۰ نفر

تلاش برای خروج از لیگ مردانه

۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۱۳
کد خبر: 374366
تلاش برای خروج از لیگ مردانه

مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای مثبت و امیدوارکننده، اقدام عملی نه چندان مؤثر و خبرهای ناامیدکننده. این پروسه ماه‌های اخیر بحث ورود زنان به ورزشگاه‌هاست که هر از چند گاهی حسابی اخبار فوتبال و حتی اجتماعی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تنها 4 روز به شروع لیگ برتر نوزدهم باقی مانده و هیچ خبری از صدور مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیست، هیچ اتفاق مثبتی برای خانم‌های خبرنگار و عکاس که قرار بود از امسال بتوانند مسابقات لیگ را از نزدیک ببینند، نیفتاده است.

در واقع ابهامات همچنان پابرجاست و در عین حال تغییر واضح و روشنی شاهد نیستیم. در این شرایط می‌توان مدعی شد که تنها 4 روز به شروع لیگ برتر «مردانه» باقی است. تمام اینها در شرایطی است که موضع دولت کاملاً روشن و صریح است؛ بارها اعلام شده که دولت موافق حضور زنان است و نهادهای تصمیم‌ساز برای حل این مشکل گام‌های مؤثری هم برداشته‌اند اما اینکه چرا هنوز به نتیجه نرسیده را باید در نهادهای خارج از دولت جست‌وجو کرد. لعیا جنیدی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، چهاردهم ماه جاری گفت: «دولت موافق ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌هاست و می‌دانم وزارت ورزش و جوانان هم همیشه پیگیر این موضوع بوده است. برای ورود خانم‌ها باید یک هماهنگی بین قوا به وجود بیاید.»

در این میان خبری غیررسمی و تأیید نشده که در روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شده، زنان خواهان ورود به ورزشگاه‌ها را با نگرانی مواجه کرده است. براساس این خبر که با واکنش زیاد کاربران همراه شده، چند دختر که پیش از این با تغییر ظاهر و گریم مردانه موفق به حضور در ورزشگاه شده بودند، بازداشت شده‌اند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم می‌گوید که برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها و تماشای حضوری مسابقات مانعی وجود ندارد. او دیروز در حاشیه سفر به استان اردبیل گفت:«مانعی نداریم که خانم‌ها در فضاهای مجزا، ورودی مجزا و امکانات مجزا بتوانند در فضای خوب و سالم ورزشگاه‌ها حاضر شوند. وزیر ورزش و جوانان به صورت خوب و جدی این مساله را دنبال می‌کند. به زودی تلاش‌های آقای سلطانی‌فر در این زمینه نتیجه هم خواهد داشت.»

دیروز لیلا صوفی‌زاده، نایب رئیس فدراسیون فوتبال به ایرنا گفت: «حضور زنان به فضای اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ورزشگاه‌ها اعتبار می‌بخشد و وقت آن رسیده تا شاهد فوتبال حرفه‌ای در بخش زنان و مردان همگام با هم باشیم.» او صحبت‌هایش را با تبعات مثبت این اقدام ادامه داد: «حضور زنان در ورزشگاه یک فرصت بسیار خوب و مؤثر برای اعتلای جسمی، فکری، فرهنگی و اجتماعی زنان در جامعه خواهد بود. همیشه معتقد بودم که در یک کشور اسلامی زمانی که حقوق برابری را برای آنها قائل باشیم، جنسیت معنا ندارد.

در ادارات دولتی، زن و مرد در کنار هم کار می‌کنند و در راهپیمایی‌ها و حتی در انتخابات همواره حضور داشتند. گرچه نباید نقش پررنگ زنان را در دوران جنگ فراموش کنیم که از دامان آنها مردان به عرصه‌های نبرد رفتند و ایستادگی کردند. برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در کنار مردان مهم‌ترین کار تغییر نگاه جامعه است. اگر زنان در ورزشگاه حضور یابند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. همان‌طور که در دیدار ایران- بولیوی و پرسپولیس-کاشیما این اتفاق افتاد و حاشیه‌ای نداشت. زنان با رعایت هنجارها و رعایت وظایف یک تماشاگر و هوادار تیم ملی در این محیط‌ها شرکت خواهند کرد. در واقع آنها فرهنگ تماشاگر بودن را به عنوان یک زن رعایت می‌کنند.»

لیلا صوفی‌زاده همچنین یادآور شد: «نمایندگان مجلس زن، مشاوران استانداری و مسئولان زن در اداره کل ورزش و جوانان همه باید در پر کردن فضای ورزشگاه‌ها کمک کنند و امکانات لازم را برای حضور آنها فراهم سازند. گرچه سیستم حمل و نقل، تبلیغات شهری، تلویزیونی و رادیویی و شبکه‌های اجتماعی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای دیدن مسابقات زنان خیلی مؤثر است.»