۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

همکاری استرالیا با آمریکا در فرآوری عناصر نادر خاکی/ گشایش نخستین کارخانه آزمایشی فرآوری عناصر نادر خارج از چین در کلرادو

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۸:۱۷
کد خبر: 402482
همکاری استرالیا با آمریکا در فرآوری عناصر نادر خاکی/ گشایش نخستین کارخانه آزمایشی فرآوری عناصر نادر خارج از چین در کلرادو

در شرایطی که تنش‌های تجاری موجود میان ایالات متحده و چین با حصول توافق اولیه میان دو کشور با نام فاز یک تا اندازه قابل توجهی کاهش یافته اما ایالات متحده همچنان پروسه کاهش وابستگی به چین در تامین عناصر نادر خاکی و استخراج و فرآوری این ماده مهم معدنی را در خاک خود و با همکاری و سرمایه‌گذاری ارتش دنبال می‌کند. دولت استرالیا در این روند به عنوان هم پیمان آمریکا قول مساعدت برای همکاری در این پروژه داده است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ دو شرکت معدنی عناصر نادر یو‌اس‌ای و منابع معدنی تگزاس برای ساخت نخستین کارخانه آزمایشی فرآوری عناصر نادر خاکی در ویت‌ریج کلرادو همکاری می‌کنند. قرار است در این کارخانه عناصر نادر خاکی، لیتیوم و سایر مواد معدنی مهم با هدف کمک به واشنگتن در تامین امنیت داخلی فرآوری شود؛ گفتنی است این عناصر معدنی در ساخت اسلحه‌های نظامی وسایل نقلیه برقی و تلفن کاربرد زیادی دارند.

بر اساس اعلام شرکت‌های همکاری کننده در این پروژه شرکت راند تاپ Round Top سنگ معدن فرآوری شده را از پروژه سنگین عناصر نادر و مواد معدنی فراهم می‌کند که در خارج از ال پاسو تگزاس واقع شده است. گذشته از غلظت قابل توجه عناصر نادر خاکی سنگین (HREE) و لیتیوم، این کانسار همچنین شامل اورانیوم، بریلیوم، گالیوم، هفنیوم و زیرکونیوم است که همه این مواد معدنی در لیست مواد معدنی مهم دولت آمریکا قرار دارند.

پینی آلتوس مدیر اجرایی شرکت معدنی عناصر نادر یو‌اس‌ای در این باره گفت:‌ کارخانه آزمایشی کلرادو به عنوان نخستین مرکز فرآوری عناصر نادر خاکی در خارج از کشور چین با توانایی جدا سازی طیف وسیعی از عناصر نادر شامل سبک، متوسط و سنگین، کار خود را آغاز می‌کند.

آلتوس همچنین خاطرنشان کرد: در کنار یکدیگر، شرکت راند تاپ و این کارخانه آزمایشی پیوندهای اساسی در بازگرداندن زنجیره تامین منابع نادر خاکی در ایالات متحده، استخراج زمین‌های حاوی این ماده معدنی و پردازش آنها به اکسیدهای REE برقرار می‌کنند.

این شرکا که برای ساخت این کارخانه آزمایشی رقمی معادل ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار پیش‌بینی می‌کنند انتظار دارند که تا اواسط سال ۲۰۲۰ مقادیر کمی از عناصر نادر خاکی مورد نیاز آمریکا را – بر اساس اعلام‌های انجام شده تقریبا ۱۰۰ کیلوگرم و معادل ۲۲۰ پوند به صورت سالانه- تولید کنند.  

این شرکت‌ها در نظر دارند که تا سال ۲۰۲۱ این کارخانه آزمایشی را به تگزاس منتقل و تا سال ۲۰۲۳ تولید در مقیاس کامل داشته باشند.

انتشار این خبر در حالی انجام شده است که طبق اخبار و گزارش‌های پیشین ارتش آمریکا برای سرمایه‌گذاری و تامین بودجه و نیز ساخت تاسیسات فرآوری عناصر نادر خاکی اعلام آمادگی کرده است. این نخستین سرمایه‌گذاری مالی ارتش آمریکا در مساله تولید عناصر نادر در مقیاس تجاری از زمان پروژه منهتن در زمان جنگ جهانی دوم است که طی آن بمب اتم ساخته شد.

لازم به توضیح است که کارخانه کلرادو یک شرکت مشترک میان لیناس استرالیا Lynas Corp و شرکت خصوصی بلو لاین Blue Line Corp است که در میان داوطلبان انجام این پروژه قرار دارند و بیشترین احتمال بر روی گزینش آنها وجود دارد و ارتش ایالات متحده بر روی این پروژه مشترک سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

در طی سه ماه گذشته، دولت ترامپ تلاش‌هایی به منظور تامین برخی مواد مهم معدنی که پیش از این از سوی چین تامین می‌شد انجام داده است. به عنوان بخشی از این ابتکارات دولت ایالات متحده اخیرا یک تفاهم نامه همکاری با گرینلند به منظور انجام بررسی فوق طیفی برای انجام نقشه‌برداری زمین شناسی از آمریکا به امضا رسانده است.

واشنگتن در این زمینه همچنین موفق به کسب حمایت استرالیا شده که در این زمینه تعهد داده تا به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک بالقوه برای بهبود ظرفیت فرآوری عناصر نادر خاکی و کاهش وابستگی به این ماده معدنی صادر شده از سوی چین - که ۷۰ درصد تولید جهانی را شامل می‌شود- همگام با دولت ایالات متحده عمل کند. بر این اساس آژانس‌های معدنی هر دو کشور ماه گذشته توافقنامه تحقیقاتی برای تعیین کمیت ذخایر معدنی بحرانی به امضا رساندند.

در پایان گفتنی است، سال گذشته چین حدود ۱۲۰ هزار تن عناصر نادر خاکی تولید کرد در حالی که مجموع تولیدات دو تولیدکننده برتر بعدی یعنی استرالیا و ایالات متحده آمریکا به ترتیب تنها ۲۰ هزار و ۱۵ هزار تن بوده است.