۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حرکت مس بر روی مدار صعودی/ افزایش تقاضای مس در دوره بهبود اقتصادی

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۲
کد خبر: 450536
حرکت مس بر روی مدار صعودی/ افزایش تقاضای مس در دوره بهبود اقتصادی

مس در طول حداقل یک ماه گذشته روند اصلاح اعجاب انگیزی پس از شیوع کووید - ۱۹ و در آغاز بهبود اقتصادی و کاهش محدودیت‌ها رقم زده است.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ با وجود علائم معدودی که اقتصاد جهان برای بازگشت به شرایط بهبود اقتصادی نشان داده اما قیمت مس تحت تاثیر هر علامتی از بهبود اقتصادی قرار گرفته است. در آمار سه ماهه بورس فلزات لندن LME و در پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۰ مس و با در نظر گرفتن قیمت میانگین ۶ هزار و ۱۰۵ دلار افزایش قابل توجهی ۳۸ درصدی نسبت به پایین‌ترین قیمت‌های ماه مارس به ثبت رسیده است، همچنین قیمت مس نسبت به قیمت‌های ابتدای سال ۲۰۲۰ افزایش ۳ درصدی داشته است.

در عین حال قیمت سایر فلزات پایه نیز رو به بهبودی گذاشته است. بررسی این افزایش قیمت‌ها در فلزات پایه بیانگر آن است که اقتصاد جهان که با شیوع ویروس کرونا در شرایط نزولی واضحی قرار گرفته بود اکنون کمی رو به بهبود گذاشته است.

بهبود قیمت مس

(نمودار بهبود قیمت مس)

مس همچنان بر روی مدار صعودی قرار دارد و با قیمت ۶ هزار و ۸۰۵ دلار در هر تن و با کاهش ضررهای سالانه به ۱.۵ درصد، معاملات افزایشی را در بورس فلزات لندن ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد افزایش معاملات مس در جهان پس از تعطیلی‌ها و هرج و مرج‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا آغاز شده است. با این وجود کاملا مشهود است که مس پیش از تایید مطمئن چنین جریان بازار نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتری دارد.

مس در حال حاضر در دو راهی اختلال عرضه و تقاضای چین که محتمل‌ترین چالش‌های همیشگی این فلز باارزش هستند، قرار گرفته است.

در حالی که در ماه مارس قیمت این فلز به ۴ هزار و ۳۷۱ دلار در هر تن رسیده بود، اکنون روند بهبودی آغاز شده اما همچنان نگرانی از افزایش موارد شیوع کرونا در شیلی به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس در جهان وجود دارد.

تاثیر شیوع کووید - ۱۹ در تولید تمام فلزات در برابر افزایش تقاضا کاهش عرضه بوده است به طوری که حتی معادن و کارخانه‌های زغالسنگ در پی شیوع ویروس ناچار به کاهش و محدود کردن عملیات تولید و یا توقف کامل آن شدند.

قلع، که در نیمه اول سال روند جالب توجه معاملاتی در بورس فلزات لندن رقم می‌زد، پس از آغاز قرنطینه در کشورهای مختلف و نیز توقف تولید در میان کارخانه‌های تولیدی در شرایط تعلیق قرار گرفت.

بررسی‌ها بیانگر آن است که تولید معادن مس در مقایسه با نیکل و روی کمتر تحت تاثیر شرایط به وجود آمده قرار گرفته است اما کاهش تولید کودلکو کارخانه دولتی شیلی که در پی وقوع یک حادثه و قربانی شدن تعدادی از کارگران آن اتفاق افتاد، بر زنجیره تامین مس بسیار تاثیرگذار بوده است.

پس از این موارد باید به وضعیت چین توجه داشت، جایی که عمده تقاضای مس جهان در آن رقم می‌خورد.

واردات خالص مس تصفیه شده چین با ۱۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱.۳۸ میلیون تن در پنج ماهه ژانویه تا مه رسید.

بخشی از این جریان وابسته به فشارهای زنجیره تامین جهانی با افزایش ۲ درصدی واردات کنسانتره‌های معدنی کمترین سرعت رشد را در پنج سال گذشته رقم زده، در عین حال واردات قراضه مس در طول این مدت به میزان ۴۸ درصد کاهش یافته است. جریان قراضه که در پی شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده بوده است، بیانگر آن است که چرا سرب به ویژه نسبت به میزان بازیافت باتری حساس‌تر عمل کرده است.

در بخش مس چین، ضایعات کمتر به معنای تولید کمتر مس تصفیه شده از کارخانه‌های ذوب ثانویه و تقاضای مس تصفیه شده از تولیدکنندگان است که از آن برای مصرف مستقیم بهره می‌گیرند.

با این حال در این بخش، افزایش میل به واردات چین در شرایط فعلی به شدت بهبود یافته و فعالیت‌های تولیدی از سر گرفته شده است.

سفارش قراردادهای تولید و صادراتی

(روند متضاد سفارش قراردادهای صادراتی و بخش تولید چین)

گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه انبار سهام دولتی چین، اداره ذخایر دولتی در حال جمع آوری موجودی‌های استراتژیک این فلز در داخل چین است. در حالی که اکنون بخشی از شایعه‌ها در بورس فلزات شانگهای حول این محور می‌چرخد سایر بازیکنان این عرصه هم به دنبال تقویت موجودی انبارهای خود هستند.

داده‌های موجود بیانگر آن است که بار دیگر در مسیر بحران مالی یک دهه قبل قرار گرفته‌ باشیم، زمانی که چین با ترکیبی از محرک گسترده و ایجاد موجودی بحران تقاضای فلزات را نجات داد. این بار اگرچه بسته محرک مالی چین در حد انتظار بزرگ نیست اما در کنار آن بانک‌های مرکزی جهانی هم به موضع تزریق بسته‌های محرک پیوسته‌اند که برخی از آنها با هدف ایجاد زیرساخت‌های به سبک چینی مورد مصرف قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اتحادیه اروپا با طرح «معامله سبز» ۱۵۰ میلیارد یورویی که بخش‌های فشرده مس مانند زیرساخت‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را هدف قرار داده در این مساله پیشرو شده است.

اختلال در تامین، واردات گسترده چین و تسریع در تقاضای «سبز» در آینده شرایط صعود تقاضای مس را در برخواهد داشت.

با این حال اما چشم انداز روشن مس هنوز تحت تاثیر شرایط ایجاد شده قرار دارد چرا که کاملا واضح است که شرایط اقتصادی دنیا در اوج نیست.

مشکلات ایجاد شده در معادن مس شیلی، خطر شیوع ویروس کرونا در زنجیره تامین در کنار شیوع دوباره ویروس در ایالات متحده می‌تواند یاداور ریسک تقاضا باشد. اخبار مربوط به عرضه هم باید مورد توجه قرار گیرد در این اخبار غالبا پویایی کمتری در بخش تقاضا دیده می‌شود.