۰ نفر

با شایع ترین علل بوی بد دهان آشنا شوید

۷ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۲۸
کد خبر: 691528
با شایع ترین علل بوی بد دهان آشنا شوید

بوی بد دهان می‌تواند هم در داخل و هم از خارج دهان ایجاد شود. علت بوی بد دهان معمولا به باکتری‌ها مربوط می‌شود. این مشکل توسط باکتری‌های موجود بر روی دندان‌ها و مواد زائد روی زبان ایجاد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، بیشتر علت بوی بد دهان مربوط به داخل دهان شما می‌شود و دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. برخی از شایع‌ترین علت بوی بد دهان عبارتند از:

غذا

تجزیه ذرات غذا در داخل و اطراف دندان شما می‌تواند باعث افزایش باکتری‌ها و ایجاد بوی بد شود. خوردن برخی غذا‌ها مانند پیاز، سیر و ادویه‌ها نیز می‌تواند علت بوی بد دهان باشد. پس از هضم این غذا‌ها، آنها وارد جریان خون می‌شوند، به ریه‌های شما منتقل می‌شوند و بر بوی تنفس شما تأثیر می‌گذارند.

محصولات تنباکو

سیگار باعث بوی نامطبوع دهان شما می‌شود. سیگاری‌ها و مصرف‌کنندگان تنباکو نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند که خود یکی دیگر از منابع بوی بد دهان هستند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا در دهان شما باقی می‌ماند و باعث بوی بد دهان می‌شود. یک لایه بی‌رنگ و چسبنده از باکتری‌ها (پلاک) روی دندان‌های شما تشکیل می‌شود.

اگر مسواک‌زده نشود، پلاک می‌توانند لثه‌های شما را تحریک کند و در نهایت پاکت‌هایی پر از پلاک بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد کند (پریودنتیت).

زبان شما همچنین می‌تواند باکتری‌هایی را که بو تولید می‌کنند در خود به دام بیاندازد. همچنین پروتز‌هایی که به طور منظم تمیز نمی‌شوند یا به درستی جا نمی‌شوند می‌توانند حاوی باکتری‌های ایجاد‌کننده بو و ذرات غذا باشند.

دهان خشک

علت بوی بد دهان چیست؟

بزاق به پاکسازی دهان شما کمک می‌کند و ذرات ایجاد‌کننده بوی بد را از بین می‌برد. وضعیتی به نام خشکی دهان وجود دارد که می‌تواند علت بوی بد دهان باشد و به تولید آن کمک کند. در این عارضه تولید بزاق در دهان شما کاهش می‌یابد.

خشکی دهان به طور طبیعی در هنگام خواب رخ می‌دهد و منجر به بوی بد می‌شود، به همین دلیل است که در صبح دهان بوی بدتری می‌دهد! اگر با دهان باز بخوابید، این بو بدتر می‌شود. خشکی مزمن دهان می‌تواند ناشی از مشکل غدد بزاقی و برخی بیماری‌های دیگر باشد.

دارو‌ها

مصرف برخی از دارو‌ها می‌توانند به طور غیرمستقیم باعث ایجاد خشکی دهان شود و در نتیجه باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. برخی داروهای دیگر می‌توانند در بدن تجزیه شوند و مواد شیمیایی آزاد کنند که می‌توانند روی تنفس شما تاثیر گذارد.

عفونت

علت بوی بد دهان می‌تواند ناشی از زخم‌های پس از جراحی دهان، مانند برداشتن دندان، یا در نتیجه پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم‌های دیگر دهان باشد.

سایر بیماری‌های مربوط به دهان، بینی و گلو

بوی بد دهان گاهی اوقات می‌تواند ناشی از تکه‌های کوچکی باشد که در لوزه‌ها تشکیل می‌شوند و با باکتری‌هایی که بو تولید می‌کنند پوشیده شده‌اند. عفونت‌ها یا التهاب مزمن در بینی، سینوس‌ها یا گلو می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند.

علل دیگر

بیماری‌هایی مانند برخی سرطان‌ها و شرایطی مانند اختلالات متابولیک می‌توانند در نتیجه مواد شیمیایی که تولید می‌کنند، بوی بدی در نفس ایجاد کنند. رفلاکس مزمن اسید‌های معده (بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD) می‌تواند علت بوی بد دهان باشد.