۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کمبود شمش باعث گرانی میلگرد شد/ قیمت میلگرد تا پایان سال افزایشی است

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷
کد خبر: 416445
کمبود شمش باعث گرانی میلگرد شد/ قیمت میلگرد تا پایان سال افزایشی است

قیمت میلگرد در دوماه گذشته بیش از 50درصد افزایش یافته است و به دلایل مختلف نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند. این افزایش قیمت برای بسیاری کارشناسان نقاط مبهمی دارد.

اقتصاد آنلاین - طاهره گودرزی؛ رضا شهرستانی، عضو انجمن ملی فولاد یکی از دلایل افزایش قیمت را، اختلاف فاحش قیمت بین ورق و میلگرد عنوان کرد که بیشتر برای شرکت‌هایی که ورق تولید می‌کنند مقرون به صرفه است و تولیدکنندگان مجبور به تامین مواد اولیه خود به هر قیمتی هستند. همچنین به خاطر فصل زمستان و افزایش دمای هوا، فشار گاز بالا رفته و برخی از واحدهای فولادی به خاطر احیا مستقیم، سیستم‌های خود را خاموش کرده‌اند که باعث شده مواد اولیه برای شمش کمیاب شده است. نکته دیگر این است در تولید آهن اسفنجی کمبود گندله، تولید گندله کمبود کنسانتره و در تولید کنسانتره کمبود سنگ آهن در کشور وجود دارد لذا بدلیل وضعیت موجود زنجیره، به خاطر کمبود مواد اولیه و شمش است برای نوردکاران که آن را به میلگرد تبدیل کنند، قیمت‌ها افزایشی شده است اما با توجه به این رشد قیمتی، تازه به قیمت‌های جهانی رسیده‌ایم.

در ادامه این گزارش، محمد آزاد رییس سابق اتحادیه آهن فروشان افزایش قیمت آهن و میلگرد را بی‌جهت غیرمنطقی دانست و بیان داشت: بخشی از این افزایش ناشی از نوسانات ارز و قیمت‌های جهانی است. متاسفانه وقتی قیمت‌ها دستکاری می‌شود به طور مثال قیمت شمش در بورس افزایش می‌یابد طبیعتا بر روی میلگرد که محصول شمش است تاثیر زیادی می‌گذارد.

آزاد شایعه دپو میلگرد توسط دلالان را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ها بیان کرد و ادامه داد: دلالان میلگرد و شمش را به خاطر افزایش ساخت وساز در سال 99 خریداری و دپو می‌کنند اما نمی‌دانند که تولید کارخانجات به حدی است که کمبود در بازار وجود نخواهد آمد و مصرف‌کننده هر زمانی که بخواهد، می‌تواند آهن خریداری کند. علاوه بر این مصرف در کشور بالا نرفته که باعث افزایش قیمت‌ها شود تولید خیلی بیشتر از مصرف است. همچنین میلگرد کالایی است که به قابلیت صادرات دارد اما صرفا خود تولیدکننده می‌تواند آن را صادر کند. یعنی اگر سودجویان به قصد صادرات از بورس و یا درب کارخانه خرید می‌کنند باید بدانند به هیچ عنوان نمی توانند محصول را صادر کنند.

وی یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش قیمت را نگرانی مردم از پایین آمدن ارزش پول ملی عنوان کرد که برای جلوگیری از آن سرمایه خود را به کالا تبدیل می‌کنند، حال این کالا می تواند هرچیزی باشد مانند سکه، ارز، طلا، آهن و...

این گزارش می‌افزاید، مسعود رستمی کارشناس ارشد بازار سرمایه دلیل اصلی افزایش قیمت آهن را توزیع قطره چکانی کارخانه‌های فولادی دانست و اینکه عرضه محصولات فولادی  به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد و بیشتر به دست واسطه‌ها تحویل داده می‌شود. به طور مثال تولیدکننده‌ای که سالانه 100هزار تن تولید دارد، بعد از ثبت درخواست در سامانه بهین‌یاب، نهایتا چهار تا پنج هزار تن در ماه به آن اختصاص می‌یابد که این باعث می‌شود تولیدکننده نیاز خود را از بازار تهیه کند که باعث ایجاد بازار سیاه می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: این افزایش قیمت متاثر از صنایع بالادستی است. وقتی فولاد خوزستان اسلب و شمش را گران می‌کند، بالطبع برروی میلگرد نیر تاثیر می‌گذارد، یا وقتی فولاد مبارکه قیمت پایه‌ای خود را نسبت به هفته گذشته 30درصد افزایش می‌دهد، باعث ایجاد شوک و گرانی کاذب در بازار می‌شود.

در پایان گفتنی است؛ قیمت میلگرد در دو ماهه گذشته 4200تومان بوده که امروز به 6200تومان رسیده است یعنی 50درصد رشد غیرعقلانی و غیرمنطقی داشته است.