۰ نفر

۴۵۰۰طرح صنعتی و معدنی برای تسهیلات به بانک‌ها معرفی شد

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸
کد خبر: 401079
۴۵۰۰طرح صنعتی و معدنی برای تسهیلات به بانک‌ها معرفی شد

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از معرفی ۴۵۰۰ طرح صنعتی و معدنی دارای اولویت برای پرداخت تسهیلات به بانک ها خبرداد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، سعید زرندی گفت: پیرو جلسه ای که با حضور معاون اول رییس جمهور ، رییس بانک مرکزی و تعدادی از وزرا برگزار شد، مقرر شد وزارت صمت طرح های صنعتی و معدنی دارای اولویت را به نظام بانکی اعلام کند.

وی افزود: نظام بانکی هر ساله هزاران میلیارد به سیستم تولید تسهیلات می دهد اما پیشنهاد وزارت صمت این است که بخشی از این تسهیلات بصورت هدفمند تخصیص یابد.

زرندی گفت: وزارت صنعت،معدن و تجارت در اولین گام، رشته فعالیت های صنعتی پیشران را براساس شاخص هایی مانند سهم در ارزش افزوده، اشتغال و صادرات، تأثیرگذاری بالا در زنجیره و جایگزینی واردات استخراج کرد.

وی گفت: جلسه ای با حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت و روسای بانک ها برگزار و در این خصوص به تفصیل بحث و بررسی شد.

معاون طرح و برنامه افزود: این طرح ها ، به تعداد ۴۵۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد که از بین بیش از ۵۰ هزار مجوز صادره انتخاب شده و فهرست کامل آن به سیستم بانکی اعلام شد.

وی تاکید کرد: درخواست ما از سیستم بانکی این است که در کنار منابعی که مطابق روال سالیانه به بخش صنعت و معدن تسهیلات اعطا می کند، بخشی از آن را مطابق با صنایع پیشران ارائه نماید.

زرندی همچنین گفت: تعداد ۵۰ طرح منتخب در مناطق محروم و کمتر برخوردار، شامل ۱۱ طرح نیمه تمام و در ۳۹ طرح ایجادی را نیز بطور مشخص به نظام بانکی به عنوان اولویت وزارتخانه اعلام کردیم.

معاون طرح و برنامه همچنین تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که همیشه توسط فعالان بخش صنعت و معدن مورد نقد قرار می گیرد این است که سیستم بانکی سالیانه اعلام می کند دهها هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید تخصیص داده است اما به این اعداد نقد و تامل جدی دارند.

وی گفت: خواسته های ما از سیستم بانکی این است که تسهیلاتی را که به هر بخشی از صنعت و معدن اختصاص می دهد از طریق سامانه بهین یاب انجام دهد تا از این طریق برای ما هم روشن شود چه واحد های در چه استانهای و در چه رشته های های تولیدی ،تسهیلات دریافت کرده اند.

زرندی در پایان گفت: در شرایطی که کشور با محدودیت های مالی مواجه است و از طرفی برخی صنایع اشباع شده و یا نیاز کشور به تولیدات برخی محصولات خاص است، باید بسوی جهت دار کردن سرمایه گذاری ها حرکت کنیم که هدفمند کردن تسهیلات نقش مهمی در این مسیر دارد و این مهم با همراهی نظام بانکی میسر می شود.