۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روند بهبود کامودیتی‌ها با آغاز کسب و کارهای چین/ تلاش برای حرکت رو به جلوی کامودیتی‌ها

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹
کد خبر: 429761
روند بهبود کامودیتی‌ها با آغاز کسب و کارهای چین/ تلاش برای حرکت رو به جلوی کامودیتی‌ها

از نفت تا مس و زغالسنگ با روند آغاز به کار صنایع بزرگ در چین که تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بودند، رو به بهبودی و بازگشت به حالت عادی گذاشته است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش بلومبرگ، بخش اقتصاد بلومبرگ برآورد کرده است که نزدیک به ۹۰ تا ۹۵ درصد از صنایع چینی هفته گذشته بازگشت به کار داشته‌اند و از این رو تجدید فعالیت در بازارهای فولادی، فعالیت‌های ساخت و ساز و فرآوری نفت خام مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس پالایشگاه‌های نفتی و همچنین نیروگاه‌های زغالسنگ به نرخ بهره‌وری مدت مشابه سال گذشته نزدیک می‌شوند، در حالی که ذخایر فلزات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این چرخه سقوط و بهبودی سه ماهه شاید مهمترین نقطه عطف برای کشورهایی باشد که هنوز هم در وضعیت بدی از شیوع و ابتلای به ویروس کرونا به سر می‌برند؛ میزان ابتلا و قربانیان چین در شرایط کنونی نسبت به ژانویه سال جاری به میزان قابل توجهی کنترل شده است.

در ادامه به وضعیت برخی از شاخص‌های اصلی کامودیتی‌های مورد تقاضای چین نگاهی خواهیم داشت:

به گزارش بلومبرگ رانندگان چینی در جاده‌ها بیش از مدت مشابه سال گذشته هستند چرا که اجرای قانون فاصله گذاری اجتماعی مردم را ترغیب کرده تا به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی از اتومبیل‌های شخصی خود استفاده کنند. تنها استثنایی که در این رابطه قابل توجه است اینکه رانندگان در شرایط کنونی از انجام سفرهای غیرضروری اجتناب می‌کنند. این اطلاعات بر مبنای داده‌های شاخص ترافیک تام تام کاهش قابل توجهی در تعداد وسایل نقلیه در جاده‌ها پس از ساعات اداری و ترافیک بزرگراه‌ها در تعطیلات آخر هفته مشاهده شده است. حتی بنا به توصیه دولتی تعداد قابل توجهی از شهروندان چین در روز بزرگداشت اموات و مردگان به محل دفن اجدادی خود سفر کردند.

کوچک شدن انبارها

در شرایطی که بازار چین علائم زیادی از بهبودی اوضاع مس در بازار به لطف از سر گیری ساخت و سازها و انتقال نیرو نشان می‌دهد، این شاخص را می‌توان علامتی مثبت در توسعه اقتصادی تلقی کرد. بورس اوراق بهادار شانگهای سومین هفته کاهشی خود را به پایان رساند و در عین حال بورس فلزات لندن هم روندی کاهشی در پیش گرفته است.

هلدینگ‌های روی و آلومینیوم هم عقب نشینی کرده‌اند. با این حال، تقاضای فلزات پایه در جهان در شرایط شیوع بیشتر کرونا با خطر کاهش تقاضا روبروست چرا که در وضعیت کنونی بخش قابل توجهی از تولید در جهان مسکوت مانده است.

به دلیل طولانی شدن وقفه در فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و ساز موجودی میلگرد در چین هم پس از آنکه به بالاترین میزان تاریخی خود دست یافته بود، رو به کاهش گذاشته است. این در حالی است که انبارهای کارخانه‌های فولادی در تلاش بودند تا در میان محدودیت‌های لجستیکی و حمل و نقل در زمان قرنطینه، ارسال محصولات خود را متوقف نکنند. با این وجود تحلیل‌گران همچنان هشدار می‌دهند که علیرغم افت ایجاد شده، موجودی‌ها همچنان در سطح بالایی قرار دارند اما همچنان فولادسازان با سود چشمگیری روبرو نخواهند بود.