردم که جای خاصی را ببینم. با این وجود جای سوال دارد که استادیوم ها و کمپ تمرینی هنوز به شکل سابق است.

یعنی فکر نمی کنم مجموعه ورزشی جدیدی حداقل برای استقلال ساخته شده باشد. درست است؟

بله؛ نه فقط استقلال که اکثر باشگاه های ایرانی از ساخت وزرشگاه جدید ناتوان هستند.

خب این موضوع خوشحال کننده نیست. به نظرم با توجه به استعدادها و البته علاقه فوق العاده ای که مردم اینجا به فوتبال دارند، ساخت مجموعه های ورزشی و امکانات بیشتر می تواند به رشد فوتبال ایران کمک زیادی بکند.

انجام چنین پروژه هایی هزینه زیادی دارد و با توجه به دولتی بودن ورزش در ایران، موضوع پیچیده تر هم می شود.

نمی دانستم که ورزش در ایران هنوز تحت قدرت دولت است. در گذشته برزیل هم این موضوع مشابه بود اما با آزاد شدن سرمایه گذاری، ورزش ما پیشرفت زیادی کرد. البته این را هم بگویم که می دانم اوضاع اقتصادی دولت شما خیلی جالب نیست.

چطور؟

حقیقتا برای چنج کردن مقداری پول به صرافی رفتم و از تفاوت قیمتی که وجود داشت شگفت زده شدم.

البته دوست ایرانی ام برایم این کار را انجام داد اما مگر قیمت دلار در مقایسه با پول ایران چقدراست؟

درحال حاضر که صحبت می کنیم چیزی نزدیک به ۲۷ هزار تومان.

جدی می گویید؟! مگر می شود تا این اندازه تغییر کند؟ آن زمان که من در ایران حضور داشتم، یادم است که عددی بود نزدیک به پول ایران با یک صفر بیشتر... یعنی خیلی نزدیک بودند. اما قطعا این عددی که شما می گویید خیلی بیشتر از چیزی است که من در خاطرم مانده بود. البته که در برزیل هم گاهی اوقات ثبات اقتصادی از بین می رود اما اینکه در طول ۱۰ سال این همه تغییر به وجود بیاید، حداقل در کشور ما بی سابقه است.

وضعیت کرونا و شیوع آن در برزیل چگونه است؟

متاسفانه کرونا تاثیر بدی روی مردم کشور من گذاشت. از مرگ و میر تا عوارض جانبی اش. هرچند که شنیده ام در ایران هم این اتفاق بسیار مخرب بوده و از این بابت عمیقا متاسفم. اکنون هم در شهری که من زندگی می کنم، کرونا خیلی کم شیوع پیدا کرده هرچند که بقیه کشور همچنان درگیر آن هستند که خب دولت برزیل برنامه بسیار بزرگی برای مهار آن داشته و با توجه به شیوع گسترده، آمار مرگ بالایی وجود ندارد. امیدوارم در ایران هم زودتر این ویروس ریشه کن شود چون اخبار خوبی در این باره نشنیدم و اینکه مردم خیلی به فاصله گذاری اجتماعی اعتقادی ندارند!

آیا بازهم به ایران باز می گردی؟

قطعا. من به همراه چند نفر از دوستانم که در باشگاهی در برزیل دارند، به اینجا آمدم تا شرایط همکاری با باشگاه های ایرانی را ببینند. امیدوارم طی ۳ یا ۴ ماه آینده دوباره به اینجا برگردم چون خیلی روزهای خوبی را تجربه کردم. شاید روزی که برمی گردم، جشن قهرمانی استقلال باشد!