۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

داستان تبلیغات محیطی به کجا می رسد؟ / درخواست ۵۰ برابری سازمان لیگ از استقلال

۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۸
کد خبر: 583535
داستان تبلیغات محیطی به کجا می رسد؟ / درخواست ۵۰ برابری سازمان لیگ از استقلال

امروز جلسه هیات رییسه سازمان لیگ برگزار می شود و به نظر تصمیم نهایی درخصوص تبلیغات محیطی اتخاذ می شود.

اقتصاد آنلاین – امیر جهانی؛  داستان تبلیغات محیطی در ورزشگاه ها و سهم باشگاه ها از این موضوع به یکی از موضوعات مهم این روزهای فوتبال ایران تبدیل شده است.  ماجرا از جایی آغاز شد که مصطفی آجرلو مدیریت باشگاه استقلال را برعهده گرفت و  در یکی از اقداماتش قرارداد باشگاه با کارگزار قبلی را فسخ و اعلام کرد که با یک شرکت جدید که قرار است ۵۰۰ میلیارد به آبی ها پرداخت کند، قرارداد امضا کرده است. قراردادی که به امضا رسید و طی آن مشخص شد که کارگزار جدید قرار است این ۵۰۰ میلیارد را در قالب ۳۵۰ میلیارد بابت تبلیغات پیراهن و اپلیکیشن و دیگر فضاهای موجود در تیم پرداخت کند و ۱۵۰ میلیارد تومان هم به استقلال بابت تبلیغات محیطی بپردازد.  برای تحقق این اتفاق صادق درودگر عوض هیات رییسه سازمان لیگ از این کارگزار بابت پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان، خواهان یک ضمانت نامه ۱۰۰ درصدی شد و خواست که این مجموعه به نیابت از باشگاه استقلال یک ضمانت به همین مبلغ به سازمان لیگ ارائه دهد.  مبلغی که در صورت تحقق انجام تبلیغات محیطی توسط استقلال به این باشگاه عودت داده می شود و اگر این زمان به تاخیر بیفتد بدون شک مبلغ کمتر خواهد بود. با این حال، نکته جالب در مورد این خواسته و این قرارداد استقلال، در مورد میزان گرفتن ضمانت نامه از سوی سازمان لیگ است که گویا در لیگ بیست و یکم به یکباره با یک جهش عجیب مقدار آن را نسبت به سالهای گذشته افزایش داده اند. 

طبق بررسی های انجام گرفته و شواهد موجود، سازمان لیگ در دوره های قبلی این چنین خواسته ای نداشته است. به عنوان مثال در سال ۹۸ سازمان لیگ بابت یک قرارداد۱۰۰ میلیاردی تنها ۲ درصد یعنی معادل دو میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی گرفته است.  این تغییر رویکرد این سوال را به وجود می آورد که چرا به یکباره این مجموعه در لیگ امسال رویه را عوض و این میزان را ۵۰ برابر کرده و به ۱۰۰ درصد رسانده است! آن هم برای سازمانی که گویا ۳۰ درصد از این مبلغ تبلیغات محیطی متعلق به خودش است.  این یعنی حالا سازمان لیگ جهت تنویر افکار عمومی، با این درخواستی که از کارگزار استقلال داشته، باید مشخص کند که در سالهای ۱۳۹۹و ۱۴۰۰ چه میزان ضمانت نامه گرفته و آیا به جز سال ۹۸ که این میزان ۲ درصد بوده در سالهای بعدی هم مثل استقلال از کارگزاران این تیم ۱۰۰ درصد ضمانتنامه خواسته است؟ پاسخی که قطعا می تواند سازمان لیگ را از حواشی احتمالی بابت این مساله و جوابگویی های پی در پی به خاطر این موضوع دور کند. البته در صورتی که بتواند یک جواب قانع کننده بابت این تغییر روال داشته باشد. 

از طرفی از باشگاه استقلال خبر می رسد که آجرلو با اعلام این موضوع که سازمان لیگ بابت تبلیغات گذشته هنوز ۲۵ میلیارد تومان به باشگاه استقلال بدهکار است، قصد ندارد تا زمانی که این بدهی تسویه نشده، هیچ ضمانتنامه ای به طرف مقابل بدهد. 

از آن طرف پس از اینکه استقلالی ها در بازی با نساجی از تبلیغات سازمان لیگ ممانعت کردند، درودگر اعلام کرد که این اقدام سبب ضرر ۵ میلیارد تومانی به سایر باشگاه ها در لیگ برتر و لیگ دسته اول و دوم شده و قطعا در درآمدهای استقلال محاسبه می شود. هرچند که او دقیقا اشاره نکرد که تبلیغات بازی استقلال چه ارتباطی به باقی تیم ها در سایر لیگ ها دارد!

به هر کیفیت باید تا جلسه امروز صبر کرد تا شاید تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود و ماجرای تبلیغات محیطی به باشگاه ها واگذار شود.