۰ نفر

افرادی که همیشه تنها هستند بخوانند / چرا دوستی ندارم؟

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۲۱:۱۳
کد خبر: 692740
افرادی که همیشه تنها هستند بخوانند / چرا دوستی ندارم؟

برخی افراد علی رغم میل باطنی در اکثر دوران زندگی خود تنها هستند و هیچ دوستی ندارند و این به دلیل توقعات بالا، اضطراب و رد کردن فرصت های مناسب است که تبعاتی نیز به دنبال دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، افرادی که همیشه تنها هستند و دوستی ندارند با مشکلاتی در طول زندگی رو به رو خواهند بود. اگر احساس می کنید دوستی ندارید یا با احساس تنهایی دست و پنجه نرم می کنید، تنها نیستید. به عنوان یک بزرگسال، ممکن است ایجاد ارتباطات جدید دشوار یا غیرممکن به نظر برسد، اما اگر مایل به تلاش هستید، مطمئناً می توانید روابط جدیدی ایجاد کنید.

این مقاله دلایل احتمالی عدم موفقیت در تلاش برای دوستیابی و اینکه چگونه نداشتن دوستان بر سلامت روان تأثیر منفی می گذارد را شرح می دهد. 

چرا دوستی ندارم؟

تجربه کمبود دوست در زندگی بسیار رایج است. جسیکا ارمیلیو، روانشناس، روانشناس بالینی در Humantold می گوید بسیاری از مردم احساس می کنند دوستانی ندارند یا دیگران آنها را درک نمی کنند .

به گفته ارمیلیو، دلایل زیادی وجود دارد که توضیح می دهد چرا کسی برای دوست‌یابی با مشکل مواجه شود. این دلایل به شرح زیر است:

افرادی که همیشه تنها هستند بخوانند/ چرا دوستی ندارم؟

اضطراب

یک دلیل بسیار رایج در عدم دوستیابی این است که بسیاری از افراد در هنگام ملاقات با اشخاص جدید درجاتی از اضطراب را تجربه می کنند. این اضطراب ناشی از ترسِ طرد یا قضاوت شدن توسط دیگران است. 

برای برخی از این افراد، نگرانی‌ها در توانایی برای برقراری ارتباط با طرف مقابل اختلال ایجاد می کند، زیرا تمرکز و شرکت در یک مکالمه زمانی که احساس می‌کنیم عصبی یا نامطمئن هستیم، بسیار چالش برانگیز است. این احساسات ناخوشایند ما را ترغیب می کند که از دوست یابی اجتناب کنیم. 

دفعه بعد که سعی می کنید دوستی پیدا کنید، افکار و احساسات خود را بررسی کرده تا دریابید آیا احساس عصبانیت، ترس یا عدم اطمینان دارید؟

 سپس از خود بپرسید که آیا این افکار یا احساسات به توانایی برای دوست یابی کمک می کند یا مانع آن می شود؟ انجام این کارکمک می کند تا بهتر درک کنید چرا دوستیابی برای شما سخت است.

رد کردن فرصت های مناسب

آیا فرصت هایی وجود دارد که ممکن است آنها را رد یا از آنها اجتناب کنید زیرا می خواهید از مشکلات ناشی از دوست یابی دوری کرده باشید؟ 

بنابراین، وقتی فرصت های اجتماعی را رد می کنید، از خود بپرسید چرا. حواستان به آن تصمیم و اینکه از کجا می آید باشد. وقتی خودتان را برای انجام این کار به چالش نمی اندازید صرفا به آن دلیل که داشتن دوستانی در زندگی بار مسئولیت و مشغله شما را بیشتر خواهد کرد، پیدا کردن دوستان جدید دشوار است.

توقعات بالا

افراد ممکن است برای محبوب شدن و داشتن چندین دوست فشار زیادی به خود وارد کنند. داشتن گروهی از دوستان ضروری نیست. گاهی اوقات، تنها یک یا دو دوست برای زندگی لازم است تا از تمام مزایای روانی حاصل از دوستی های عمیق بهره مند شویم. 

روی ایجاد یک یا دو ارتباط معنادار تمرکز کنید و خود را از هر فشاری که برای ایجاد یک لیست بی پایان از دوستان تحمل می کنید خود را خلاص کنید.

تاثیر نداشتن دوستان بر سلامت روان

دوستی و وابستگی ها مهم هستند. رفاقت ها برای رفاه کلی ما در زندگی بسیار اهمیت دارند، کمبود دوستان یا دوستی های ضعیف و سطحی می تواند به سلامت روان ما آسیب وارد کند.

نیاز به دلبستگی ایمن و مطمئن از بدو تولد شروع می شود. در دوران کودکی، شخصیت‌ والدین در زندگی معمولاً با تأمین امنیت جسمی و عاطفی، این نیاز را برآورده می‌کند. با این حال، وقتی بزرگ می‌شویم، برای ارضای نیاز  دلبستگی بیشتر به دوستی یا شراکت های نزدیک نگاه می‌کنیم.

ارمیلیو برخی از موانع روانی را که ممکن است در صورت برآورده نشدن نیازهای دلبستگی با آن مواجه شویم، شرح می دهد:

عدم تعلق

 یافتن و حفظ روابط دوستانه نزدیک به انسان احساس تعلق می دهد ، که یک عامل محافظتی است و به ما در مدیریت استرس کمک می کند. 

تنهایی

 احساس «ما بودن» و حمایت که اغلب در دوستی های نزدیک یافت می شود،  کمک کند تا با هر چالشی که بر سر راهمان قرار می گیرد بهتر کنار بیاییم. برعکس، فقدان حمایت اجتماعی کافی در اشخاصی که دوستی های معنادار در زندگی ندارند شدیدا احساس می شود و به انزوا کشیده خواهند شد.

مشکلات سلامت روان

 تنهایی و انزوا عوامل خطر مهمی برای مشکلات بی شمار سلامت روان هستند، زیرا ما موجوداتی اجتماعی هستیم و به پیوندهای نزدیک و معنادار با دیگران نیاز داریم.

نکاتی برای کمک در ایجاد دوستی 

ارمیلیو مراحلی را پیشنهاد می‌کند که برای دوست‌یابی و احساس تعلق باید انجام دهید:

به دنبال محیط های راحت باشید

این مهم است سعی کرده و راه هایی بیابید که به خودتان کمک کنید در هنگام پیدا کردن یک دوست جدید احساس راحتی و آرامش داشته باشید. این نیاز به تفکر انتقادی در مورد خود و نوع محیطی دارد که به انسان احساس راحتی می دهد. 

آیا فردی هستید که با تعاملات یک به یک احساس راحتی بیشتری می کنید یا فردی هستید که با افراد زیادی در اطراف احساس بهتری خواهید داشت؟ پاسخ به این سوالات کمک می کند تا در موقعیت بهتری برای یافتن محیط مناسب برای ایجاد دوستی های جدید قرار بگیرید. 

به طور مشابه، به این فکر کنید که چه نوع فعالیت‌ یا تنظیماتی کمک می‌کند تا نسبت به خودتان اطمینان داشته باشید. به عنوان مثال، آیا ورزش، کاردستی یا فعالیتی وجود دارد که از انجام آن لذت ببرید و حس اعتماد به نفس را به شما القا کند؟ آیا جایی وجود دارد که دوست داشته باشید از آن بازدید کنید یا خاطراتی در آن محل داشته باشید؟

هنگام دوست یابی بسیار معمول است که احساس استرس کنید، بنابراین راه هایی را جستجو کرده که احساسات خود را تنظیم کنید و این تجربه را با راحتی و آشنایی پشت سر بگذارید.

درمان را در نظر بگیرید

اگر برای یافتن حس تعلق در دوستی ها تلاش می کنید، به درمانگری مراجعه کنید که کمک کند تا مشکلات منحصر به فرد خود را درک کنید و برای غلبه بر آنها با شما همکاری کند. به عنوان مثال، ممکن است جنبه هایی از گذشته شما وجود داشته باشد کهبر توانایی برای صمیمی شدن و آسیب پذیر بودن در برابر افراد جدید در زندگی تأثیر می گذارد اما از آن مطلع نیستید. 

"اگر نمی توانید در روابط فعلی خود به احساس تعلق دست یابید، به خود اجازه دهید در جای دیگری آن را جستجو کنید. برای مثال، کتاب‌ها، فیلم‌ها، موسیقی، انجمن‌های آنلاین و هنر می‌توانند راه‌هایی برای شناسایی و پذیرش شخصیت خودتان و آنچه ممکن است در آن تجربه کنید، باشند.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان