۰ نفر

یک متخصص صنعتی- معدنی مطرح کرد:

بخش معدن، عرصه‌ای برای توسعه همکاری ایران و عمان

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹
کد خبر: 417834
بخش معدن، عرصه‌ای برای توسعه همکاری ایران و عمان

نایب رییس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری اتاق مشترک ایران و عمان معتقد است: امروز بخش معدن به منزله عرصه نوینی برای توسعه همکاری میان تهران - مسقط محسوب می‌شود و زمینه‌ساز ارتقای مبادلات بین دو کشور به حساب می‌آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «کاظم مرادی» بعدازظهر دوشنبه در نشست بررسی فرصت‌های معدنی عمان در خانه معدن ایران، اضافه کرد: عمان با برخی کشورهای منطقه از لحاظ ذخایر معدنی غنی تفاوت دارد و این امر به‌گونه ای است که جایگاه پنجم درآمدی این کشور به نام معدن شناخته می شود.

وی خاطرنشان ساخت: بررسی در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان می دهد که عمان از نظر فروکروم جایگاه نخست را دارد و براساس برنامه ریزی‌ها انتظار می رود امسال (سال میلادی ۲۰۲۰) عمان به رتبه بزرگترین صادرکننده گچ دنیا دست یابد.

مرادی افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد عمان از ذخایر آهکی غنی برخوردار است و اکتشاف های معادن فلزی هم از وجود مس، طلا، نقره و ...در این کشور خبر می دهد.

وی ضمن یادآوری وجود ۴۵۰ معدن فعال در این کشور گفت: کرومیت سهم ۱۱ درصدی دارد، سنگ مرمر هفت درصد و بقیه بخش ها سهمی به خود اختصاص داده اند که این آمار گویای سهم بالای کرومیت است.

به گفته مرادی خصوصیات زمین شناسی و فعالیت های معدنی کشور عمان تا حدود زیادی به شرایط استان سیستان وبلوچستان شباهت دارد و فعالان معدنی کشور می توانند در قالب سرمایه گذاری مشترک با این کشور فعالیت داشته باشند.

آمارهای اعلام شده نشان می دهد که حجم مبادلات تجاری ایران و عمان سال گذشته به بیش از یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار رسید که از این رقم بیش از ۶۰ درصد سهم ایران و بقیه مربوط به عمان است.

نایب رییس کمیسیون یاد شده خاطرنشان ساخت: همکاری مشترک ایران و عمان فرصت خوبی برای راهیابی به سایر بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای است و جمعیت افزون بر ۴۰۰ میلیون نفری منطقه یک شاخص مهم به حساب می آید.

 جمهوری اسلامی ایران حدود پنج هزار و ۵۰۰ معدن فعال دارد که از آنها سالیانه بطور متوسط ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود و سهم مصالح ساختمانی بالغ بر ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

ایران با برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی از لحاظ تنوع، رتبه دهم جهان را دارد و با اکتشاف و شناسایی حدود ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی که حدود ۴۰ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد.