۰ نفر

قراردادهای پوشالی؛ آفت فوتبال ایران

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۰۹
کد خبر: 378663
قراردادهای پوشالی؛ آفت فوتبال ایران

مهلت نقل‌وانتقالات لیگ برتر فوتبال به پایان رسید و تیم‌ها توانستند تا حدودی بازیکنان مدنظر خود را جذب کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، موضوعی که البته در فوتبال ایران تبدیل به سوژه اصلی نقل‌وانتقالاتی می‌شود، بحث تمدید قرارداد باشگاه‌ها با بازیکنان مدنظرشان است که بعد از گذشت یک فصل همان بازیکنان که قراردادشان را تمدید کردند به راحتی می‌توانند از باشگاه جدا شوند و به تیم دیگری بروند. در لیگ‌های معتبر اصولا باشگاه طوری با بازیکن قرارداد امضا می‌کند که به‌اصطلاح مو لای درزش نمی‌رود و بازیکن به راحتی نمی‌تواند با استفاده از تبصره‌های قراردادش، بدون اطلاع باشگاه به تیم دیگری برود، اما در ایران و لیگ برتر اغلب بازیکنان دست‌بالا را بعد از عقد قرارداد دارند و بدون هیچ ترس و تبصره‌ای با تیم‌های دیگر مذاکره می‌کنند و در صورت عدم توافق، بار دیگر با تیم خودشان تمدید می‌کنند. 

علیرضا بیرانوند؛ تمدید نفر اول و سوژه اصلی خروج از باشگاه! 

دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ایران قطعا نفر اول باب‌کردن قراردادهای بلندمدت در فوتبال ایران است؛ دروازه‌بانی که دو فصل پیش قرارداد پنج‌ساله‌ای را با سرخ‌پوشان امضا کرد که طی آن تا 1400 می‌بایست سنگربان پرسپولیسی‌ها باشد. در پایان هر فصل اما علیرضا بیرانوند به‌عنوان نفر اصلی نقل‌وانتقالات قصد دارد باشگاه را ترک کند. او که هرساله یکی از بازیکنان گران‌قیمت پرسپولیس در تمدید قرارداد محسوب می‌شود و آپشن‌های خوبی هم در قراردادش لحاظ می‌شود در پایان هر فصل با توجه به ‌بندی که در قراردادش وجود دارد می‌تواند از پرسپولیس جدا شود. با توجه به اینکه پرسپولیس نتوانست رشید مظاهری را جذب کند، حضور بیرانوند به‌عنوان سنگربان ایرانی شاغل در اروپا منتفی شد. ماجرا از این قرار است که بیرانوند می‌توانست با پرداخت 700 هزار دلار راهی تیم دیگری شود، اما به دلیل اینکه پیشنهادات اروپایی به این بازیکن آن‌طور که باید چشمگیر نبود، بیرانوند تصمیم گرفت در تیمی همچنان دروازه‌بانی کند که هم نفر اول باشد و هم شرایط مالی مناسبی را برایش فراهم کرده باشد. او به تازگی قراردادش را تا 1402 تمدید کرده است. 

بشار رسن؛ تمدید قرارداد در کنار جدایی از پرسپولیس

یکی از شگفتی‌های تمدید قرارداد؛ موضوع باقی‌ماندن بشار رسن در پرسپولیس است. این بازیکن که از اواسط لیگ شانزدهم به پرسپولیس اضافه شد، جزء معدود خارجی‌های باکیفیت این تیم است که توانسته محبوبیت خاصی نیز بین هواداران پیدا کند. بشار که فصل گذشته و پیش از برگزاری مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا پدرش را از دست داد، با تشویق یکصدهزارنفری پرسپولیسی‌ها در ورزشگاه آزادی متوجه محبوبیت فوق‌العاده خود در باشگاه شد. او در یکی از برنامه‌های پربیننده عراق که به صورت زنده هر هفته روی آنتن می‌رود، دلیل عدم جدایی‌اش از پرسپولیس را این‌گونه توضیح داد: «از اصلی‌ترین دلایل من برای اینکه نمی‌توانم به تیم دیگری بروم، میزان محبوبیتم در بین هواداران پرسپولیس است؛ قطعا نمی‌توانم به تیمی بروم که یکصد هزار نفر من را ایستاده تشویق می‌کنند». بشار رسن این جملات را همراه با بغض بیان کرد و قراردادش را اواخر فصل قبل با انتشار پستی اینستاگرامی در کنار سیدجلال حسینی به مدت دو فصل دیگر تمدید کرد. لیگ برتر که به پایان رسید، صحبت از عدم قرارداد این بازیکن با باشگاه مطرح شد و همین‌طور خبر مذاکره چند تیم قطری با این بازیکن باعث شد تا هواداران از اینکه ماجرای آن عکس چه بوده است سردرگم شوند. بشار زیر برگه تمدید قرارداد دوساله را در حالی امضا کرد که باز هم دست‌بالا با بازیکن بود، نه باشگاه. هافبک خلاق تیم ملی عراق که بیش از 40 درصد از طلب خود را دریافت نکرده بود، زیر برگه‌ای را امضا کرده بود که حکم «مشروط» داشت و این‌بار حق با بازیکنی بود که نزدیک نیمی از قراردادش را از پرسپولیس طلب داشت. نکته عجیب اینکه در قرارداد اولیه، جای میزان مبلغ از قصد خالی گذاشته شده بود تا فاقد اعتبار باشد. سرانجام مدیران وقت پرسپولیس زیر فشار هواداران توانستند بخشی از طلب این بازیکن را پرداخت کنند تا این بازیکن به صورت رسمی دو فصل دیگر قراردادش را تمدید کند؛ هرچند یک بند جالب در قرارداد بشار، انتقال به تیم‌های اروپایی بدون درنظرگرفتن قراردادش با پرسپولیس است، اما این بازیکن آن‌قدر کارایی برای سرخ‌ها داشته که زیر بار چنین ‌بندی بروند! 

مهدی ترابی؛ سوپراستاری با حق فسخ یک‌طرفه

بمب نقل‌وانتقالاتی فصل گذشته لیگ برتر قطعا مهدی ترابی است؛ وینگر تکنیکی و باهوش پرسپولیس با درخشش در سایپا مشتریان زیادی پیدا کرد و این بازیکن 22 ساله خواهان زیادی از تیم‌های مدعی عنوان قهرمانی داشت که سرانجام خود او تصمیم گرفت راهی پرسپولیس شود؛ خبر قرارداد دوونیم‌ساله این بازیکن با سرخ‌پوشان تهرانی موجی از شادی را برای هواداران این تیم داشت، اما پس از پایان لیگ هجدهم ترابی در گفت‌وگویی اعلام کرد هنوز وضعیت ماندنش در پرسپولیس مشخص نیست. هافبک مهاجم خلاق تیم ملی ایران یکی از آن بازیکنانی است که حق فسخ یک‌طرفه در قراردادش وجود دارد و بدون دردسر می‌تواند راهی یکی از تیم‌های مدنظرش شود؛ هرچند عدم پرداخت طلب این بازیکن توسط باشگاه نیز می‌تواند قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کند.  تمدید قرارداد در تیم‌های ایرانی و به‌خصوص دولتی از آن دست اتفاقات و سوژه‌های منحصربه‌فرد در فوتبال ماست؛ قراردادی که به‌هیچ‌وجه دست‌بالا را به باشگاه‌ها نمی‌دهد و بازیکنان این حق را برای خود قائل هستند که در صورت داشتن پیشنهاد مقبول، قرارداد خود را به صورت «یک‌طرفه» فسخ کنند و راهی تیم دیگری شوند. «قراردادهای پوشالی» قطعا مختص فوتبال فارسی است و ظاهرا قرار نیست حالاحالاها مدیری پیدا شود که حق را به باشگاه بدهد.