۰ نفر

فوتبال به وقت کرونا

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 440138
فوتبال به وقت کرونا

به‌نظر می‌رسد بالاخره انتظارها به‌سر خواهد رسید و به‌زودی شاهد ازسر‌گیری مسابقات فوتبال در ایران خواهیم بود. ابتدا تمرینات تیم‌ها آغاز می‌شود و از دهه سوم خرداد هم شاهد برگزاری ادامه مسابقات لیگ برتر و جام‌حذفی، پشت درهای بسته خواهیم بود. حتما پروتکل‌ها و پیشنهادهای بهداشتی از سوی متخصصان امر به بازیکنان و مربیان گوشزد خواهد شد، اما خب بد نیست به این چند توصیه هم نیم‌نگاهی داشته باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شاید در 30سال گذشته هرگز چنین تجربه‌ای در فوتبال ایران وجود نداشته است؛ اینکه بالاترین سطح از مسابقات باشگاهی کشور بیشتر از 3ماه تعطیل باشد و بعد ناگهان به شکل بسیار فشرده برگزار شود. این یک فضای انبساطی-انقباضی عجیب و غریب است که به ضرورت شرایط ایجاد شده است. بنابراین مهم است که بازیکنان برای پیشگیری از آسیب‌دیدن، بیشتر از قبل به فکر حفظ سلامتی‌شان باشند. در این میان یکی از مهم‌ترین موارد، خواب و استراحت کافی است. متأسفانه بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی اعتقادی به خواب کافی و سرشب ندارند و وقت‌شان را تا حوالی سحر در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. حالا اما دوستان فوتبالیست باید هر 4روز یک‌بار بازی کنند و این مسئله ممکن است برای آنها گران تمام شود. طبیعتا کاهش ایمنی و آمادگی بدن، به‌معنای افزایش احتمال مصدومیت خواهد بود.

  با سالمندان معاشرت نکنید

یافته‌ها در مورد کرونا نشان می‌دهد این ویروس «معمولا» به افراد جوان و سالم که بیماری زمینه‌ای خاصی هم ندارند کارگر نیست. بنابراین همه امیدوارند در مورد خود فوتبالیست‌ها مشکلی وجود نداشته باشد. در عین حال اما این احتمال وجود دارد که آنها به‌عنوان ناقل عمل کنند و ویروس را به کسی برسانند که به حالش تأثیر شدید داشته باشد. بنابراین مثل همه مردم، فوتبالیست‌ها هم باید تا پایان تمرینات و مسابقات معاشرت‌های جانبی‌شان را مخصوصا با افراد سالمند و آسیب‌پذیر، به‌شدت محدود کنند.

  دست، ماچ و حتی مشت ممنوع

به‌نظر می‌رسد فوتبال در موقعیت کرونا یک فرصت خوب باشد تا سنت من‌درآوردی و توخالی روبوسی قبل از بازی ور بیفتد. داستان در فوتبال ایران اینطوری است که بازیکنان و مربیان تیم میزبان (مخصوصا کسانی که سابقه بازی زیرنظر مربی حریف را دارند) به سمت نیمکت مقابل می‌روند و مراسم ماچ و بغل راه می‌اندازند، اما همین که بازی تمام شد، کل این فیلم هندی فراموش می‌شود و اعضای دو تیم هرچه از دهان‌شان درمی‌آید نثار طرف مقابل می‌کنند! الان به‌خاطر شرایطی که پیش آمده خبری از آن شوآف اول بازی نیست و امیدواریم در دوران پساکرونا هم آن را نبینیم. همینطور فیفا دست‌دادن را هم ممنوع کرده و کارشناسان حتی نسخه جایگزین آن یعنی مشت‌زدن را نیز تأیید نمی‌کنند.

  شادی گل غیربهداشتی قدغن

شاید مهم‌ترین آورده بازگشایی بوندس‌لیگا در آلمان، آموزش شادی گل‌های کنترل‌شده و دارای فاصله‌گذاری بود؛ آنچه روز شنبه بازتاب زیادی در دنیای فوتبال داشت. به‌هرحال مهم است که این مسئله رعایت شود. شاید حفظ فاصله موقع شادی گل در یک بازی پربرخورد مثل فوتبال خیلی ضروری به‌نظر نرسد، اما این شادی‌های خاص پیامی است که از جانب بازیکنان به کل جامعه منتقل می‌شود؛ اینکه شرایط عادی نیست، بحران تمام نشده و حفظ تدابیر بهداشتی در زندگی روزمره همچنان ضرورت دارد.

  کادر درمان را دلگرم کنید

الان در بسیاری از کشورهای جهان مردم در حال تشکر و قدردانی از زحمات کادر درمان هستند. این مسئله با شیوه‌هایی مثل کف‌زدن از روی بالکن یا ارسال انبوه دسته‌گل مقابل درهای بیمارستان انجام می‌شود که به هرحال در فرهنگ ما زیاد رایج و شدنی نیست. بنابراین خوب است بعد از بازگشایی لیگ، بازیکنانی که گل می‌زنند بعضا از این فرصت سود ببرند و با ارسال پیام به کادر درمان، آنها را دلگرم کنند.

  فحش ندهید!

این هم یک توصیه با رنگ و بوی فانتزی؛ با ازسر‌گیری مسابقات، یادتان باشد که صدا در ورزشگاه‌های خالی به‌شدت انعکاس دارد و میکروفن‌ها هم به‌راحتی آن را برای بیننده‌های تلویزیونی پخش می‌کنند.

 بنابراین بیشتر از قبل هیجان و احساسات‌تان را کنترل کنید و مراقب الفاظی که به‌کار می‌برید باشید. قبلا موقع برگزاری بازی در استادیوم‌های خالی، چند شاهکار درست و حسابی داشته‌ایم، پس مراقب باشید لطفا!