۰ نفر

ترفندهای اعتماد به نفس؛ برای آنکه دیگر از سخنرانی در جمع نترسید، بخوانید

۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۰۲
کد خبر: 693509
ترفندهای اعتماد به نفس؛ برای آنکه دیگر از سخنرانی در جمع نترسید، بخوانید

صحبت کردن و سخنرانی در جمع و ابراز نظر برای همه افراد آسان نیست به ویژه درونگراها اما این کار نیاز به مهارت هایی دارد مانند آماده بودن برای سخنرانی، تمرکز ،توجه به مکث و سکوت ها،تمرکز بر روی آغاز و پایان موضوع و... .

به گزارش اقتصاد آنلاین، صحبت کردن و سخنرانی در جمع یک مهارت است که همه افراد آن را به صورت ذاتی ندارند و برای برخی تمرین هایی نیاز است تا به یک سخنور تبدیل شوند.

سخنرانی در جمع یا ترس از صحنه، یک ترس رایج است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 75 درصد از مردم - حتی سخنرانان مجرب - هنگام صحبت کردن مقابل دیگران، درجاتی از عصبی بودن را تجربه می‌کنند.

در حالی که برخی ممکن است با فکر سخنرانی در جمع احساس نگرانی جزئی داشته باشند، عده ای دیگر وحشت و ترس را تجربه می کنند. اگر مستعد اضطراب سخنرانی در جمع هستید، شاید سعی کنید از موقعیت های سخنرانی در جمع اجتناب کرده یا علائم اضطراب شدید در طول سخنرانی های عمومی را تجربه کنید.

خوشبختانه، می توان با آمادگی و پشتکار بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کرد. در اینجا چند قدم ساده برای تبدیل شدن به یک سخنران عمومی بهتر آورده شده است.

سخنرانی فن بیان

برای سخنرانی خود آماده شوید

اکثر مردم قرار نیست یک شبه بر هنر سخنرانی در جمع مسلط شوند، اما آماده سازی می تواند راه زیادی را هموار کند. در صورت امکان، از محلی که در آن سخنرانی خود را انجام می دهید بازدید کنید و از قبل سخنرانی خود را تمرین کنید. زمانی را به یادگیری درباره موضوع سخنرانی بپردازید و برای آن برنامه ریزی زمانی داشته باشید. اگر به طور تصادفی از مسیر منحرف شوید، به سرعت باز خواهید گشت.

تمرین باعث مهارت می شود، بنابراین زمان کافی برای تمرین سخنرانی عمومی خود تا زمانی که نکات اصلی را حفظ کنید، به خود اختصاص دهید. سعی کنید سخنرانی خود را با دوستان، اعضای خانواده و سایر شنوندگان تمرین کنید. از درخواست بازخورد نترسید و به نظرات همه را با دقت گوش دهید. از طرف دیگر، اگر برای تمرین مقابل دوستان و اعضای خانواده احساس راحتی نمی کنید، سعی کنید با صدای بلند جلوی آینه تمرین کرده یا صدای خود را ضیط کنید.

توجه خود را دوباره متمرکز کنید

وقتی زمان صحبت فرا می رسد، ممکن است ضربان قلب افزایش یافته، کف دست های عرق کرده یا صدای لرزان را تجربه کنید ، این کاملا طبیعی است. قبل از شروع سخنرانی ، نفس عمیق بکشید و توجه خود را دوباره متمرکز کنید .  یادآوری کنید که اینجا هستید تا به مخاطبان خود کمک کنید، و ارائه همه چیز مربوط به شما نیست. در عوض، وظیفه شما ارائه ایده هاست.

برای ارائه یک سخنرانی خوب، به جای مخاطبان زنده به مطالبی که در دست دارید توجه کنید. مخاطبان بیشتر بر یادگیری اطلاعات و ایده های گوینده تمرکز خواهند کرد تا قضاوت درباره نحوه سخنرانی . اگر مستعد استرس هستید، کمک های بصری مانند ارائه پاورپوینت می تواند به منحرف کردن حواس مخاطب از ناراحتی شما کمک کند.

به مکث ها و سکوت ها توجه کنید

به جای عجله در گفتار ، سکوت را در آغوش بگیرید. اگر لحظه ای رشته کلام  را از دست بدهید، ممکن است از قضاوت مخاطبانتان مضطرب یا نگران شوید. در واقعیت، بیشتر مکث ها فقط چند ثانیه خواهند بود، بنابراین به سادگی نفس عمیقی بکشید، افکار خود را به خاطر بسپارید و ادامه دهید.

حتی اگر لحظه سکوت بیشتر از چند ثانیه باشد، اشکالی ندارد. مکث ها می توانند بر آنچه که گفتید تأکید کنند و کمک کند سخنرانی بهتری ارائه دهید. مخاطبان احتمالاً تصور می‌کنند که مکث برنامه‌ریزی شده بوده و برای یک لحظه سکوت ارزشی قائل نمی شوند.

روی آغاز و پایان تمرکز کنید

سخنرانان عمومی تأثیرگذار شروع و پایانی قوی دارند. آغاز صحبت ها،لحن سخنرانی را تعیین می کند و پایان همان چیزی است که مخاطبان به یاد می سپارند. برای برانگیختن علاقه مخاطبان خود، روی داستان سرایی تمرکز کنید. شروعی فریبنده داشته باشید، مانند یک بیانیه یا آمار جالب توجه. در همین حال، پایان باید دایره کامل سخنرانی را در بر بگیرد و دوباره توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

به جای اینکه شروع و پایان خود را به شانس بسپارید، آنها را یادداشت و تمرین کنید. لازم نیست تمام کلمات سخنرانی خود را به خاطر بسپارید، اما به خاطر سپردن خطوط کلی جملات یا نکات مهم می تواند مفید باشد.

در صورت نیاز برای کمک تماس بگیرید

همه افراد گهگاه اضطراب را تجربه می کنند و سخنرانی در جمع یک شکل رایج از اضطراب است. چه برای حرفه،زندگی  یا تحصیلی خود نیاز به تسلط بر هنر سخنرانی عمومی داشته باشید، درمان کمک می کند بر اضطراب غلبه کرده و به یک سخنران عمومی متقاعدکننده تبدیل شوید.

درمان فرصتی منحصر به فرد برای کشف ترس از سخنرانی در جمع در یک فضای امن و بدون قضاوت ارائه می دهد. به طور خاص، درمان شناختی-رفتاری (CBT) در ایجاد اعتماد به نفس، غلبه بر اضطراب سخنرانی در جمع و یادگیری استراتژی های سالم برای مقابله با علائم اضطراب کمک می کند.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان