۰ نفر

در کمترین زمان بیشترین حجم از درستان را بخوانید

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۲۵
کد خبر: 704403
در کمترین زمان بیشترین حجم از درستان را بخوانید

چگونه حجم زیادی درس بخوانیم ؟ معمولا اولین راه حلی که به ذهن آدم میرسد این است که روزانه ۱۲ الی ۱۴ ساعت درس بخواند!

نحوه صحیح درس خواندن در وقت و زمان کم

به گزارش اقتصاد آنلاین، درست ترین راه حل، بهتر درس خواندن است. به این معنا که باید تلاش کنید تا همان ساعات محدودی که درس می‌خوانید، مفید باشند. برای آن ‌دست از دانش آموزانی که در طول ترم درس نمیخوانند، امتحان های پایان‌ ترم از نظرشان  کابوس است و درس خواندن را به چشم یک مسابقه می‌بینند ! اینگونه درس خواندن در بین دانش آموزان بسیار رایج است، حتی ممکن است خیلی از خوانندگان این مقاله هم در این دسته قرار داشته باشند .

اولین قاعده ای که باید بدانید این است که ۱۲ ساعت درس خواندن در روز، روش سالم و درستی نیست؛ و حتی احتمال اینکه بتوانید به این ساعت درس خواندن در روز عادت کنید خیلی کم است. بهترین روش این است که با توجه کامل درس بخوانید و بین درستان استراحت های کوتاه داشته باشید. نباید روی کمیت درس خواندتان تمرکز کنید؛ بلکه باید دقت کنید چقدر درس خواندید. در این نوشته از مجله روانشناسی آرامش زندگی چند روش پیشنهاد می‌کنیم که کمک می‌کنند به بهترین شکل ممکن درس بخوانید و تمرکز کافی داشته باشید.

چگونه حجم زیادی درس بخوانیم ؟

۱. از استراحت کوتاه به خوبی استفاده کنید

در زمان استراحت باید ذهنتان را از هر چه فکر امتحان و استرس است، خالی کنید. اگر از زمان استراحتتان برای برنامه‌ریزی درسی استفاده کنید و یا از درس با دوستانتان حرف بزنید، ذهن شما استراحت نخواهد کرد؛ در نتیجه برای مرحله ی بعدی درس خواندن ذهنتان به خوبی عمل نمیکند و درس خواندنتان مفید نخواهد بود.

۲. هر روز مقدار کمی از هر درس بخوانید

به عنوان مثال اگر عجله کنید و بخواهید کل فصل ۱ شیمی را در یک روز تمام کنید، هم خسته می‌شوید و هم برای امتحان فقط بخش کوچکی از آن در خاطرتان باقی می‌ماند.

۳. هم هایلات کنید، هم بنویسید!

همه می‌دانند که هایلایت کردن نکته های مهم درس در به خاطر سپردن آن نکات بسیار کمک می‌کند. اما یک راهی که باعث می شود درس هایی که خوانده اید را بیشتر به خاطر بسپارید، این است که نکات مهم درس را در حاشیه کتاب بنویسیم. سعی کنید نکات مهم را با صدای بلند بخوانید و بعد آن را یادداشت کنید . دیدن، شنیدن، و نوشتن نکات مهم یکی از اصلی ترین روش های به خاطر سپردن نکات مهم درسی است و زمانی که میخواهیم در زمان کم حجم زیادی درس بخوانیم، آن را رعایت کنیم .

نحوه صحیح درس خواندن در وقت و زمان کم

۴. کمیت و کیفیت استراحت‌های بین درسی

طبق تحقیقات انجام شده تایم استاندارد برای هر مرحله درس خواندن حدود ۲ ساعت است. این ۲ ساعت درس خواندن هم می‌تواند به ۴ نوبت ۲۵ دقیقه ای تقسیم شود و بین این ست های درسی، ۵ دقیقه زمان برای استراحت در نظر گرفته شود. در صورتی که نیاز دارید بیش از ۲ ساعت درس بخوانید، بین هر ۲ ساعت درس خواندن، ۲۰ دقیقه استراحت کنید .

۵. هر درسی که می‌خواهید بخوانید از ۲ بخش تشکیل شده است: محتوای اصلی و محتوای فرعی

محتوای اصلی شامل اصول ، نظریه‌ ها ، فرمول ‌ها و نمودار‌ های مهم کتابتان است . در حالی که محتواهای فرعی مربوط به مثال ‌ها و نمونه ‌ها است. معمولا حدود ۴/۵ درصد سوال های امتحانی از محتواهای اصلی مطرح می شوند .

پس اگر زمانتان بسیار کم است و امکان تمام کردن کل کتاب یا جزوه تا موقع امتحان توجود ندارد، روی محتواهای اصلی درستان تمرکز کنید. ما به شما پیشنهاد میکنیم که نمونه سوال های امتحانی سال‌ های گذشته را بررسی کنید و تا برای مباحثی که به احتمال زیاد در امتحان مطرح نمی‌آیند، وقت زیادی صرف نکنید.

۶. دسته‌های دروس را بشناسید

درس ‌هایی که حفظی هستند مانند زیست‌ شناسی، تاریخ و جغرافیا شامل مفهوم هایی هستند که باید به خاطر سپرده شوند. درس‌ ها ی حل کردنی مانند ریاضی و فیزیک شامل مسئله هستند و درس‌ ها ی تفسیری مانند زبان فارسی و انگلیسی و سایر زبان‌ها. برای یادگیری ماندگار بهتر است در وقت هایی که باید زیاد درس بخوانید، بین انواع مختلف دروسی که انتخاب می‌کنید توازن را برقرار کنید.

۷. یادداشت برداری درست برای تمام کردن موثر درس‌ها در دقیقه‌ی آخر مهم است

دو روش موثر برای نوت‌برداری، روش های SQ۵R و یادداشت‌ برداری کرنل هستند که هر دو بسیار کارآمد هستند.

الف) روش SQ۵R کوتاه شده ابتدای‌ کلماتی به زبان انگلیسی است که ترجمه ی آنها می شود:  مطالعه ی‌ اجمالی، خواندن ، حفظ کردن ، از حفظ خواندن ، مرور کردن و بازیابی اطلاعات است.

مطالعه‌ اجمالی

برای این کار به متن درستان نگاهی اجمالی بیاندازید و نکته های مهم را علامت بزنید. این کار نباید بیش از ۷ الی۱۰ دقیقه طول بکشد.

سوال پرسیدن

عنوان پاراگراف های درسی را به سوالی که می‌شود در امتحان پرسیده شود ، تبدیل کنید. سوالات پیدا شده را در کنار بخش‌ های مهم متن کتاب بنویسید .

خواندن، حفظ کردن، از بر خواندن

بار دیگر به متن درس نگاهی بیاندازید و نکته های مهم را به صورت جداگانه و به زبان خودتان حفظ کنید. دورشان خط یا کادر بکشید تا مشخص باشند. حالا سعی کنید نکاتی را که یاد گرفتید، از حفظ بخوانید.

دوره کردن

مرحله های قبلی را مجددا تکرار کنید و در مورد نکاتی که فرا گرفتید تامل کنید تا آن را به طور کامل به خاطر بسپارید.

ب) نوت‌های کرنل روشی کارآمد از یادداشت برداری است که موضوعات را در ۳ ستون طبقه‌بندی می‌کند. این روش به خاطر سپاری و بازیابی اطلاعات را برای شما بسیار سهل و آسان می‌کند. هنگام دوره کردن نکات می‌توانید ستون سمت راست را با کاغذی بپوشانید و سعی کنید که به سؤال های سمت چپ پاسخ درست دهید.

۸. اگر دقیقه 90 و شب قبل از امتحان درس می‌خوانید باید بدانید که:

لازم است هر چیز جدیدی که فرا می‌گیریدرا طی ۲۴ ساعت دوره و بازیابی کنید . اگر وقتی برای دوره کردن در نظر نگیرید، ۸۰ درصد مباحثی که مطالعه کردید از ذهن‌تان می‌پرد! این گفته ی ما نیست،  از نظر علمی اثبات شده است.

۹. فرمول‌ها و نکات کلیدی را جلوی چشم خود قرار دهید

وقتی این نکات، کل روز جلوی چشم‌تان باشد، راحت‌تر میتوانید آن‌ها را فرا بگیرید و به خاطر بسپارید. برای مفاهیم دشوار‌تر فلش‌کارت تهیه کنید و همراه خودتان همه جا ببرید. شما میتوانید از وقت های نرده تان برای مرور فلش کارت ها استفاده کنید.

۱۰. خواب کافی بیشتر از آن چه تصور می‌کنید اهمیت دارد!

بیشتر دانشجویان و دانش‌آموزان شب قبل از امتحان  را تا صبح بیدار می‌مانند تا تمام مباحث درسی را قبل از امتحان دوره کنند. بهتر است بدانید خواب کافی  ست که حافظه‌ کوتاه‌مدت را به بلندمدت تبدیل می‌کند . پس جهت یادآوری مباحث خوانده شده سر جلسه‌ امتحان، باید شب قبل امتحان حدود ۷ یا ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید .

نکته آخر

در این مقاله با ۱۰ روش دریافتیم که چگونه میتوانیم حجم زیادی درس بخوانیم. روش های پیشنهاد شده به کمک شما می آید تا در مدت زمان کوتاهی درس‌ هایتان را به خوبی بخوانید و برای امتحان هایتان آماده شوید . تلاش کنید وقتتان را با افرادی که انگیزه‌ ی زیادی جهت درس خواندن دارند، سپری کنید و با آنها درس بخوانید. اگر اطرافیان شما حواس‌پرت باشند و یا حتی بدتر از آن، باعث شوند که حواس شما پرت شود، باعث می‌شود تا نتوانید به خوبی برای امتحان هایتان آماده شوید. پس بهترین کار این است: با افرادی درس بخوانید که به شما انگیزه ی درس خواندن می‌دهند .

می‌توانید با یکی از هم کلاسی هایتان قرار بگذارید و هر روز هدف های درسی کوچکی را مشخص کنید و با هم پیش ببرید. میزان درسی که خوانده اید را از یکدیگر بپرسید و مشکلات درسی تان را با هم برطرف کنید. یک روش سریع و موثر برای این که متوجه شوید چقدر خوب درستان یاد گرفته اید این است که سعی کنید مباحثی را که خواندید، برای کسی بازگو کنید، بطوری که قصد آموزش به آن شخص را داشته باشد.