۰ نفر

اگر چیزی در گلوی کودک گیر کرد چه کنیم؟ + نکاتی که مادرها باید بدانند

۱۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۳۴
کد خبر: 699468
اگر چیزی در گلوی کودک گیر کرد چه کنیم؟  + نکاتی که مادرها باید بدانند

نوزادان و کودکان به محیط اطراف خود علاقه زیادی دارند و با کنجکاوی می‌خواهم همه چیزهایی که اطرافشان هست را امتحان کنند بنابراین ممکن است برخی اوقات این وسایل را درون گلوی خود و درون دهان خود قرار دهند که احتمال دارد با خطر جدی روبرویشان کند. چون گلوی کودک کوچک است ممکن است این جسم جلوی تنفس او را نیز بگیرد.

بهترین راه حل گیرکردن اجسام در گلوی کودک + آموزش

به گزارش اقتصاد آنلاین، برخی از اجسام در صورت گیر کردن در گلوی کودک بسیار خطرناک هستند و ممکن است کودک را با مشکل جدی مواجه کنند. مواردی از جمله بادام‌ زمینی و تکه‌های میوه و هسته آنها و چیزهایی مانند تخمه آفتاب‌گردان و هندوانه و اجسام و اسباب‌بازی‌های کوچک می‌توانند راه نفس کشیدن نوزاد را قطع کنند.

علائم گیر کردن اجسام در گلوی نوزادان

اگر دیدید کودکتان سرفه‌های شدید می‌کند و یا حالت تهوع دارد و باید نسبت به بررسی گلوی او اقدام نمایید. کبود شدن و یا ضعف کودک نیز می‌تواند ناشی از گیرکردن جسم در گلوی کودک باشد.

با این‌حال ممکن است چند دقیقه پس از فلسفه و گیر کردن جسم در گلوی کودک سرفه‌های قطع شود اما نباید آسوده خاطر باشید چرا که خطر همچنان ممکن است در این مرحله رفع نشده باشد و باعث عوارضی مانند تنگی نفس و عفونت شود.

گاهی اوقات گلوی کودک شما به صورت کامل مسدود نمی‌شود و تنها بخشی از آن گرفته می‌شود بنابراین لازم است که به صورت دقیق بررسی کنید چه چیزی در گلوی کودکتان گیرکرده است و با چه انسدادی مواجه شده‌اید.

گیر کردن غذا و اجسام در گلوی کودک

اولین اقدامات لازم پس از گیر کردن جسم در گلوی کودک

سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید و سریعاً با مراکز درمانی و اورژانس تماس بگیرید تا به کمک شما بیایند.

اگر کودک طرف شما را می‌فهمد و به اندازه کافی بزرگ شده است از او بخواهید سرفه کند تا شاید این جسم از گلو بیرون بیاید اما اگر این امکان برای شما وجود ندارد در صورت تشکیل تنگی نفس و اختلال تنفس در کودک باید این کارها را انجام دهید.

با دقت به دهان کودک خود نگاه کنید و با عقب کشیدن لب و زبان او سریع جسم گیر کرده را بیرون بیاورید.

اما اگر با نگاه‌کردن به گلوی نوزاد نتوانستید جسمی را ببینید هرگز دست خود را در این گلوی او نکنید چرا که ممکن است جسم پایین‌تر برود.

خارج کردن جسم از گلوی کودک در سنین مختلف

اگر کودک شما زیر یک ساله است باید توجه کنید که گلو و اعضای او کاملاً حساس و ظریف هستند و بیرون آوردن جسم از گلوی آنها نیازمند دقت خاصی می‌باشد.

ابتدا سعی کنید ببینید دقیقاً چه چیزی باعث شده است که گلوی کودک شما مسدود شود و باعث سرفه و یا تنگی نفس عضو شده است.

گاهی ممکن است تکه‌های غذا و گاهی حتی بزاق دهان می‌تواند باعث مسدود شدن راه تنفسی کودک شما باشد

در کودکان زیر شش ماه ممکن است شیر مادر باعث مسدود شدن گلو باشد.

اگر کودکتان سرفه می‌کند جلوی او را نگیرید چرا که ممکن است با استفاده از سرفه جسم از گلو بیرون بیاید.

در صورتی‌ که شیر یا آب باعث شده است که گلوی کودک در مسدود شود با سورن حبابی تلاش کنید که این مایعات به پایین هل داده و مسدودی برطرف شود.

اما اگر مسدودی گلوی کودک زیر یک سال شما با آب و مایعات نبود تلاش نکنید که با دست آن را بیرون بیاورید چرا که ممکن است بیشتر آن را فشار دهید و داخل تر برود.

اگر کودکتان سرفه می‌کند جلوی او را نگیرید چرا که ممکن است با استفاده از سرفه جسم از گلو بیرون بیاید.

اما اگر کودک ترک نمی‌کند و درعین‌حال نفس کشیدن و با صدا همراه است احتمالاً جسم در گلوی او مانع از سرفه کردن شده است و بهتر است آرام به پشت کودک خود بزنید تا به بیرون آمدن جسم از گلو کمک کنید.

به پشت زدن کودک برای بیرون آمدن جسم از گلو

در این مرحله باید روی یک صندلی نشسته و سر کودک خودتان را روی ران و وزن او را در روی دست چپ‌تان قرار داده و از طرفی مراقبه سر کودک خود نیز باشید. پس از این با استفاده از دست راست خود به بالای کمر کودک بزنید.

این ضربه باید بین دو شانه و نسبتاً محکم باشد تا فشارش باعث بیرون آمدن جسم از گلو شود. توجه کنید ضربه نباید آن‌چنان محکم باشد که به کودک آسیب برساند.

پس از پنج بار ضربه‌زدن به پشت کودک صبر کنید و تنفس او را بررسی نمایید و اگر پیشرفت در این مسئله مشاهده نکردید دوباره اقدام به ضربه‌زدن به پشت او کنید.

فشار روی سینه کودک برای بیرون آمدن جسم از گلو

اگر نتوانستید با استفاده از زدن به پشت کودک از گرو در بیاورید بابت امتحان کردن فشار بر روی سینه در همان حالت قبلی است.

کودک باید برگردانده شود و صورتش روبه‌بالا باشد. در واقع بر همان حالت قبلی صورت کودک رو به آسمان نگه‌دارید.

با استفاده از انگشت اشاره و انگشت وسط خوب سینه کودک را لمس کرده و پس از پیداکردن استخوان آن ۵ بار فشار دهید.

مکثی ۲ ثانیه‌ای داشته باشید و اگر پیشرفتی در بیرون آمدن جسم از گلو ندیدید دوباره این کار را تکرار نمایید. می‌توانید ضربه‌های بعدی را اندکی محکم‌تر کنید.

اگر پس از انجام این مراحل همچنان جسم در گلوی کودک بود و نفس او ضعیف‌تر می‌شد نیازمند اجرای مرحله احیا برای دوباره نفس کشیدن او هستید.

چگونه کودک را پس از گیرکردن جسم در گلو احیا کنیم؟

اگر جسم در گلوی کودکتان زیادی بماند و نتواند به درستی نفس بکشد باید با خواباندن او بر روی یک سطح صاف به مرحله احیا دست بزنید.

سر و پاهای او را صاف نگه‌دارید و با قراردادن دهان خودروی دهان بسته کودک دو نفس با سرعت بالا به او بدهید.

این دو نفس را چهار بار تکرار کنید.

باید توجه کنید که نفس‌هایی که به کودک می‌دهید نباید کم و آرام باشد و باید به‌گونه‌ای این کار را انجام دهید که نفس سینه کودک بالا بیاید.

 تا بعد از بیرون آمدن نفس قبل از سینه او دوباره این کار را تکرار نکنید.

اگر قبل از بیرون آمدن نفس قبلی از سینه کودک دوباره نفس بدهید ممکن است جسم پایین برود. بااین‌حال احتمالاً بعد از پایین رفتن جسم نفس کودک دوباره برقرار می‌شود.

کمپرس سینه کودک بعد از گیرکردن جسم در گلو

همان‌طور که کودک را مانند پوزیشن قبلی بر روی سطحی صاف خوابانده‌اید با قراردادن انگشت‌های اشاره و وسط روی استخوان سینه به تعداد ۳۰ بار فشار بر روی این استخوان وارد کنید. این فشار می‌تواند تا اندازه ۴ سانتیمتر باشد.

مدتی صبر کرده و دوباره این کار را روی سینه کودک خود اجرا کنید و البته به این نکته توجه کنید که نباید در هر دقیقه بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ بار به سینه کودک فشار وارد نمایید.

اگر با اجرای این مرحله بازهم کودک به تنفس عادی ادامه نداد مرحله احیا را تکرار کنید.

گیرکردن جسم در گلوی کودک بالای یک سال

اگر می‌توانید جسم گیرکرده در گلوی کودکان بالای یک سال را مشاهده کنید، تلاش کنید به آرامی و با استفاده از انگشتان دست جسم را از گلوی او بیرون بیاورید. البته این کار را باید با دقت انجام بدهید تا جسم پایین‌تر نرود.

بااین‌حال اگر نتوانستید جسم را از گلوی او با استفاده از انگشتان خود بیرون بیاورید زیاد خود را درگیر این مرحله نکنید و به مرحله بعد بروید.

مرحله زدن به پشت کودک را مانند کودکان زیر یک سال انجام دهید. این کار تفاوت خاصی با کودکان زیر یک سال ندارد و تنها می‌توانید در حالت ایستاده نیز آن را انجام دهید. برای بیرون آمدن جسم از گلوی کودک پنج بار محکم با کف دست به بین شانه‌های کودک بزنید.

پس از این می‌توانید از فشار شکمی استفاده کنید.

کودک خود را ایستاده نگه‌دارید و یا او را بین زانوهای خود قرار دهید.

با مشت کردن دست راست خود شصت‌تان را از کنار کمی بالاتر از ناف کودک قرار داده و پس از آن دستتان رو بین دنده‌ها و در قسمت پایینی استخوان سینه قرار دهید.

پشت دست را با کف دست چپ پوشش داده و ۵ بار فشار وارد کنید.

اگر پس از انجام این کار همچنان کودک نمی‌تواند به درستی نفس بکشد می‌توانید دوباره فشار را وارد نمایید.

اما اگر با انجام این مراحل نتوانستید به هدف خود دست پیدا کنید دو مرحله بعد یعنی احیا کردن و کمپرس سینه مانند کودکان زیر یک سال است.

نکات ضروری برای خارج کردن جسم از گلوی کودک

در صورت وجود مخاط یا ترشحات در گلوی کودک سرفه برای او راحت‌تر است و می‌توانید در این مواقع از روش سرنگ برای استفاده کنید.

قطعاً مراجعه به پزشک و کمک خواستن از او بهتر از تلاش شخصی خودتان خواهد بود بنابراین در کنار تلاشی که می‌کنید حتماً با اورژانس تماس بگیرید.

تا جایی که کودک سرفه‌های شدید می‌کند اجازه انجام این کار را به او بدهید و سپس مراحل گفته شده را انجام دهید چرا که ممکن است با سرفه جسم از گلوی او بیرون بیاید.

در صورتی‌که کودک شما به بیماری‌های آسم التهاب گلو و آسیب ‌دیدگی در ناحیه سر مبتلا شده است قسمت‌های زدن به پشت و فشار شکمی را انجام ندهید و صرفاً مرحله احیا کردن را انجام دهید.

راه‌های جلوگیری از گیرکردن جسم در گلوی کودک

سعی کنید غذا را باعجله به کودک ندهید چرا که خوردن باعجله غذا می‌تواند به کردن آن در گلو منجر شود.

به کودک خود آموزش دهید که غذای خود را به صورت کامل بجود.

اگر می‌توانید در تمام مدتی که کودکتان در حال غذا خوردن است کنار او بمانید و ضمن راهنمایی او برای بهتر غذا خوردن مراقبش نیز باشید.

سعی کنید غذاها را در تکه‌های کوچک به کودک بدهید و فینگر فودها و یا گوشت‌های تکه‌تکه شده استفاده کنید و نهایتاً غذای کودک خود را به اندازه یک ناخن به او بدهید.

اگر می‌توانید در تمام مدتی که کودکتان در حال غذا خوردن است کنار او بمانید و ضمن راهنمایی او برای بهتر غذا خوردن مراقبش نیز باشید.

وعده‌های غذایی را نیز سبک‌تر کنید و با افزایش تعداد آنها هر دفعه به میزان غذای کمتری به کودک خود بدهید.

نحوه نشستن کودک در موقع غذا خوردن مهم است بنابراین سعی کنید در هنگام غذا خوردن صاف بنشیند تا مسیر غذا مستقیم باشد.

داروهای مایع و نیز مایعات را به آرامی به کودک بدهید ها در گلوگیر نکند و یا نشکند.

میوه‌هایی مانند انگور و تمشک و توت می‌تواند احتمال گیرکردن و شکستگی گلوی کودک را افزایش دهد.

مواردی مانند سیم و کابل را از جلوی کودک خود بردارید.

در صورت خوابیدن کودک به پشت و یا به کمر احتمال پاک‌سازی شدن مایعات گلوی او بیشتر است.