۰ نفر

اگر این ویژگی ها را دارید، دوست خوبی هستید

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۵۳
کد خبر: 700952
اگر این ویژگی ها را دارید، دوست خوبی هستید

پیدا کردن دوست در شبکه های اجتماعی خیلی آسان است، اما دوستی معنادار خیلی سخت پیدا می شود. یکی از تناقضات عصر دیجیتالی ما این است که انگار داریم از هم جدا می شویم.

ویژگی دوست خوب ؛ دوست واقعی به کی میگن ؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از بهترین راه های پیدا کردن دوستان خوب پیروی از قوانین ” دوست خوب بودن ” است. دوستی های حیات بخش برای سلامت ما به عنوان انسان ضروری هستند.

یک دوست خوب ویژگی هایی دارد، اما ما نباید صرفا به دنبال دوستی با افرادی باشیم که این ویژگی ها را دارند، بلکه اگر می خواهیم دوستی ما با این افراد پایدار باشد باید خودمان هم این ویژگی ها را داشته باشیم.

دوستی قوی است. یک دوست خوب می تواند ما را از بدبختی و تنهایی نجات دهد و به ثروت و موفقیت های بزرگ برساند.

7 ویژگی یک دوست خوب:

1 -یک دوست خوب همیشه در دسترس است

یک دوست خوب در برنامه اش دوستی را در اولویت قرار می دهد. دوستی معنادار و پایدار یک محصول فرعی نیست، بلکه با گذاشتن وقت و انرژی، به صورت آگاهانه و عمدی و از ته قلب ایجاد می شود. بنابراین نقطه ی شروع یک دوستی پایدار مستلزم صرف وقت برای آن رابطه است. یکی از چیزهایی که پیوند دوستی را ضعیف می کند این است که افراد به خوبی برای بودن با دوستانشان وقت نمی گذارند. اگر شما عمدا برای دیدن آن ها وقت نگذارید روابط دوستی کم کم سست می شوند و بعد از مدتی دوستی از بین خواهد رفت .

2 -یک دوست خوب شنونده است

کلید اصلی یک ارتباط متوازن، توجه هوشیارانه و گوش دادن به طرف مقابل است. کسانی که شنونده ی خوبی هستند، احساسات طرف مقابل را قبول دارند. این امر به این معنی است که حرف های طرف مقابل منطقی است.

مطالعات نشان داده است که حتی حضور تلفن می تواند به ارتباط متقابل صدمه بزند. حتما شنیده اید که می گویند: خدا انسان را با دو گوش و یک دهان آفرید. بنابراین باید دو برابر حرف زدن گوش کنیم. در گوش دادن سریع باشید و در حرف زدن کند و آهسته . دوست خوب کسی است که کم تر حرف می زند و بیشتر گوش می دهد.

دوست خوب

3 -دوست خوب به ما می گوید چه چیز نیاز داریم تا گوش کنیم، نه این که چه چیزی می خواهیم گوش کنیم

بدون شک چیزهایی را دوست داریم بشنویم که به آن ها علاقه داریم. دوست داریم عقایدمان تایید شوند. دوست داریم دوستان به لطیفه ی ما بخندند و نظراتمان تصدیق شوند. اما یک دوست واقعی صرفا همه ی اعمال ما را تایید نمی کند، بلکه ما را به چالش بهتر فکر کردن و بهتر عمل کردن می کشاند.

این بدان معنی است که ما با دوست خوب گفت و گوی سخت هم خواهیم داشت. ضرب المثلی می گوید: “سرزنش صادقانه بهتر از عشق دروغین است، زخمی که از دوست صادق می رسد بهتر از محبتی است که در پس آن دشمنی وجود دارد .”

به عبارت دیگر، دوست خوب ممکن است در مورد زندگی ما انتقادی به ما بکند که ما را از مسیر منحرف برگرداند. حال این انتقاد ممکن است جسمی، روحی، معنوی، و یا نگرشی باشد . این انتقاد را به طور صریح و صادقانه از یک دوست خوب که خیر شما را می خواهد بشنوید بهتر است تا این که با دوستانی باشید که فقط چیزهایی که دوست دارید بشنوید به شما می گویند و هیچ سودی برای شما نخواهند داشت.

4 -یک دوست خوب شما را قوی میکند

ضرب المثلی می گوید: “با عاقل بگرد تا عاقل شوی. با احمق بگرد و نابودی زندگی خود را ببین.” دوستانی که انتخاب می کنیم مسیر زندگی ما را تعیین می کنند. یک مثل قدیمی می گوید:” دوستانت را به من نشان بده تا آینده ات را به تو نشان دهم.”

دوستان نقش مهمی در زندگی، ارزش ها، اهداف و آرزوهای ما دارند. وقتی با افرادی رفت و آمد می کنید که متعهد به ساختن یک زندگی شاهانه هستند، احتمال این که آینده ی شما روشن باشد زیاد می شود.

حرف هایی که در زندگی با یک دوست می گویید، و حرف هایی که اجازه می دهید در زندگی شما گفته شود، خیلی مهم است. کسانی که به آن ها اجازه می دهید در زندگی شما صحبت کنند، بیشترین تاثیر را در آینده ی شما دارند. همین امر باید باعث شود که ما عمیقا در مورد کسانی که در زندگی مان تاثیر می گذارند فکر کنیم و این که حرف های ما چقدر می تواند در زندگی دیگران موثر باشد.

5 -یک دوست خوب می بخشد

صرف این که با یک نفر دوست هستید دلیل نمی شود که در همه چیز اتفاق نظر داشته باشید. این جمله معروف است که می گویند:” هر چه دو نفر بیشتر به هم نزدیک باشند، بیشتر پای همدیگر را لگد می کنند.”

در همه ی دوستی های دیرینه اوقاتی پیش می آید که پشیمانی و بخشش بین دو طرف مبادله می شود.

هیچ دوستی ای کامل نیست و باید قبول کرد که هر از گاهی دل خوری بین دو دوست پیش می آید که با پشیمانی و گذشت حل می شود. ضرب المثلی می گوید:” از یک تقصیر چشم پوشی کن و دوستی را حفظ کن؛ به چیز کوچکی بند کن و با دوستت خداحافظی کن .”

6 -یک دوست خوب قابل اعتماد است

یکی از مهم ترین ارزش های دوستی اعتماد است. قابل اعتماد بودن برای یک دوستی سالم و پایدار ضروری است. یکی از راه های قابل اعتماد شدن این است حرف هایی که می خواهید بگویید ارزیابی کنید. آیا حرفی که می خواهید بگویید که ارزش گفتن دارد؟ یا ممکن است شما را نزد دیگران بی اعتبار کند.

آیا اطلاعات کسی را که به شما اعتماد کرده لو می دهید؟ و آیا دوست دارید کسی رازهای شما را پیش دیگران فاش کند.

اگر می خواهید دوست خوبی باشید، قابل اعتماد باشید. اعتماد به یک دوست عرضه می شود و بر حسب این که چقدر می توانیم آن را مدیریت و ارائه کنیم میتواند قوی تر یا ضعیف تر شود.

7 – دوست خوب به رشد معنوی دوستانش اهمیت می دهد.

شاید بزرگترین خدمت یک فرد به دوستانش این باشد که آن ها را به انسانیت و ایمان تشویق کند. افراد با ایمان معتقدند که این بزرگترین هدف در زندگی است. وقتی دوستانمان را به ازدواج، تلاش در کار و اهداف مادی تشویق می کنیم نباید تشویق آن ها به معنویات را فراموش کنیم. بنابراین دوست خوب بر چیزهای ابدی و جاودانه تاکید می کند، نه بر چیزهای موقتی.

دوستی هدیه ای از طرف خداست. خدا می خواهد که دوستی روح – بخش و زندگی- بخش را تجربه کنید که شما را به کمال خود نزدیک می کند. وقتی این 7 ویژگی را در نظر گرفتید از خود بپرسید که آیا اعمال و تعهدات من باعث شده است که دوست خوبی باشم؟ و آیا باعث شده است دوستان خوبی به دست آورم که باعث رشد و پیشرفت من شوند؟

در زندگی چیزهای کمی هستند که مهم تر از انتخاب دوست نزدیک هستند. جمله ی معروفی می گوید:

“فرد درستکار دوستانش را با دقت انتخاب می کند .”